Praktikus ötletek

Csíratáplálék

A napfényben szűkös hónapok egyik legjobb vitaminforrása a gabonacsíra, ami az év minden szakaszában hozzáférhető. A búzacsíra számos kedvező élettani hatással bír: többek között gátolja a rákos sejtek életben maradását, tisztítja a májat, erősíti az idegrendszert, potencianövelő, hurutoldó, gyulladásgátló, baktériumölő hatású, segíti az emésztést és a vér oxigénellátását is.

Boltban is kapható, de magunk is előállíthatjuk, méghozzá nagyon egyszerű módon. Csupán egy csíráztató tálra van szükség, amibe az átválogatott, megmosott magokat tesszük.

Csíráztatható magvak:
gabonafélék (búza, árpa, rozs)
hüvelyesek (lencse, bab, borsó)
olajos magvak (napraforgó, lenmag, tökmag)
füvek, fűszernövények (mustár, zsázsa, hajdina)

Fontos, hogy csak étkezés céljára árusított (és lehetőleg bio-) magvakat csíráztassunk!

Hogyan csíráztassunk?

  1. A kiválasztott magvakat folyó víz alatt öblítsük le, majd 12 órára áztassuk be.
  2. Fél nap elteltével a magokról öntsük le a vizet és tegyük őket csíráztató- tálba. (Tál híján egy befőttesüveg is megteszi, melynek a tetejét gézlappal befedjük.) Az edény méretének megválasztásakor érdemes figyelembe venni, hogy a csírák a magok eredeti térfogatának ötszörösére növekednek.
  3. Az edényt állítsuk fényre (de nem tűző napra).
  4. Az apró növénykéket naponta kétszer, langyos vízzel öblítsük, majd alaposan csöpögtessük le, mert ha a víz megáll a csírák alatt, rothadásnak indulhatnak.

A csíráztatás ideje  4-5 nap. Ekkor érdemes fogyasztani is, mivel a csíra vitamin- és ásványianyag-tartalma ebben az időszakban a legmagasabb.

A csíraételek készítésekor vegyük figyelembe:
melegítés hatására minden hasznos enzimet és vitamint elpusztítunk, ezért ajánlatos a csírát csak hideg ételekhez adni (saláták, szendvicskrémek), vagy
ha meleg étellel szeretnénk párosítani, akkor ne a főzés folyamán keverjük az ételbe, hanem csak a tálaláskor adjuk hozzá;
a soknapos, lassan már szárbaszökkenő csírát hagyjuk inkább meg a madaraknak - mi készítsünk magunknak újat, frisset (az öreg csírában már kevesebb hasznos anyag található, és az íze sem olyan finom már).

Tippek csíra fogyasztásához:
• a retek vagy lucerna csírát keverhetjük körözöttbe, a búza csírát pedig édes túródesszertekbe;
• bármelyiket adhatjuk sült tofu mellé vagy vajas-sajtos szendvicskrémbe keverve, esetleg a kész kenyér tetejére szórva;
• bármilyen főzelék vagy leves tetejére, sült zöldségek, rántott karfiol, gomba, sajt mellé, mártásba forgatva - itt már tényleg csak fantáziánk szab határt.

 

Forrás:
Helloinfo
Hagyományos és mai magyar konyha magazin

 

Kapcsolódó cikkek:

Csíra kisokos - nem árt az óvatosság

Mi fán terem? Madársaláta

Városi veteményes: Mi kerülhet a balkonládába?

 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében