| Kovács István
Olvasónk írta: Ha én vagyok a fogyasztó, az fagyasztó! I.
Olvasónk esete az autószervízben. Mit garantál a jótállás?
2000-ben orvosomtól megkérdeztem, érdemes-e nekem még új autóra beruházni.
Megéri e?
Megnyugtatott, nincs olyan tartós használati eszköz, amit ha nem én, akkor majd valaki ne tudna használni.
Megnyugodtam.
Vásároltam, részletre egy ,,mi autónkat”, 1,6-ost automata kivitelben. ,,Légkondi” kivételével full. ABS is többek között.
Na ezzel a fékkel az történt, hogy kb. 1500 km futás teljesítmény után minden fékezéskor rázott az eleje az autónak.
Na sebaj. Egy hozzánk közelebb lévő szervizben egy régi ismerősöm volt a műhely vezető. Hangsúlyozom, nem barát csak ismerős, egy bizonyos iskolában társ. Na, kioktatott engem, én vagyok a hibás, mert a levegőben lévő porszemcsék adták ebek harmincadjára fékem minőségét. Megértettem.
Ez a fenébe küldésnek ugyan nem aranyos, de egy fajta változata. Nincs baj, a gép garanciális*1. Irány a vásárlás színhelye.
Az első megközelítés telefonon. Bíztatnak, jöjjek, hozzam.
Nem értem rá aznap reggel, így a fiamat kértem meg, vigye az autót a szervizbe. Lelkére kötöttem, okulva a korábbi kinyilatkozásokból, mondja meg a felvevőnek csak új alkatrészt építhet be a fékrendszerbe, felszabályozását nem engedem. Ebben maradtak. Délután feleségemmel megyünk az autóért. Kicsit csodálkoztam, miért nem vették el a jótállási jegyet, de ez a csodálkozásom elmúlt.
Hogyan? Így!
Mondja a felvevő, kész az autó, minden rendben, ezt a csekélyke negyvenötezer forintot befizetem a pénztárban és végeztünk.
Eljátszottam a gondolattal, hogy azonnal keresek egy tükröt és megnézem. Ennyire h..nek nézek ki, vagy csak ennyire néznek annak. Óvatosan kérdem: nem tűnt fel valakinek a szervizben önök közül, ez egy igen fiatal autó, még meg sem száradt a tinta a forgalmiban, röviden garanciális.
Az én emberemnek szeme sem rebben, mondja a jól hangzó semmit.
Ön az autót úgy adatta át nekünk, hogy nem fogad el féktárcsa szabályozást, cserét kért. Különben is a tárcsát ,,szétfékezték”!
Újból eszembe jutott a tükör. Na kedves uram akkor elmondanám magának – kezdem mondanivalómat szépen halkan, fogyasztói mivoltomat tudomásul véve, szinte alázattal. A fogyasztóvédelmi törvényben előírják, a garanciában javított bármilyen tartós fogyasztási cikkbe, a javítás alkalmával csak, és kizárólag új alkatrész építhető be.
151/2003.(IX.22.) Korm. rendelet
Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról
5.§ (1) A fogyasztó a kijavítás iránti igényét a forgalmazó által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti. (2) A kijavítás során a fogyasztási cikkbe csak új alkatrész kerülhet beépítésre.
Világos? Kérdezem hallgatómat. Igen, de itt a hibát mi, vagyis én, okoztuk, teszi le a maga indokát. Elfogadtam az érvet. De megkértem az urat, vegye magához a hibás alkatrészt, fáradjon ki az autóba, és mire beérünk, a Budapest melletti városból a József körútra, a KERMI-hez, ott már várnak minket, és döntenek az ügyben*2. El nem hiszik mi történt ezután. Számla stornó, garanciában elszámolt, elvégzett javítás.
A feleségem azóta nem tudta ,,szétfékezni” a fékberendezést azon a maximum három kilométeres úton, ahol autónkat rendszeresen használja.
Jótállás
Bizonyos tartós fogyasztási cikkekre jogszabály jótállási kötelezettséget ír elő. A gyártónak, forgalmazónak garantálnia kell, hogy a megvásárolt termék legalább egy évig (vagy egyes esetekben hosszabb ideig) kifogástalanul fog működni. A gyártó, illetve forgalmazó a jótállási kötelezettség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a vásárlás után keletkezett: a vásárló rendellenesen használta a terméket, illetve az valamilyen külső behatás következtében romlott el.
A jótállás tartalmáról és idejéről a forgalmazónak magyar nyelvű, közérthetően megfogalmazott jótállási jegyet kell kiállítania a vevő részére. A jótállási igény csak ezzel a jeggyel érvényesíthető a forgalmazónál, vagy a feltüntetett szakszerviznél.
Szakkomentár
(dr. Haraszti Anikó, TVE)
*1 Jótállás, garancia: a két szó ugyanazt jelenti. A jótállás a hivatalos.
*2 Szép blöff volt, de sajnos a jelenlegi szabályozás szerint minőségvizsgáló intézetek, így a KERMI sem „dönt az ügyben”. Dönteni csak bíróságok, illetve bizonyos feltételekkel a békéltető testületek jogosultak. Az intézetek szakvéleményét pedig sem a fogyasztó, sem pedig a kereskedő/szolgáltató nem köteles elfogadni.