| Nagy Melinda
Online marketing a gyerekszobában
- #Felelőtlen marketing
- #Fogyasztás, életmód, fogyasztás pszichológiája
- #Gyerekeket célzó marketing
- #Reklám
A mai gyerekek több időt töltenek online, mint tévézéssel. Ezt a tendenciát a hirdetéspiac is követi, ami a kicsikre nézve nem jó hír. Hogyan hatnak rájuk az online reklámok?
Európában az online elköltött hirdetések már megelőzik a televíziós reklámokat, és az utóbbi években ugrásszerűen megnőtt a gyerekeket célzó marketing eszközök alkalmazása.
Éppen emiatt az Európai Bizottság átfogó kutatást indított a témában, amelynek fő kérdései
-
a gyerekekhez szóló online marketing kiterjedése és jellemzői,
-
az online játékokban elhelyezett hirdetések hatása a viselkedésre, és
-
az országok szerinti szabályozás felülvizsgálata voltak.
A kutatásban többféle (viselkedéstani, fókuszcsoportos, kérdőíves, mélyanalítikus) vizsgálati módszert alkalmaztak, illetve felülvizsgálták a résztvevő 28 EU-tagállam szabályozását is. (Izland és Norvégia is csatlakozott a kutatáshoz.)
Átláthatatlan, kifinomult, személyre szabott
-
Olyan átláthatatlan és kifinomult marketing eszközökkel találkoznak a gyerekek az online játékok, mobil applikációk, közösségi média használata közben, amelyekről nem tudják, hogy reklámok.
-
Az online játékokban (advergame*, közösségi média, appok) túl sok beágyazott** és keresőmarketinges*** reklám és termékelhelyezés található.
*Advergame: olyan játék, amelyet kifejezetten hirdetési céllal hoztak létre, hogy egy-egy terméket vagy márkát promotáljon.
**Beágyazott reklám: Általában egy logó, kép, termék fotója alá beágyazott hirdetés.
***Keresőmarketinges hirdetés: a felhasználó korábbi keresései alapján megjelenő személyre szabott reklámok.
-
Megszokott jelenség az applikációs játékok körében, hogy fizetni kell külön azért, hogy folytathassa, vagy egy szinttel feljebb lépjen a játékban. A legtöbb játék arra buzdít, hogy a felhasználó minél több időt töltsön vele, és minél többet vásároljon az applikáción belül. Gyakran azért is kell plusz pénzt fizetni, hogy ne jelenjenek meg a reklámok.
-
A 6 és 12 év közötti gyerekekkel végzett két viselkedéstani vizsgálat úgy találta, hogy az online marketing módszerek erősen hatással vannak a gyerekek viselkedésére. A beágyazott hirdetések tudat alatt befolyásolják őket. Az applikáción belüli vásárlások szintén hatással vannak a vásárlási szokásaikra.
-
Az Európai Bizottság a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokkal együtt elérte, hogy a legnagyobb app értékesítők világosan tájékoztassák a vásárlókat arról, hogy az adott applikáció tartalmaz-e alkalmazáson belüli vásárlást. A gyerekek vásárlásra ösztönzése egyébként is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak számít.
Nem kapnak elég védelmet
A kutatás rámutatott, hogy Európában a gyerekek nem kapnak egyenlő mértékű védelmet az online marketing befolyásoltság ellen, aminek a legfőbb oka, hogy alig van különbség a szabályozásban országonként. A szülők pedig eltérő módon követik a gyerekek online aktivitását. Bár a probléma megoldásában kulcsszerepet tölthetnének be, nem minden szülő lát nagy kockázatot abban, ha a gyereke marketing célpont lesz.
Mivel a technológiai fejlődés gyorsaságban a törvényalkotás előtt jár, az önszabályozás lehet a megoldás a problémára. Az önszabályozó kezdeményezéseket viszont általában azzal vádolják, hogy nem megfelelően korlátozzák a marketing eszközöket.
Tetszett a cikk? Szívesen olvasnál még a témában?
Támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!