fbpx

Tarts velünk, legyél tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz hozzánk!

Olvasónk írta: GDI, azaz MLM számokban – valóban milliomos lehetsz?

| Skultéty Ágnes

Ez a cikk már 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Nagy a csábítás. A multilevel marketing cégek sokakat azzal az
ígérettel hálóznak be, hogy rövidesen nagy jövedelemre tehetnek szert.
Olvasónk egy példa segítségével felgöngyölítette az MLM rendszerek
logikáját és utánaszámolt a “meggazdagodásra” való esélynek.

A GDI
(Global Domain International) alapötlete:
a szolgáltatónak befizetsz havi
10$-t, ezért cserébe kapsz egy .ws kiterjesztésű domainnevet 100 MB tárhellyel
és 10 db email címmel, saját weblapszerkesztővel, amivel beépített sablonok
alapján 1 óra alatt elkészítheted a saját honlapodat. Hét napos ingyen
kipróbálási lehetőséged van, minimális a befektetési igénye, hiszen a 10$
befizetésével máris elindíthatod a saját vállalkozásodat.

Számos helyen lehet olcsóbban hasonló szolgáltatást
igényelni, ám ez abban különbözik a többitől, hogy a terméket multilevel marketing (MLM)
rendszerben értékesítik, így jövedelemre is szert tehetsz vele. Azaz ha
beszervezel magad alá embereket, és ők is előfizetnek a szolgáltatásra, akkor
jutalékot kapsz utánuk, 5 szint mélységben minden egyes ember után 1$-t. Így 10
ember beszervezésével máris ingyenes a honlapod fenntartása. A reklámfilmben az
alábbi példával élnek:

 

0. szint TE

1. szint 5
tag 5 $/hó => kb. 1 000
Ft/hó
jövedelem

2. szint 25 tag 25 $/hó =>
kb. 5 000 Ft/hó jövedelem

3. szint 125
tag 125 $/hó => kb. 25 000
Ft/hó
jövedelem

4. szint 625
tag 625 $/hó => kb. 125 000 Ft/hó jövedelem

5. szint 3.125
tag 3.125 $/hó => kb. 625 000 Ft/hó jövedelem

 

A feladat egyszerű: elég, ha az ismerőseid közül 5 ember
beszáll (tegyük fel, van 200 ismerősöd, ebből elég 5-tel megláttatnod, hogy ez
milyen jó lehetőség), majd ők is hoznak 5 embert (nekik is biztosan van vagy
200 ismerősük) és így tovább. Ez valóban könnyű feladatnak és nagyszerű
lehetőségnek tűnik. De vajon tényleg az?

Kíváncsiságból kiszámoltam, minden szinten 5 ill. 10
emberrel számolva milyen gyorsan nő az üzletben lévő tagok száma:

0. szint

1 tag

1 tag

1.

5 tag

+10 tag

2.

25 tag

+100 tag

3.

125 tag

+1 000 tag

4.

625 tag

+10 000 tag

5.

3 125 tag

+100 000 tag

6.

15 625 tag

+1 000 000
tag

7.

78 125 tag

+10 000 000
tag

8.

390 625 tag

+100 000 000
tag

9.

1 953 125
tag

+1 000 000 000
tag

10.

9 765 625
tag

 

11.

48 828 125
tag

 

12.

244 140 625
tag

 

13.

1 220 703 125
tag

 

14.

6 103 515 625
tag

 

 

Hamar kiderül, milyen villámgyorsan elfogy a Föld teljes
népessége.

A GDI saját weblapján az
alábbi adatok találhatók a domainkereskedelemmel kapcsolatban:

  • jelenleg több mint 20 millió .com domain van
    bejegyezve,
  • több mint 34 millió domainnév van beregisztrálva
    a világon,
  • a szakértők több mint 500 millió domaint várnak
    az elkövetkezendő 10 évben,
  • 2000 novemberében, 9 hónappal a GDI
    indulása után már 100 000 .ws címet regisztráltak.

 

Tegyük fel, hogy a GDI
piaci részesedése 1-5% lesz az elkövetkezendő 10 évben, ekkor ez 5 millió – 25
millió domaint jelent. Keressük ki a táblázatban, hányadik szinten vannak ezek
a számok. Persze, a modell azt feltételezi, hogy mindenki alatt pontosan 5 ember
van, tehát teljesen egyenletes az eloszlás, ami a valóságban nem így van. Lehet
olyan ág, ami rövidebb, ekkor egy másik ág lehet hosszabb… ráadásul az 5 ember
sem biztos. Ezzel inkább érzékeltetni szerettem volna a nagyságrendeket, a
nagyságrendi változásokat és azt, hogy egyáltalán nem igaz, hogy csak a munkán
múlik a siker és a jövedelem nagysága.

