fbpx

Tarts velünk, legyéla tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz!

Olvasónk írta: Bringaszerelés sok lépésben

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Kinek kell értenie a bringához, a szerelőnek vagy az ügyfélnek? Egy olvasónk kálváriája a bicikli szervizzel.

A kedvesem holland származású és nemrég költözött
Magyarországra. Természetesen jött vele a biciklije is, hiszen anélkül egy
holland számára nincsen élet. A bicikli tulajdonképpen egy 5 éves mountainbike,
és ezért jelentkeznek rajta az „időskori” tünetek. Legutóbb a váltás során
folyton leesett a lánc a fogaskerekekről.

Még Hollandiában azt javasolták neki, hogy vegyen a hátsó kerékre új
fogaskereket és új láncot is. A párom ezeket az alkatrészeket megrendelte majd
megkért, hogy keressek neki egy biciklis üzletet, ahol elvégeznék a cserét,
mert ő nem mert hozzányúlni.

A szomszédom ajánlotta figyelmembe a Mali Kft. Üzletét az
óbudai Stop Shop bevásárlóközpontban. El is vittük ide a bicajt, ahol
kicserélték a kért alkatrészeket azokra, amiket hoztunk. Sajnos ez nem oldotta
meg a problémát, vagyis a csere után is ugyanúgy leugrott a lánc a
fogaskerekekről, mint korábban.

Ekkor kezdődtek a gondok. Kérdeztük az eladót, illetve
eladókat, mivel hárman is voltak az üzletben, hogy mit tegyünk, mit javasolnak.
A szerelő srác bizton állította, hogy csak a hátsó kerékben lévő agy lehet
hibás (gyengébbek kedvéért: az az alkatrész, amely a kerék közepén, a küllők
között található, és ezen helyezkedik el a fogaskerék) – ennek cseréje nagyon
macerás, ezért ajánlott új kereket venni, de abból is rögtön kettőt, hiszen nem
jó, hogyha a két kerék eltérő… Visszakérdeztünk, hogy biztos ez-e a baj, hiszen
két jó kerék nem olcsó mulatság, mire a szerelő srác megerősítette, hogy csak
ez lehet a hiba, másra nem tud gondolni.

Kérdeztük, hogy tudnak-e ebben segíteni, de kiderült, hogy a
boltban nem lehet kerekeket venni, így kénytelenek leszünk ezeket máshol
beszerezni. Még egy másik üzlet címét is megadták, hogy tudjunk hova fordulni.
Majd azt mondták, ha meglesz az új kerék, hozzuk vissza a biciklit és
kicserélik. Hozzáteszem, mivel nem sikerült megcsinálniuk a biciklit, először
nem akartak pénzt elfogadni, de végül mégis fizettem 1000 Ft-ot, mert mégiscsak
próbáltak segíteni.

Eltelt 2 hét. A kedvesem megrendelte a kerekeket, meg is
érkeztek és aztán elvitte a biciklit, hogy összeszereljék. Kicserélték a
kerekeket, de amikor otthon ráült, ugyanazt a hibát tapasztalta. Tehát: nem az
agy volt a ludas, ahogy a boltban állították. A barátom nagyon dühös volt, hogy
ha nem voltak benne biztosak, minek vetettek vele új kerekeket…

Megkért, hogy menjek vele vissza az üzletbe, mivel nem tud
jól magyarul, az eladók pedig nem beszéltek angolul. A boltba visszaérve
elmondtam az eladónak, hogy a probléma még mindig nem oldódott meg. Ellenben a
barátom arra gyanakszik, hogy az elülső fogaskerékkel lehet a baj (mert mással
már nem lehet). Erre a szerelő megnézte és közölte, hogy valóban, az elülső
fogaskerék eléggé el van kopva, lehet, hogy ez okozta a hibát. Feltettem neki a
kérdést, hogy ezt hogyhogy nem vette észre 2 héttel korábban, amikor szétszedte
a biciklit – mire közölte, hogy azért, mert akkor csak a hátsó fogaskerekekkel
volt elfoglalva… Ez már eleve felvet némi kétséget: hogy lehet az, hogy egy
bicikliszerelő egy probléma megoldásánál csak egy részre fókuszál, majd úgy
mond szakvéleményt (az agy rossz), hogy nem méri fel, hogy milyen más probléma
lehetséges.

Azt mondtam nekik: rendben van, tévedtek, akkor most mit
ajánlanak fel? Közölték, hogy két lehetőség van, vagy otthagyjuk a biciklit az
üzletben és akkor megrendelik az alkatrészeket és összeszerelik, vagy mi
rendeljünk alkatrészt és hozzunk vissza szerelésre. Megkérdeztem, hogy miután a
korábbi tévedésük okán 30.000 Ft-ot költöttünk a biciklire, ami teljesen
felesleges volt, elvállalnák-e ezt a munkát ingyen (tehát megvesszük az
alkatrészt, csak legalább a szerelést csinálják meg ingyenesen, mintegy
gesztusként).

Erre az volt a válasz, hogy szó se lehet róla, miért kérünk mi
ilyet? Hogy miért nem hagytuk ott már 2 hete a biciklit, akkor ők megcsinálták
volna… Hogy miért? Nos, azért, mert ehhez nem voltak meg a megfelelő tárgyi
feltételeik. A párom biciklije nem 2 fillér volt, jó minőségű alkatrészeket
szeretett volna, és nyilvánvaló volt, hogy ezt ők nem tudják biztosítani. De ők
maguk fel se ajánlották, hogy hagyjuk ott. Erre a válasz: nekünk nem jutott az
eszünkbe, hogy otthagyjuk? Kérdem én: hát kinek kéne ennek eszébe jutnia? A
laikusnak vagy a szakembernek? Ez olyan, mintha a fogorvost nekem kéne
megkérnem, hogy ugyan már, tömje be a fogamat…

Még egy további csepp volt a pohárban, hogy azt mondta az
egyik eladó: ők eddig is szívességet tettek nekünk, hiszen az üzletben csak az
ott vásárolt bicikliket szervizelik rendes esetben, és velünk kivételt tettek…
Hogy ezt nekünk korábban egy szóval sem említették, az mellékes kérdés, persze.

Békéltető testület
Minőségi kifogások, áruk és szolgáltatások biztonságával kapcsolatos panaszok,
termékfelelősségi szabályok alkalmazása, valamint szerződéskötéssel és
teljesítéssel kapcsolatos fogyasztói panaszok alternatív vitarendezési fóruma a
békéltető testület. A testület eljárása gyors és ingyenes.
Bővebben

És miután kifejeztem őszinte felháborodásomat, az eladó
közölte, hogy ő nem kíván vitatkozni. Nos, én se kívánok. Van még elegendő
biciklibolt Budapesten, és talán lesz egy, ahol sikerül a biciklinket
megjavítani. De azt igenis el kívánom mondani, minél több embernek, hogy ebben
az üzletben így bánnak a vásárlóval. Mert az ügynek számomra még egy fontos
járuléka is van: ismét sikerült kis hazánkat lejáratni egy külföldi előtt.
Hollandiában ugyanis fel se merült volna, hogy ne próbálják meg kiigazítani a
hibát, vagy hogy ne vállaljanak felelősséget egy hibás döntésért.

Igaz, az állításomat nem tudom jogi úton bizonyítani. Az
üzletben dolgozók bátran letagadhatják, hogy miket mondtak, sőt, hogy valaha
láttak-e bennünket. De nemcsak a jog számít, remélem, hanem a szó ereje is. Aki
tehát nem szeretné, hogy hasonló helyzetbe keveredjen: ne menjen az óbudai Stop
Shop Mali Bycicle Technology üzletébe. Világos, hogy náluk nem az ügyfél az
első, hanem a saját impotens, felelőtlen gondolkodásmódjuk. És ennek
megértéséhez nem kell egyetemet végezni, elég ha valakibe szorult egy kis
jóérzés.

 

Szakkommentár

(dr. Haraszti Anikó TVE)

A történtek valóban felháborítóak, és a szervizt felelősség
terheli a “felesleges” alkatrész vásárlásáért. Egyrészt ha a hiba
továbbra is fennáll, hibás teljesítésről beszél, hiszen a kerékpár továbbra is
rossz. A  javító, karbantartó szolgáltatásokra is vonatkozik a
szavatosság, tehát hat hónapon belül reklamálni lehet.

Sajnos ilyen esetekben leggyakrabban ott szokott
“elfajulni” a dolog, hogy vita támad a felek között – a Ti eseteknél
maradva – hogy magára a “hiba  kijavítására” szerződtek vagy a
“kerék cseréjére”. Mert ha az utóbbira, akkor ők csak a kerék
hibátlan működéséért kötelesek helytállni. Amennyiben ennek nincsen írásos
nyoma (jegyzőkönyv,  átvételi elismervény, megrendelőlap stb), akkor igen
nehéz bizonyítni, > mire is kellene a szerviznek felelőséget vállalnia.

Sajnos azt kell mondjam -a leírtak alapján – bár igazatok
van, ha a  “szerződés”  tartalmát nem tudjátok bizonyítani,
akkor csak a szerviz tisztességességére vagytok bízva, így kikényszeríteni a
kártérítést nagyon nehéz.

 

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek