| tudatosvásárló
Online vásárlással kapcsolatos fogyasztói jogok és vitarendezés
Tudtad, hogy az online vásárlással kapcsolatos vitás ügyeid akár online is intézheted a Budapesti Békéltető Testület segítségével? Ebbe beletartoznak az Uniós tagországok webáruházaihoz kapcsolódó panaszok is.
Online kereskedelem az EU-ban és itthon
Az Európai Bizottság 2015-ös jelentése szerint is az online kereskedelem az Unióban 230 milliárd eurós forgalmat bonyolított 2014-ben. Tíz év alatt 21%-ról 50%-ra nőtt az ilyen vásárlások aránya. Hazánkban is egyre népszerűbb az internetes vásárlás. 2014-ben több mint kétmillióan vásároltak a világhálón, költésük 273 milliárd forint volt. Hazánkban a megkérdezettek egyharmada vásárolt internetről belföldön, de csak 10% vásárolt egy másik tagállam webáruházából.
Becslések szerint az uniós állampolgárok 11,7 milliárd eurót tudnának spórolni, ha az EU többi országban rendelkezésre álló olcsóbb kínálatot vennék igénybe. De mint a magyarok, a többi európai ország állampolgára is vonakodik a külföldi webáruházaktól.
Fogyasztói információhiány
Sajnos a vásárlók többsége nincs tisztában az online vásárlással kapcsolatos jogaival. Ezt az Európai Bizottság felmérése is megerősítette, mely szerint:
-
Európa-szerte a polgárok 44%-a nem volt tisztában azzal a jogával, hogy meggondolhatja magát internetes vásárlásnál 14 napon belül
-
59%-uk nem tudott a hibás termék ingyenes kijavításának, kicserélésének lehetőségéről
-
67% pedig abban sem volt biztos, hogy ki kell-e fizetni egy terméket, amelyet meg sem rendelt
-
mind a három kérdésre helyesen mindössze a megkérdezettek 9%-a válaszolt
Békéltető Testületek
Európa-szerte a fogyasztók a békéltető testületeket preferálták vitarendezésnél, 2014-ben 68%-uk panaszát ezen testületek oldották meg. Hazánkban az európai uniós átlagot (31%) meghaladja az online vásárlással összefüggő problémák száma: a megkérdezettek 38%-ának már meggyűlt a baja az érintett céggel. Számukra is gyors, hatékony segítséget nyújt a Budapesti Békéltető Testület, amelynek eljárása eredményeként az ügyek közel40 %-ában egyezségre jutnak a felek.
A fogyasztónak így nem kell perre mennie, a drága bírósági út helyett békésen rendezhető a vita. Most már a cégeknek meg is kell jelenniük a testület előtt személyesen, ha a fővárosban vannak bejegyezve. Így a panaszos fogyasztó szemtől szemben találkozik a szolgáltatóval és a viták többségében egyezségre jutnak.
Online vitarendezés
A Békéltető Testületek segítenek az online vásárlással kapcsolatos ügyek rendezésében is, legyen szó belföldi vagy akár külföldi internetes vásárlásról. A kérelem online is benyújtható ezen a weboldalon keresztül a bizonyítékok csatolásával.
A hazai vállalkozások kötelesek együttműködni a békéltető testületekkel, különben fogyasztóvédelmi bírságot kapnak. Az online honlap megkönnyíti az ő dolgukat is, hiszen az interneten elintézhetnek mindent, mellyel időt és pénz spórolhatnak.
Ha problémád akad egy online kereskedővel és vele nem tudod az ügyet rendezni, a következőket érdemes tudnod:
-
A vitarendezéshez egy egyszerű regisztráció szükséges és azt követően online benyújthatod a panaszod
-
Szükséges adatok: az érintett cég adatai, a kifogásolt termék vagy szolgáltatás leírása, a kifizetett ár. A bizonyítékok (pl. banki kivonat vagy megrendelési visszaigazolás) egyszerűen feltölthetők elektronikus formában
-
A vitarendezési eljárásban legkésőbb 90 napon belül döntés születik
-
Az eljárás teljes egészében az interneten zajlik
-
A megszületett döntést (pl. egyezséget) ha eltér a felek által használt nyelv, az EU illetékes szerve le is fordítja
A Budapesti Békéltető Testület online tanácsadó pontként is működik. Külön help desk-szolgáltatást nyújt, fordít,a fogyasztót és a webáruházat is értesíti emailben a lényeges mozzanatokról.
Webáruházak tájékoztatási kötelessége
2016 januárjától az online értékesítésben érintett cégek tájékoztatási kötelessége Európa-szerte szigorodott:
-
a weboldalon meg kell adniuk a békéltető honlapra mutató linket és az email címüket ahol a fogyasztó elindíthatja a vitarendezést
-
ha emailes ajánlatot kapunk, abban is szerepelni kell ennek az információnak
-
ha vita merül fel, a kereskedőnek tájékoztatnia kell a fogyasztót a honlapról és a az online vitarendezés lehetőségéről
-
az online vitarendezés lehetőségét és a linket az általános szerződési feltételekben is fel kell tüntetni
Forrás: Budapesti Békéltető Testület
Fotó: Brickmeetsclick, Kiambublog
Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!
Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!
A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.