fbpx

| Szvetelszky Zsuzsa

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Pocak és piac, avagy terhestanga és társai (“Kilenc hónap 2 in 1”)

Kettő helyett kell ennie – mondták régen. Ma már tudjuk, hogy nincs így. De vajon kettő helyett kell vásárolnia a kismamának? Évről-évre nő a célcsoportnak kínált választék.

Egy várandós nő ma idejének jelentős részét tölti azzal, hogy tájékozódik és utánajár: mit kínál a piac számára. Nyugodjunk bele: mindent. E sorok írója például a nyolcadik hónap kezdetén kapott közeli barátnőjétől ajándékba egy terhestangát, amelyet azonban, hála az akkortájt heteken át tartó mínusz tíz fokos időjárásnak, könnyű szívvel utasíthatott vissza.

Ne legyünk naivak: a kismama-ruházat divatja is szorosan követi az aktuális alaphullámot. Sokan azért nem veszik föl barátnőik három-négy éve hordott terhesruháit, mert divatjamúltnak érzik magukat benne. A pocakdivat is tagolt, szegmentált: a mai főbb irányzatok a dolgozó nő, a sportos, a romantikus, az elegáns, és a trendi kollekciókat kínálják az állapotos nők számára. A várandós nők pedig, akármilyen nagy és kerek is már a pocakjuk, egyre kevésbé szeretnek a speciális kertésznadrágokban, a felnagyított rugdalózóra emlékeztető kezeslábasokban, bébimintás, ormótlan lebernyegekben mutatkozni.

Átláthatatlan a terheseknek szánt könyv-, videó- és hangkazettakínálat is. Sokan a biztonság kedvéért tucatnyi darabot is vesznek a szakirodalomból, pedig a legtöbbjének – a téma jellegéből következően – ugyanaz a tartalma. A hazai kismama-sajtó bővülő palettája is arra készteti a leendő anyát, hogy szerezzen be, amennyit csak megengedhet, hisz mindegyikben más aktuális információ van.

A szépségápolás iparágából is kivirágzott a kismama-vonal: a terhesség ideje alatt felbukkanó nemkívánatos elváltozások eltüntetése, csillapítása olyan igény, ami speciális bőrtápláló krémek kifejlesztéséhez vezetett – van külön mellolaj is a várandósok számára. Bővül az eszköztár: különleges anyagú masszázskesztyűkkel és szivacsokkal vihetjük fel mindeme kényeztetést gömbölyödő testünkre.

Az igényt egy új ikon generálja: a fitt várandósok és gyermekágyasok terjedő ábrázolása a médiában. Egyre több divatmagazin és műsor hozza a szívbajt a kismamákra képeikkel, miszerint „az X műsor sztárszínésznője két héttel a szülés után”: itt olyan fotót láthatunk a boldog kismamáról, amilyet a boldogtalan olvasó legnyakiglábabb kamaszlány-korában sem készíttethetett volna magáról. Természetesen miniszoknyában, mélyen dekoltált felsőben, ideálisan feszes keblekkel, tökéletes frizurával és sminkkel jelenik meg az etalon-kismama ábrázolása, míg az otthonában a magazin fölött kesergő sorstársnak fogalma sincs, hány stylist és fotós többórás, összehangolt munkájának az eredménye a felvétel.

Sokat elmondanak e kilenc hónap minősített fogyasztásáról az internetes fórumok terhestanácsadóinak kérdései is: lehet-e terhesen szoláriumot, bronzáriumot használni, infraszaunázni, radon- és kéntartalmú gyógyvízben úszni? Önbarnító készítményekkel meddig élhet a kismama, az ötödik hét után javasolt-e a mélytengeri merülés azoknak, akik ilyenkor sem akarnak lemondani búvárszenvedélyükről? A megváltozott fogyasztói életmód megváltozott terhességet is jelent, ahol sokkal több életmód-kiegészítő termékre – vagy azok különleges, terhesek számára kifejlesztett – változatára kell figyelni, mint korábban. 

Nehéz hozzáférni viszont például olyan információhoz, ami a láb és a has terheit megkönnyítő speciális gyógyharisnyáról szól. Talán mert ezt a terméket fel is írathatjuk a körzeti rendelő sebészetén, és így töredékáron juthatunk egy praktikus és tartós darabhoz, ami segíti megelőzni a visszerek kialakulását, és egész nap csökkenti a súlytöbblet terheit. Nem is a multik láncaiban jutunk hozzá, hanem gyógyeszköz-szakboltban…

A rengeteg, kismamáknak szánt termék láttán a nőkben joggal merül fel a kérdés: jó (szép, egészséges, felkészült) várandós vagyok? Megveszek mindent a pocakomnak, amit csak a piac nyújtani tud? El kell gondolkodni a bébihoroszkóp, a jógaszülés kihagyhatatlannak tűnő lehetőségein: lehet, hogy lemarad valamiről, aki nem szán elég időt és energiát, hogy foglalkozzon állapotának fogyaszthatóvá tett részletkérdéseivel? Nagy a marketing nyomása: ha nem veszem meg ezt vagy azt a terméket, akkor azzal a várandós hónapok, neadjisten a családi jövő értékétől vonok el.

Legjobb módszer az informális hálózati kommunikáció: érdemes minden ismerősnek mesélni állapotunkról, és kölcsönkérni, kölcsönkapni, amit csak lehet – elsősorban személyes tippeket, tapasztalatokat gyűjteni. Ruhát például nemcsak szülés után álló barátnőktől szerezhetünk be, hanem azoktól is, akik ugyan nem kifejezett kismama-gardróbot adnak, hanem olyan „normál”, de azért divatos darabokat, amik jók ránk – anyaguk vagy szabásuk miatt. S hinnünk kell: ha társainknak szép kilenc hónapja volt „várandós extrák” nélkül is, és boldog, egészséges babát hoztak a világra, akkor nekünk is sikerülni fog, hiába jelent meg azóta a még újabb gyakorlatokkal bővített, terheseknek szánt fitnesztorna-kazetta.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás