| Kedves Nóra
A politikusok is megemelték bringájukat
A nyilvánosság előtt indul párbeszéd a parlamenti pártok és a kerékpáros szervezetek között a fenntarthatóbb, bringa-barát budapesti közlekedésért. Ennek egyik lépése volt március 11-én a Tour De Voks néven szervezett, kimondottan pártsemleges túra, aminek útvonala a négy legnagyobb magyarországi párt székházait érintette.
A pártház-túra résztvevői az őket fogadó politikusoknak egy 12 pontos petíciót adtak át, azzal a szándékkal, hogy a pártok kialakítsák a kerékpározás fejlesztésére vonatkozó elképzeléseiket, és beemeljék azokat hivatalos programjukba.
A tizenkét pontban szereplő tételek az állami szerepvállalásra, a lakónegyedek és a belvárosi övezetek forgalmának csillapítására, a kerékpárhálózat átgondolt fejlesztésére tesznek javaslatokat, de az írás olyan praktikus és viszonylag kis ráfordítással kezelhető ügyeket is felkarol, mint a megfelelő kerékpártárolók kialakítása, vagy az elavult, bringásra nézve balesetveszélyes kresz-szabályok felülvizsgálata. Az állam együttműködésére többek között az Európai Autómentes Napon és az iskolai közlekedés-oktatásban számítanak a kezdeményező kerékpáros szervezetek.
A kezdeményezésben a Critical Mass Budapesthez nevét adó Kürti Gábor és Sinka Károly mellett szerepet vállalt László János, a Magyar Kerékpárosklub (www.kerekparosklub.hu) elnöke, a Városi Biciklizés Barátai Egyesület (www.vbb.hu) nevében Dévai Attila, a Zöld Fiatalok Egyesület (www.zofi.hu) és a Bringaút Egyesület (www.bringaut.hu). A pártok válaszának néhány hét múlva a www.critalmass.hu biztosít egyenlő megjelenési lehetőséget, ahol ezután a tervezetek megvitatásának első körei is lefuthatnak. A petíció súlyát magyar nyelven csatolt uniós, dán, holland és brit tanulmányok és programok, ráadásként holland és osztrák közlekedéstechnikai kiadványok növelték. Sinka Károly, a Tour De Voks és a Critical Mass szervezőinek egyike, a petíció tizenkettedik pontjában barátságot, mosolygást és még több bringázást kíván a politikai közéletbe. „Járjanak a politikusok bringával a parlamentbe!”- mondta az esemény végeztével a bringások javaslatait tartalmazó küldeményeket a felvonuláson személyesen kézbesítő futár.
A Tour de Voks első állomása az MDF budai székháza volt, ahol Szőke László sportos öltözetben várta a bringásokat a hétvégén csendbe burkolózó székház előtt. A szervezők megafonnal navigálták a párt udvarának befogadóképességénél jóval nagyobb tömeget. Az alelnök biciklit sem felejtett magával hozni az alkalomra, jelezve, hogy támogatja a biciklisek közös ügye érdekében felvonulókat. A politikust dús sövény választotta el a bringásoktól, hangját elvitte a szél, végül a bicikliemelők és néhány az MDF székházának erkélyéről fotózó felvonuló éljenzése verte fel az udvar csendjét. A következő két helyszínen Kuncze Gábor és a Fideszt reprezentáló Medgyessy Balázs is bemutatta a CM-felvonulásoktól elválaszthatatlan bringaemelő gyakorlatot. A Liberálisok Háza előtt Kuncze Gábor a főpolgármesterrel közösen vette át a 12 pontot. A párt vezetője egy kék, madaras matricákkal dekorált mountain-bike markolatát szorongatta, amire szóban is megerősített szimpátiájuk jeléül a liberálisok egy tavalyi CM-matricát is ragasztottak.
