
| Csillag Gábor
Öt mágikus nap, amikor a nők inkább vásárolnak
Kutatások szerint létezik havonta öt nap, amikor a női vásárlók különösen fogékonyak bizonyos termékekre. A reklámszakemberek sem késlekedtek a válasszal…
A legújabb kutatások szerint a nők vásárlási szokásait tudat alatt befolyásolják a hormonok. Kutatók arra az eredményre jutottak, hogy a peteérés időszaka alatt a nők szexisebb ruhákat hordanak és vásárolnak(!), mint máskor.
Ilyenkor fogyasztói döntéseiket (főleg ruházati cikkek, kozmetikumok, diétás készítmények terén) nem annyira a férfiak befolyásolják, hanem sokkal inkább az, hogy túltegyenek a környezetükben lévő női vetélytársakon.
Kristina Durante, a Minnesotai Egyetem doktoranduszának kutatásai szerint „ha egy nő kívánatosabbnak tűnik vetélytársainál, nagyobb a valószínűsége annak, hogy ki tud emelkedni a csoportból”.
A Durante és munkatársai által kidolgozott kutatásban a peteérés periódusában lévő alanyoknak fotókat mutattak nőkről, majd megkérték őket, hogy válasszanak maguknak ruhákat és kiegészítőket. Az alanyok többsége szexisebb holmikat választott, mint amilyeneket a fotókon látható nők viseltek.
Külön érdekes a kutatók megállapítása: „Azt tapasztaltuk, hogy ha a vetélytársak nincsenek a közelben (a képeken ugyanis fel volt tüntetve, hogy az adott nő hány kilométerre lakik), akkor nem indul be ez a mechanizmus. Ezeket a nőket ugyanis nem tekintik releváns vetélytársnak.”
Tehát ahogyan Durante rámutat, „havonta öt-hat olyan nap van, amikor a peteérés periódusában lévő női fogyasztó (kb. egy milliárd ember) a szokottnál hajlamosabb arra, hogy olyasmit vásároljon, amivel javíthat a megjelenésén”.
Mit tegyenek az eladók?
Bármilyen érdekesek is ezek az eredmények, igen nehéz reagálni rá, hiszen a peteérés periódusában lévő nők nem egy helyen találhatóak, hanem különböző helyeken, különböző időpontokban.
Marketing szakemberek szerint azzal mindenképpen érdemes próbálkozni, hogy a reklámokban nem semleges, hanem kifejezetten helyi környezetbe teszik a modelleket. Ez biztosan növeli a vetélkedés asszociációját – s így minden bizonnyal a vásárlókedvet is.
Fogyasztóként pedig nem árt, ha felismerjük ezeket a trükköket, és fokozottan figyelünk a vásárlásnál.
Kép [cc] steve kay
A cikk az SZMM támogatásával az “FV-I-10-B-0019 Tanácsadó irodák és klubok működtetése és fejlesztése” című pályázat keretében készült.