
| Tudatos Vásárló
Pop-up fesztivál a méltányos kereskedelemért zenével és reggelivel
A Tudatos Vásárlók Egyesülete pop-up fesztivált tart 2016. május 22-én vasárnap a belvárosi Erzsébet téren, hogy kedvet csináljon a méltányos kereskedelem, fairtrade, minősített termékekhez. A rendezvény látogatói megismerkedhetnek a méltányos kereskedelem elveivel, fairtrade minősített teát, kávét és gyümölcsöket kóstolhatnak.
Program
10:15 Közös hangszercséplés és jam banános dobozzal és mindenféle anyagokkal a Bélaműhellyel. A zenélésbe bármilyen, otthonról hozott hangszerrel beszállhat a közönség.
10:30 Kávé-, tea- és gyümölcskóstoló a méltányos kereskedelem jegyében a Szatyorbolt prezentálásában
11:00 Interaktív játékok a Felelős Gasztrohőssel és a Védegylettel
Folyamatos: banánszelfi egy ember nagyságú méltányos banán figurával, banánturmix készítés biciklihajtással a Messzelátó Egyesülettel.
12:00 a rendezvény vége.
A pop-up fesztivál társszervezői a Felelős Gasztrohős és a Védegylet.
Még több méltányos kereskedelmet akarnak a tudatos vásárlók
A rendezvénnyel a Tudatos Vásárlók Egyesülete arra hívja fel a figyelmet, hogy Magyarországon is egyre több fogyasztó választana méltányos kereskedelmi terméket, de a kínálat jelenleg messze elmarad a kereslettől. „Több, és több helyen elérhető méltányos kereskedelmi terméket szeretnének a tudatos vásárlók. Mint az élelmiszerkereskedelem meghatározó szereplőitől, elsősorban a szupermarketektől várjuk a változást. Szeretnénk, ha több fairtrade terméket forgalmaznának, és jelentősen javulna a méltányos gyümölcs kínálatuk” – ismertette a nap céljait Andacs Noémi a Tudatos Vásárlók Egyesülete munkatársa. „Jelenleg még a környező országokhoz képest is lemaradásban vagyunk. Az elmúlt években például Lengyelországban és Csehország is dinamikusan fejlődött a fair trade termékek eladása. 2010 és 2013 között Csehországban háromszorosára nőtt a piac.”
A méltányos kereskedelemről
A fair trade, méltányos kereskedelem, egyszerre egy társadalmi mozgalom és minősítő rendszer. A mozgalom a fejlődő országokból származó élelmiszert termelő gazdálkodók és munkások jólétét tűzte ki céljául. Ezt a mozgalom úgy éri el, hogy kialakított egy kölcsönös méltányosságra épülő feltételrendszert, amelynek a felvásárlók és a termelők is önkéntesen alávetik magukat. A felvásárlók vállalják, hogy a piacinál magasabb árat kínálnak, a termelők pedig garantálják a kizsákmányolás-mentes termelést, gazdaságuk fejlesztését, és bizonyos esetekben kisebb léptékű társadalmi befektetéseket.
Ki ellenőrzi a nemes eszmék teljesülését?
A feltételek teljesülését nemzetközi minősítő szervezetek ellenőrzik, melyek munkáját a Fairtrade International (FLO) koordinálja. Az FLO egy feltételrendszer keretében sorolja fel azokat a kritériumokat, amelyek teljesítése biztosítja, hogy a méltányos kereskedelmi termelés megfelel az alapvető munka- és emberi jogi feltételeknek. Azok a termékek, amelyek előállítói teljesítik az elvárásokat, a minősítést igazoló logóval kerülnek az üzletek polcaira, így segítve a tudatos vásárlók tájékozódását és etikus döntését. A kezdetek óta az élelmiszereken kívül más termékek is bekerültek a minősítő rendszerbe, például pamut, virágok, arany vagy focilabda.
Mára több, a fair trade alapelveit vagy azokhoz hasonlókat követő minősítési rendszer van, ezek közül az UTZ ismertebb Magyarországon. A legelterjedtebb és az „eredeti” a Fairtrade International által koordinált kezdeményezés. Az eredeti méltányos kereskedelem nem csupán üzlet, hanem a mai napig egy virágzó mozgalom. Világszerte több száz civilszervezet vesz részt az eszme, a mozgalom és a termékek népszerűsítésében üzleti érdektől mentesen. Magyarországon például a pop-up fesztivált szervező Tudatos Vásárlók Egyesülete, Felelős Gasztrohős és Védegylet. A méltányos kereskedelem elveinek megfelelően termelt, készített vagy ilyen összetevőket tartalmazó termékeket ez a logo jelöli.
A magyarok egy része hajlandó többet fizetni a fairtrade-ért, és az összeg jó helyre kerül
„Magyarországon is vagy egy növekvő, jól leírható fogyasztói réteg, amelynek fontosak a méltányos kereskedelem által képviselt etikai és szolidaritási szempontok. Az Eurobarometer Magyarországra vonatkozó adatai szerint a magyar felnőtt lakosság 28%-a kész lenne 5-10%-kal többet fizetni fair trade termékekért.” – mondja Andacs Noémi a Tudatos Vásárlók Egyesülete munkatársa. Sokan kétkednek benne, hogy jó helyre jut-e a méltányos termékekért kifizetett plusz pénz. „A méltányos kereskedelemben nem visszaosztják az etikus termékért fizetett magasabb összeget, hanem a kereskedő eleve a Fairtrade International által évente, termékfajtánként megállapított, a hagyományos kereskedelemnél általában magasabb, árat fizeti a termelőnek. Így az már akkor megkapja a többletet, amikor átadja az áruját” – magyarázza Újszászi Györgyi a Védegylet munkatársa.
Egyre több termék elérhető, de még van hová fejlődni
A Tudatos Vásárlók Egyesülete az elmúlt években többször is próbálta felmérni a hazai méltányos kereskedelmi csokoládé, kávé és déligyümölcs kínálatot. A felmérések azt mutatják, hogy a fogyasztók részéről már szignifikánsan jelentkező igényre a kisebb, specializált boltok reagálnak jobban, majd az élelmiszereket is forgalmazó drogériák. A szupermarketek között elsősorban a nemzetközi láncoknál találhatnak a fogyasztók fairtrade termékeket, a magyar láncok a sor végén kullognak. „Szerencsére a vendéglátás terültén is elindult a változás. Budapesten és vidéken is egyre több kávézó vállalja büszkén, hogy kínálatában megtalálhatók a méltányos kereskedelmi termékek” – teszi hozzá Varga Judit a Felelős Gasztrohős képviselője.
Szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!
Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!
A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.
A pop-up fesztivált a Tudatos Vásárlók Egyesülete a Méltányos gyümölcsöt! (Make Fruit Fair) kampány és a Fairtrade: improving capaciticies and raising awareness in V4 region projekt keretein belül rendezi.
Ezt a projektet az Európai Unió finanszírozza
Fotó: makefruitfair