A Fidesz felkészült a találkozóra: Medgyessy Balázs és Loppert Dániel egy-egy, a város tervezett bringaúthálózatának gyűrűs kialakítású rendszerét szemléltető térképet mutattak be. Medgyessy Balázs, a Fidesz Zöld Tagozatának elnöke és a Critical Mass felvonulások régi résztvevője a petíció átvételekor elismerte a budapesti Critical Mass eredményességét, ami szerinte bemutatta, hogy van igény egy élhetőbb, környezetbarátabb városra. A kormánypárt kritikáját azonban már nem várták ki a szűk Szentkirályi utcában feltorlódott felvonulók, és az elmaradhatatlan bringaemelést-örömkórust követően áttekertek a nagy ellenfél Köztársaság téri központjához – utánuk az írott és televíziós média.
Az MSZP részéről Bakonyi Tibor fogadta „Gyorsítunk Budapesten” feliratú, susogós melegítőben az utolsó állomásához érkező kritikus tömeget, és a kamera érkeztével rövid beszéd kíséretében átvette a kidolgozott javaslatokat. A főpolgármester-helyettes elsőként a Petőfi Csarnok mellett tervbe vett közös deszkás-bringás park ügyét említette meg, aminek megtervezésében a bringás szervezetek közreműködését kérik. A felhívásra László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke ajánlotta magát. Kormányzati részről megvalósult elképzelésként a fővárosban tavaly épült 32 km kerékpárutat mutatta fel, aminek a nemrégiben felemás eredménnyel átadott Bajcsy Zsilinszky út mellett vezető bringaút is része. Ennek megtervezésébe már a civilek is beleszólhattak, és Bakonyi Tibor megpendítette, hogy a jövőbeni együttműködés irányulhatna EU-források megszerzésére.
Azok a pártok is érdeklődtek, amiknek ebben a ciklusban nem ültek képviselői a parlamentben, az Élőlánc meghatalmazottja a felvonulás kiindulópontján vette át pártja példányát, és a Jobbik sem akar kimaradni.
Korábban felmerült, hogy a parlamenti választásokat megelőző napra, április 22-ére eső tavaszi Critical Mass elmarad, mivel abban a légkörben nehéz volna a kritikus tömeg pártsemlegességét biztosítani, márpedig a megmozdulás civil szervezői tudatosan kerülik, hogy bármelyik szekértáborral azonosíthatóvá váljanak. A Tour De Voks előtt volt már a kampányidőszakban példa arra, hogy a bringások felvonulással, a nyilvánosság erejét felhasználva szóltak bele a politikába. A Sikeres Belvárosért Egyesület február elején az Erzsébet tér haván gyülekezve hívta fel az ötödik kerületi önkormányzat képviselőinek figyelmét egy javaslatra, amiben korábban a belvárosi kerékpárutak hálózattá fejlesztését javasolta, de az hónapokig nem került napirendre. A megmozdulás másnapján 20-0 arányban szavazta meg a testület, hogy a bringautak tervét a kerékpáros szervezetekkel közösen dolgozza ki. A sikeres szombati felvonulás után az is biztosnak látszik, hogy a kétségek ellenére lesz áprilisban nagy Critical Mass, ahol a mostani közös tekerés legvidámabb pontjának találtatott Alagúton is újra áthajtanának a bringások.
A petíció rövidített változata:
- Állami és kormányzati szerepvállalást a kerékpározás népszerűsítésében!
- Radikális forgalomcsillapítást a lakónegyedekben és belvárosokban!
- Az akadálymentesítéshez hasonlóan kötelező kerékpár-tárolási lehetőségeket!
- Szűnjön meg a kerékpárral munkába járók hátrányos megkülönböztetése!
- Átgondolt és folyamatos kerékpáros úthálózat fejlesztést!
- Multifunkcionális kerékpáros központokat a megyeszékhelyekre!
- Komoly állami és közigazgatási szerepvállalást az autómentes napon!
- Növeljék a kerékpáros közlekedés biztonságát!
- Átfogó programot a tömegközlekedés és kerékpározás kombinálására!
- Vizsgálják felül a KRESZ szabályrendszert!
- Fokozott támogatást a kerékpáros turizmusnak!
- Barátságot, mosolygást, még több bringázást a politikai közéletben…:)
A petíció teljes szövege a CriticalMass.hu-n olvasható.