| Tudatos Vásárló
Pénzbírságot kapott az Intersport
A valóságban elérhetőnél jóval nagyobb kedvezményt ígértek az Intersport áruházak reklámjai. A fogyasztók megtévesztése miatt a sportszer kiskereskedelmi lánc 5 millió forint bírságot kapott.
A GVH 2008. júliusában indított eljárást az Intersport
Austria GmbH-val szemben, amely során a sportáruház lánc 2007. június és 2008.
július közötti akciótartási gyakorlatát vizsgálta.
Magyarországon 9 Intersport áruház működik. Az Intersport
védjegy használatára, illetve az áruházak működtetésére az Intersport Austria
GmbH franchise szerződést kötött önálló vállalkozásként működő sportcikk
kiskereskedőkkel.
Az áruházak a vizsgált időszakban több akcióról hírt adó
reklámanyagot is kiadtak. Ezeken feltüntettek egy „eredeti”, áthúzott árat,
illetve egy kedvezményes árat. Egyes esetekben apró betűvel, a lap szélén
eldugott helyen egy felhívás is szerepelt, amely szerint: „A feltüntetett
eredeti árak a gyártó/szállító által ajánlott eladási árak.” Ennek ellenére
azonban a GVH szerint a reklámok egyértelműen azt sugallták, hogy a hirdető az
üzleteiben alkalmazott kiskereskedelmi árakhoz képest kínál kedvezményt.
Vagyis az Intersport így olyan árból adott jelentős
engedményt, amelyért korábban az adott terméket nem lehetett megvásárolni.
Mivel a szállítók által ajánlott ár több esetben jelentős mértékben meghaladta
az Intersport által az akció előtt ténylegesen alkalmazott árat, a reklámokban
feltüntetett árkedvezmény a tényleges kedvezménynél jóval nagyobb volt. Ez
pedig azt a hamis látszatot keltette a vásárló számára, hogy a megtakarítás
nagyobb a valóságosnál.
A GVH megállapította, hogy az Intersport áruházak hirdetései
alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére, ezért az Intersport Austria
GmbH-ra 5 millió forint bírságot szabott ki. A hatóság szerint az ügyben mind a
franchise átadó, mind az azt átvevő – azaz az egyes hazai áruházakat üzemeltető
– vállalkozások felelősek voltak, hiszen mindegyikük érdekében állt a reklámok
megjelentetése. Bírságot azonban csak az Intersport Austria GmbH kapott, hiszen
a jogsértő magatartás kialakításában elsődleges és meghatározó szerepe volt a
franchise átadójaként.
Forrás: GVH
Kép [cc] Intersport