| Szvetelszky Zsuzsa
Pocak és piac, avagy terhestanga és társai (“Kilenc hónap 2 in 1”)
Kettő helyett kell ennie – mondták régen. Ma már tudjuk, hogy nincs így. De vajon kettő helyett kell vásárolnia a kismamának? Évről-évre nő a célcsoportnak kínált választék.
Egy várandós nő ma idejének jelentős részét tölti azzal, hogy tájékozódik és utánajár: mit kínál a piac számára. Nyugodjunk bele: mindent. E sorok írója például a nyolcadik hónap kezdetén kapott közeli barátnőjétől ajándékba egy terhestangát, amelyet azonban, hála az akkortájt heteken át tartó mínusz tíz fokos időjárásnak, könnyű szívvel utasíthatott vissza.
Ne legyünk naivak: a kismama-ruházat divatja is szorosan követi az aktuális alaphullámot. Sokan azért nem veszik föl barátnőik három-négy éve hordott terhesruháit, mert divatjamúltnak érzik magukat benne. A pocakdivat is tagolt, szegmentált: a mai főbb irányzatok a dolgozó nő, a sportos, a romantikus, az elegáns, és a trendi kollekciókat kínálják az állapotos nők számára. A várandós nők pedig, akármilyen nagy és kerek is már a pocakjuk, egyre kevésbé szeretnek a speciális kertésznadrágokban, a felnagyított rugdalózóra emlékeztető kezeslábasokban, bébimintás, ormótlan lebernyegekben mutatkozni.
Átláthatatlan a terheseknek szánt könyv-, videó- és hangkazettakínálat is. Sokan a biztonság kedvéért tucatnyi darabot is vesznek a szakirodalomból, pedig a legtöbbjének – a téma jellegéből következően – ugyanaz a tartalma. A hazai kismama-sajtó bővülő palettája is arra készteti a leendő anyát, hogy szerezzen be, amennyit csak megengedhet, hisz mindegyikben más aktuális információ van.
A szépségápolás iparágából is kivirágzott a kismama-vonal: a terhesség ideje alatt felbukkanó nemkívánatos elváltozások eltüntetése, csillapítása olyan igény, ami speciális bőrtápláló krémek kifejlesztéséhez vezetett – van külön mellolaj is a várandósok számára. Bővül az eszköztár: különleges anyagú masszázskesztyűkkel és szivacsokkal vihetjük fel mindeme kényeztetést gömbölyödő testünkre.
Az igényt egy új ikon generálja: a fitt várandósok és gyermekágyasok terjedő ábrázolása a médiában. Egyre több divatmagazin és műsor hozza a szívbajt a kismamákra képeikkel, miszerint „az X műsor sztárszínésznője két héttel a szülés után”: itt olyan fotót láthatunk a boldog kismamáról, amilyet a boldogtalan olvasó legnyakiglábabb kamaszlány-korában sem készíttethetett volna magáról. Természetesen miniszoknyában, mélyen dekoltált felsőben, ideálisan feszes keblekkel, tökéletes frizurával és sminkkel jelenik meg az etalon-kismama ábrázolása, míg az otthonában a magazin fölött kesergő sorstársnak fogalma sincs, hány stylist és fotós többórás, összehangolt munkájának az eredménye a felvétel.
Sokat elmondanak e kilenc hónap minősített fogyasztásáról az internetes fórumok terhestanácsadóinak kérdései is: lehet-e terhesen szoláriumot, bronzáriumot használni, infraszaunázni, radon- és kéntartalmú gyógyvízben úszni? Önbarnító készítményekkel meddig élhet a kismama, az ötödik hét után javasolt-e a mélytengeri merülés azoknak, akik ilyenkor sem akarnak lemondani búvárszenvedélyükről? A megváltozott fogyasztói életmód megváltozott terhességet is jelent, ahol sokkal több életmód-kiegészítő termékre – vagy azok különleges, terhesek számára kifejlesztett – változatára kell figyelni, mint korábban.
Nehéz hozzáférni viszont például olyan információhoz, ami a láb és a has terheit megkönnyítő speciális gyógyharisnyáról szól. Talán mert ezt a terméket fel is írathatjuk a körzeti rendelő sebészetén, és így töredékáron juthatunk egy praktikus és tartós darabhoz, ami segíti megelőzni a visszerek kialakulását, és egész nap csökkenti a súlytöbblet terheit. Nem is a multik láncaiban jutunk hozzá, hanem gyógyeszköz-szakboltban…
A rengeteg, kismamáknak szánt termék láttán a nőkben joggal merül fel a kérdés: jó (szép, egészséges, felkészült) várandós vagyok? Megveszek mindent a pocakomnak, amit csak a piac nyújtani tud? El kell gondolkodni a bébihoroszkóp, a jógaszülés kihagyhatatlannak tűnő lehetőségein: lehet, hogy lemarad valamiről, aki nem szán elég időt és energiát, hogy foglalkozzon állapotának fogyaszthatóvá tett részletkérdéseivel? Nagy a marketing nyomása: ha nem veszem meg ezt vagy azt a terméket, akkor azzal a várandós hónapok, neadjisten a családi jövő értékétől vonok el.
Legjobb módszer az informális hálózati kommunikáció: érdemes minden ismerősnek mesélni állapotunkról, és kölcsönkérni, kölcsönkapni, amit csak lehet – elsősorban személyes tippeket, tapasztalatokat gyűjteni. Ruhát például nemcsak szülés után álló barátnőktől szerezhetünk be, hanem azoktól is, akik ugyan nem kifejezett kismama-gardróbot adnak, hanem olyan „normál”, de azért divatos darabokat, amik jók ránk – anyaguk vagy szabásuk miatt. S hinnünk kell: ha társainknak szép kilenc hónapja volt „várandós extrák” nélkül is, és boldog, egészséges babát hoztak a világra, akkor nekünk is sikerülni fog, hiába jelent meg azóta a még újabb gyakorlatokkal bővített, terheseknek szánt fitnesztorna-kazetta.