fbpx

| Kovács István

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Olvasónk írta: Ha én vagyok a fogyasztó, az fagyasztó! I.

Olvasónk esete az autószervízben. Mit garantál a jótállás?

2000-ben orvosomtól megkérdeztem, érdemes-e nekem még új autóra beruházni.

Megéri e?

Megnyugtatott, nincs olyan tartós használati eszköz, amit ha nem én, akkor majd valaki ne tudna használni.

Megnyugodtam.

Vásároltam, részletre egy ,,mi autónkat”, 1,6-ost automata kivitelben. ,,Légkondi” kivételével full. ABS is többek között.

Na ezzel a fékkel az történt, hogy kb. 1500 km futás teljesítmény után minden fékezéskor rázott az eleje az autónak.

Na sebaj. Egy hozzánk közelebb lévő szervizben egy régi ismerősöm volt a műhely vezető. Hangsúlyozom, nem barát csak ismerős, egy bizonyos iskolában társ. Na, kioktatott engem, én vagyok a hibás, mert a levegőben lévő porszemcsék adták ebek harmincadjára fékem minőségét. Megértettem.

Ez a fenébe küldésnek ugyan nem aranyos, de egy fajta változata. Nincs baj, a gép garanciális*1. Irány a vásárlás színhelye.

Az első megközelítés telefonon. Bíztatnak, jöjjek, hozzam.

Nem értem rá aznap reggel, így a fiamat kértem meg, vigye az autót a szervizbe. Lelkére kötöttem, okulva a korábbi kinyilatkozásokból, mondja meg a felvevőnek csak új alkatrészt építhet be a fékrendszerbe, felszabályozását nem engedem. Ebben maradtak. Délután feleségemmel megyünk az autóért. Kicsit csodálkoztam, miért nem vették el a jótállási jegyet, de ez a csodálkozásom elmúlt.

Hogyan? Így!

Mondja a felvevő, kész az autó, minden rendben, ezt a csekélyke negyvenötezer forintot befizetem a pénztárban és végeztünk.

Eljátszottam a gondolattal, hogy azonnal keresek egy tükröt és megnézem. Ennyire h..nek nézek ki, vagy csak ennyire néznek annak. Óvatosan kérdem: nem tűnt fel valakinek a szervizben önök közül, ez egy igen fiatal autó, még meg sem száradt a tinta a forgalmiban, röviden garanciális.

Az én emberemnek szeme sem rebben, mondja a jól hangzó semmit.

Ön az autót úgy adatta át nekünk, hogy nem fogad el féktárcsa szabályozást, cserét kért. Különben is a tárcsát ,,szétfékezték”!

Újból eszembe jutott a tükör. Na kedves uram akkor elmondanám magának – kezdem mondanivalómat szépen halkan, fogyasztói mivoltomat tudomásul véve, szinte alázattal. A fogyasztóvédelmi törvényben előírják, a garanciában javított bármilyen tartós fogyasztási cikkbe, a javítás alkalmával csak, és kizárólag új alkatrész építhető be.

 

151/2003.(IX.22.) Korm. rendelet
Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról
5.§ (1) A fogyasztó a kijavítás iránti igényét a forgalmazó által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti. (2) A kijavítás során a fogyasztási cikkbe csak új alkatrész kerülhet beépítésre.

 

Világos? Kérdezem hallgatómat. Igen, de itt a hibát mi, vagyis én, okoztuk, teszi le a maga indokát. Elfogadtam az érvet. De megkértem az urat, vegye magához a hibás alkatrészt, fáradjon ki az autóba, és mire beérünk, a Budapest melletti városból a József körútra, a KERMI-hez, ott már várnak minket, és döntenek az ügyben*2. El nem hiszik mi történt ezután. Számla stornó, garanciában elszámolt, elvégzett javítás.

A feleségem azóta nem tudta ,,szétfékezni” a fékberendezést azon a maximum három kilométeres úton, ahol autónkat rendszeresen használja.

 

 

Jótállás

Bizonyos tartós fogyasztási cikkekre jogszabály jótállási kötelezettséget ír elő. A gyártónak, forgalmazónak garantálnia kell, hogy a megvásárolt termék legalább egy évig (vagy egyes esetekben hosszabb ideig) kifogástalanul fog működni. A gyártó, illetve forgalmazó a jótállási kötelezettség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a vásárlás után keletkezett: a vásárló rendellenesen használta a terméket, illetve az valamilyen külső behatás következtében romlott el.

A jótállás tartalmáról és idejéről a forgalmazónak magyar nyelvű, közérthetően megfogalmazott jótállási jegyet kell kiállítania a vevő részére. A jótállási igény csak ezzel a jeggyel érvényesíthető a forgalmazónál, vagy a feltüntetett szakszerviznél.

 

Szakkomentár
(dr. Haraszti Anikó, TVE)

 

*1 Jótállás, garancia: a két szó ugyanazt jelenti. A jótállás a hivatalos.

*2 Szép blöff volt, de sajnos a jelenlegi szabályozás szerint minőségvizsgáló intézetek, így a KERMI sem „dönt az ügyben”. Dönteni csak bíróságok, illetve bizonyos feltételekkel a békéltető testületek jogosultak. Az intézetek szakvéleményét pedig sem a fogyasztó, sem pedig a kereskedő/szolgáltató nem köteles elfogadni.

 

 

 

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás