fbpx

Tarts velünk, legyéla tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz!

Panda: kevés van belőle, és mindenki szereti

| Lőrincz Zsuzsa

Ez a cikk már 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Társadalmi felelősségvállalás a szállodaiparban. Kocsy Béla tulajdonos és igazgató mutatja be a megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató családi vállalkozást, a Hotel Pandát.




Ha jól tudom, a szálloda munkatársainak kilencven százaléka
megváltozott munkaképességű, ami egyedülálló. Miért vágott bele? Volt minta?

Van egy barátom, Ádám, most is velünk dolgozik. Agydaganatos
beteg. Mielőtt megvettük a szállodát, sokszor elkísértük vásárolni, hivatalos
ügyeit intézni. Elképesztőnek és megdöbbentőnek találtuk, ahogyan bántak vele.
Egyszer a szociális foglalkoztatóban vártunk rá az előtérben, és beszélgettünk
az ott lévőkkel. Meglepett, hogy sok magasan képzett, nyelveket beszélő, intelligens
ember naphosszat gyöngyöt fűz. Felmerült bennem, hogy valahogyan segíteni
kellene rajtuk. Ha lehet, minél többjükön. Nem sokkal később vettük meg a
szállodát és döntöttük el, hogy fogyatékkal élőkkel, sérültekkel fogunk együtt
dolgozni. Korábban ugyanitt voltam szállodaigazgató, és több külföldi szállodánál
is dolgoztam, de Németországban, Angliában és Kínában sem láttam olyat, hogy az
üzemeltetést fogyatékkal élők végzik.

Hány embert foglalkoztatnak?

Jelenleg 22 alkalmazottunk van, ebből 20 fő megváltozott
munkaképességű. Kezdetben négyen vagy öten voltak. Először feltérképeztük,
vajon van-e igényük és képességük arra, hogy ilyen területen helyezkedjenek el.
Kiderült, hogy ezeknek az embereknek ugyanolyan nagy szükségük lenne értelmes,
valódi munkára, mint bármelyikünknek. Nyitottak voltak, érdeklődők, többen
nyelveket is beszéltek. Csak éppen törpének születtek, vagy hiányzott egy
végtagjuk, s így nem kaptak képességeiknek megfelelő munkát. Ma ugyanúgy
ellátják a négycsillagos szálloda napi teendőit, semmiben nem teljesítenek
alul. Sőt, az a szeretet és elkötelezettség, mellyel a munkájukat végzik, irigylésre
méltó.

Mi alapján választotta ki a munkatársakat? Milyen
követelményeknek kellett megfelelniük?

Amikor híre ment, hogy mit szeretnénk, kikkel szeretnénk
dolgozni, nagyon sokan kerestek meg. Várniuk kellett, mert először felújítottuk
a szállodát, és akkreditáltatni is kellett, hogy megváltozott
munkaképességűeket alkalmazhassunk. Főleg nyelvismerettel rendelkező munkatársakat
kerestünk, mert ez a szállodaiparban elengedhetetlen. Majd annak megfelelően
kerestünk nekik beosztást, hogy milyen fogyatékkal élnek. Olyan területet, ahol
helyt tudnak állni, sőt fogyatékuk még előnyükre is válhat. Így lettek például
takarítónők, szobaasszonyok a siketek vagy némák, és lett informatikus a
kerekes székes kollégám. Az értékesítési feladatokat végtaghiányos ember végzi,
a recepciós hölgy pedig törpe. Dobogót építettünk neki, úgy végzi a munkáját.
Sokan észre sem veszik, hogy nem egészséges embertől kapják a kulcsot, vagy
hogy mentálisan sérült az étteremi felszolgáló. 

Hotel Panda****, 1026 Budapest, Pasaréti út 133.


Telefon: (0 61) 394 19 35, e-mail: manager@hotelpanda.hu,
internet: www.hotelpanda.hu

Szolgáltatások: étterem, kávézó, masszázs, infraszauna, finn
szauna, teasziget, fodrászat, kozmetika, mosoda, szobaszerviz, autó- és kerékpárkölcsönzés,
ingyenes internetelérés, ingyenes notebookkölcsönzés, konferenciaterem,
mozgássérültek részére speciális szobák és szolgáltatások. A közelben
található: tenisz-, atlétikapálya, testépítő szalon, labdarúgópálya,
kosárlabdapálya, vívóterem, lovarda.

Nehezebb vagy könnyebb velük együtt dolgozni? Milyen a
munkahelyi légkör?

Nálunk természetes a tolerancia, hogy maximálisan figyelünk
egymásra, és nem lehet a konfliktusokat főnöki ordibálással elintézni. Ezek az
emberek érzékenyebbek, egymáshoz és a munkájukhoz is több érzéssel
viszonyulnak. Ha valakinek baja van, a többiektől segítségre és támogatásra
számíthat puffogás és veszekedés helyett. Természetesen tőlem is. Többször
előfordul, hogy felveszünk valakit egy munkakörre, de nem tudja jól, örömmel
végezni a feladatát. Ilyenkor együtt vizsgáljuk, kutatjuk, mi lenne a neki
megfelelő. Ádám barátommal is így jártunk. Először számítógép mellett
dolgozott, de a látása folyamatosan romlik, elvesztette örömét a munkájában.
Megbeszéltük, hogy kipróbálja magát a konyhán. Azóta munkakedve ismét az egekbe
szökött, olyan ételeket készít, mint egy mesterszakács. Nem ez lenne normális az
úgymond egészséges világban is?

Van kedvenc vagy különleges története?