Ismét a nagyságrend érzékeltetésére: tegyük fel, lesz 10
millió eladott .ws domain az elkövetkezendő 10 évben. Ez az egyenletes
modellben megfelel a 10. szintnek. A legalsó szintnek még veszteséges az üzlet,
a felette levőnek sem jelent sok plusz pénzt. A 9. és 10. szinten összesen kb.
11,7 millió tag van, felettük összesen (az elsőtől a 8. szintig) kb. 500 ezer
tag. Ez azt jelenti, hogy a tagok 96%-a nem jut nagy jövedelemhez az üzletből
(esetleg veszteséges), míg 4%-uk jobban keres vele… bár kiemelkedően jól még
ennél is kevesebben. Tehát a rendszerben a jövedelem eloszlása nagyon
egyenlőtlen. (Még nagyobb az egyenlőtlenség, ha a szélesség nagyobb, pl. 10
embernél az alsó 2 szint 99,1%-a a teljes taglétszámnak.)

Még mindig a nagyságrendek: a marketing részhez tartozik
annak a kiemelése, hogy a cég a bevétel felét a tagoknak juttatja vissza, mert
így nem kell drága reklámozásra költenie. Ez azt jelenti, hogy minden
előfizetés után 5$ a cég vezetőinek bevétele. 390 625 taggal számolva ez
1 953 125$ bevétel, azaz kb. 390 millió Ft havonta. Ha 1 953 125
taggal számolunk, akkor a havi bevétel 9 765 625$, azaz kb. 2
milliárd Ft. Persze, ebből lejönnek még a költségek, de elég szép összeg.

A fentiekből látszik tehát, hogy a piramis felépítésű
hálózatokban milyen aránytalan a jövedelem eloszlása. Nem így saccolnánk, ha
nem számolnánk utána, ami abból fakadhat, hogy a lineáris, egyenletes
növekedéshez szokott az agyunk, és ritkán találkozunk exponenciális
növekedéssel mindennapjaink során.

Jól hangzik az is, hogy 200 ismerősünkből csak 5-öt kell
találnunk, aki beszáll az üzletbe, majd nekik is csak 5-öt a 200 ismerősükből
stb. Ez szintén csalóka tud lenni, mert automatikusan azt feltételezzük, hogy
az ismerősünknek van 200 ismerőse, akik közül mi egyet sem ismerünk és így
tovább. Tehát mintha mindenki ott állna egy buborék közepén, körülötte a
buborékban az ismerősei, és ezeknek a halmazoknak nem lenne közös pontja. Ám ez
szintén nem így van, és az ismeretségi láncok jóval rövidebbek, mint hinnénk.

Ezalatt azt értem, hogy egy vadidegen emberhez nagyon kevés
ismerősön keresztül eljuthatunk. Elég ha megnézzük pl. az iwiw-en, hány
lépésben juthatunk el az ismerőseinken keresztül egy vadidegen emberhez. Amikor
próbálgattam, akkor mindenkihez sikerült eljutnom ismerősök láncán keresztül,
maximum 5 lépésben, de az esetek nagyon nagy többségében még ennél is rövidebb
úton. [– az iwiw elődjeként a wiw-et a „kicsi a világ” elmélet (vagyis hogy
bárkihez ellehet jutni mindössze hat áttétellel) ellenőrzésére hozták létre – a
szerkesztő megjegyzése].

A fentiek alapján látható, hogy az MLM-ben
csak nagyon keveseknek adatik meg a kiemelkedő kereset lehetősége, és nagyban
függ a gyorsaságtól, tehát hogy ki mikor száll be az üzletbe. Személyes
véleményem pedig az, hogy az MLM egy nagyon
tisztességtelen rendszer, ahol az üzletbe beszállók nagy többsége semmit sem
nyer, hanem csak veszít (ld. alsó szint aránya az összlétszámhoz képest). Ez
pedig magából a rendszer felépítéséből következik.

Ajánlom másnak

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek

Legfrissebb videók

Szappan- és vegán szendvicskrém készítéssel zártuk az ÖkoKört

Szappan- és vegán szendvicskrém készítéssel zártuk az ÖkoKört

2022 tavaszán a tavaszi Tiszta otthon és ÖkoKör Kamra csoportok lezárultát és a közösen elért eredményeket egy zártkörű workshoppal ünnepeltük meg. Harmincan gyűltünk össze, hogy a fenntarthatóság jegyében vegán szendvicskrémeket készítsünk a Közöshely dolgozóinak vezényletével, valamint Vászonzsákoslány, azaz Antal Évi a melt&pour szappankészítés rejtelmeibe avatott be minket. Mi az az ÖkoKör? Itt megmutatjuk!

Még több videó
Ugrás a tudatosvasarlo.hu nyitó oldalára

    Kövesd munkánkat, iratkozz fel híreinkre!
    Bónusz: tippek, tesztek, programok