Itt minden emberé egy megható történet. Hol könnyebb, hol
nehezebb volt felvenniük az itteni munkatempót. Amikor Laci először jött az
irodába, külsejéről ítélve hajléktalannak tűnt. De az előzetes beszélgetésekből
kiderült, hogy bár agyvérzéssel született, szülei pedig korán meghaltak,
alkalmas lehet recepciósnak. A többiek azt mondták, kizárt, hogy megfeleljen a
pult mögött. Laci beszélt angolul és egy kicsit olaszul is, bíztam benne. De
először újra kellett dizájnolni az embert. Vettem egy neki megfelelő nadrágot,
cipőt, inget és mellényt. A lányok rögtön megdicsérték, az önbizalma is kezdett
helyrebillenni. Azt is megbeszéltem vele, hogy munka előtt lehetőleg ne egyen
hagymát, pedig igen szerette. Vagy ha mégis eszik hagymát, tartson magánál
rágógumit. Az öltözékéhez még hiányzott az öv, rábíztam a beszerzést. Ő meg
vett egy hófehér övet a fekete nadrághoz, mert a fekete öv kétszáz forinttal
drágább volt. Aztán szegény, miután szóltam, hogy ez így nem szép, nem illik
egymáshoz, röstelkedve próbálta a mellény alá rejteni az övet. A végén persze
megvettük a feketét.

Kapnak a működéshez állami támogatást?

Bér- és járuléktámogatást kapunk az alkalmazottak után,
bonyolult előírások szerint. A világon egyedülálló módon nem alapítványi
keretek között, hanem gazdasági társaság formájában működünk. Ami annyit
jelent, hogy annyi pénzt keresünk meg, amennyiért megdolgoztunk. És a szálloda
nyereséges! Saját erőből végeztük el az egész épület akadálymentesítését. Nem
pályáztunk, a befolyt összegekből költöttünk a kerekes székesek kényelmére. Magyarországon
még az ötcsillagos szállodákban sem jut be a kerekes székes a medencébe. Nálunk
kimehet a teraszra, az alagsori konferenciaterembe, vagy éppen begurulhat a
szaunába is – hazánkban csak nálunk. Gondolom, kiderült, hogy nem a
járulékokért alkalmazzuk őket. Sokkal nagyobb az öröm, amelyet lelki fejlődésük
látványa okoz. Akiket gyógyszerekkel is kezelnek, általában 30 százalékos
javulást érnek el, és ez az igazi eredmény. Kiegyensúlyozott környezetben,
képességüknek megfelelő munkát végeznek. Érzik, hogy fontos, amit csinálnak,
szükség van rájuk.

Milyen visszajelzéseket kapnak a vendégektől?

A külföldiek egyszerűen elalélnak, amikor kiderül, kik
dolgoznak a szállodában. A hazai vendégek is tisztelik a munkatársaimat. Ugyanolyan
jól végzik a munkát, mint egészséges társaik. Nemrég kíváncsiságból felhívtunk
pár hotelt. Azt szerettük volna tudni, vajon egy átlagos recepciós mennyire
illedelmes, tájékozott, hogyan kezeli a hívásokat. Nyugodt szívvel állítom,
hogy a mieink lényegesen jobban végzik a dolgukat. Nem tudok beszámolni
egyetlen negatív visszajelzésről sem. Viszont pozitívról igen, illetve rengeteg
magánszemély vagy vállalat támogatásáról. Pár nappal ezelőtt bankárok voltak a
vendégeink. Később számítógépeket hoztak nekünk ajándékba. De több magánszemély
is kifejezetten minket választ, miután megtudta, hogy kikkel dolgozunk. Fontos,
hogy megértették: azért tesszük, hogy ezek az emberek is értékteremtő munkát
végezhessenek. Ők így segítenek.

El tudná képzelni, hogy egy nagyobb szálloda vagy
szállodalánc is így működjön?

Elképzelni el tudom, de a tapasztalat azt mutatja, hogy
nincs rá esély. Mondok egy példát. A szállodaszövetség konferenciát tartott,
szerettünk volna egy rövid ismertetőt tartani arról, hogy milyen nagyszerű
lehetőséget teremthetünk így az egyébként a társadalom peremére szorult
embereknek. Szerettük volna valahogy továbbvinni ezt a lehetőséget, mert munkaképes
fogyatékos sok van, szeretnénk nekik segíteni. A szövetség válasza az volt,
hogy nem férünk bele a keretbe. Pedig ha működne a társadalmi felelősségvállalás,
mindenki jól járna. A megváltozott képességű emberek is méltó és értékes munkát
végezhetnének, a keresetükből el tudnák tartani magukat, lelkileg is
egészségesebbek lennének. Az államnak nem kellene azt a sok juttatást,
járulékot kifizetnie. Mi nem tudunk felvenni több embert, pedig naponta
keresnek. Idén egy olyan oktatási programot indítunk el, amely segítheti a
megváltozott munkaképességűek visszavezetését a társadalomba.

Mennyire vetette vissza a válság a szálloda népszerűségét?

Tavaly év végén voltak lemondások, kicsit meg is ijedtünk,
de szerencsére az internetes hirdetéseinknek köszönhetően helyreállt a rend.
Talán méretünknél fogva – 29 szobánk van – nem érezhető annyira a visszaesés,
mint a nagy szállodáknál. Januárban is 60%-os kihasználtságunk volt az
országos 20%-os átlaghoz képest. Úgy gondolom, ez szép eredmény. A
szálloda honlapján ugyan feltüntetjük, hogy kikkel dolgozunk, de nem ezzel
akarjuk eladni a szolgáltatásunkat. Aki ide érkezik vendégként, megtapasztalja
és látja ezt a családias, emberséges légkört, hírét viszi, hogy így is lehet. S
nagy valószínűséggel visszatér.

 

Megjelent a Tudatos Vásárló magazin 14. számában.  

Kép [cc] leo

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek