fbpx

Itt az #ÖkoTakarítás hónapja

Tegyünk együtt azért, hogy a minősített öko tisztítószerek és a természetes megoldások elérhetőek legyenek!

Írj levelet a legnagyobb kereskedőknek!

Káros vegyszerektől mentes és egészséges Bolygót szeretnénk. Segíts, hogy a boltok polcain könnyen megtalálhatóak legyenek a környezetkímélő tisztítószerek!

Csatlakozz, írj velünk Te is a boltoknak 2021. október 19-ig, jelezzük együtt az igényünket.

 

Figyelem! Ezt kell csinálnod, ha csatlakozol

Miután ezen a felületen csatlakoztál, kapni fogsz egy megerősítő e-mailt. Vigyázat, lehet, hogy a spam-be kerül! Ha ott megtaláltad, húzd át a fő levelek közé, csak ott tudod jóvá hagyni! Az akciód visszaigazolásához kattints az e-mailben található linkre. A boltláncok csak így fogják megkapni a kérésedet.

 

Háttér

A magyarok 88%-a aggódik a termékekben lévő vegyi anyagok egészségi, 87%-uk pedig a környezeti hatásuk miatt. Nem véletlenül. A vegyi anyagok mindennapi és fokozott használata kockázatos az egészségünkre, ráadásul a vegyianyag szennyezés súlyosbítja a globális környezeti kríziseket, például a klímaváltozást, az ökoszisztémák károsodását és a biodiverzitás csökkenését.

 

Az egészségi és környezeti kockázatok csökkentésének két lehetséges módja: a háztartási vegyszerhasználat csökkentése és váltás a hiteles, harmadik fél által minősített környezetbarát termékekre.  Mégis nehéz megtalálni az egészség- és környezetkímélő megoldásokat. A boltok polcait mára ellepték az ellenőrizetlen zöld logók és állítások. Ember legyen a talpán, aki ha valóban környezetbarát terméket keres, vásárlóként el tudja dönteni, melyik címkének higgyen.

 

Nincs szükség ennyi vegyszerre és csomagolóanyagra!

Otthonunk tisztántartását pár egyszerű, enyhe hatású szerrel megoldhatjuk, például a fertőtlenítő hatású ecettel vagy mosószódával, szódabikarbónával. A fogyasztók nyitottak az egyszerű szerek használatára. A Nielsen piackutató által a Tudatos Vásárlók Egyesületének végzett közvéleménykutatása szerint az emberek 49%-a használ ecetet a mosáshoz és takarításhoz, további 11% nyitott a használatra. Minden ötödik ember használ citromsavat, mosószódát, és majdnem ugyanennyien tervezik a használatukat.

A környezeti hatás tovább csökkenthető, ha ezek a természetes szerek elérhetők nagyobb kiszerelésben. Az ecettel például szinte az összes tisztítási, takarítási feladat megoldható, használhatjuk ablaktisztító, öblítő és általános felülettisztító helyett. Ennek ellenére az áruházak polcain nem található 1 literesnél nagyobb kiszerelés a háztartási ecetből. Ha csak minden ötödik vásárlás 5 literes kiszerelésben történne, legalább 1,5 millió palack előállításának és ártalmatlanításának környezeti terhét tudnánk megspórolni évente. A környező országokban, például Ausztriában, Csehországban léteznek ilyen kiszerelésű termékek. Nálunk miért nem?

 

Valódi környezetbarát termékeket a polcokra!

Mára megdőlt az a tévhit, hogy az öko tisztítóanyagok nem elég hatékonyak. A Tudatos Vásárlók tesztsorozata bebizonyította, hogy a harmadik fél által minősített, hiteles ökotermékek sokszor még hatékonyabbak is, mint megannyi kommersz tisztítószer, emellett az európai ökocímkével rendelkező termékeknek bizonyítottan kisebb a környezeti hatásuk. A magyarok több mint fele szívesen kipróbálná háztartási tisztítószereit ökocímkés változatban a Nielsen piackutató által a Tudatos Vásárlók Egyesületének végzett közvéleménykutatása szerint. De hol vannak ezek a termékek? A magyarok 30%-a nem találkozott még ökocímkés termékkel. A legtöbb árusítóhely ugyanis nem emeli ki a polcokon vagy az ajánlatok között a minősített ökotermékeket vagy ömlesztve teszi ki a bizonyított környezeti előnnyel nem rendelkező „álöko” szerekkel.

 

Változást szeretnél? Cselekedj most, írj a boltnak 2021. október 19-ig!

Kérj kevesebb hulladékot, több és könnyebben megtalálható hiteles ökoterméket. Akkor tudunk kevesebb és zöldebb vegyszert használni, ha ebben a kereskedők is partnerek, hiszen a mindennapi termékek háromnegyedét a nagy kereskedelmi láncokban veszik az emberek. Hogyan válasszunk jól, ha nem találjuk a jó választást?

A fenti levelet a nyolc legnagyobb kiskereskedelmi láncnak, drogériának és kiskereskedelmi webshop üzemeltetőnek küldheted el a segítségünkkel.Többnek sajátmárkás ecete is van.  Képesek változtatni és jelentős a hatásuk: Auchan, DM, Kifli.hu, Lidl, Penny, Rossmann, Tesco, Spar. A cégek ügyfélszolgálata köteles kivizsgálni a kérésedet.

 

Mit kérünk a kereskedelmi láncoktól?

Szeretnénk, hogy a környezetbarát természetes tisztítószerek és a hiteles minősítéssel rendelkező ökotermékek legyenek megtalálhatóak és könnyen elérhetőek mindenki számára.

  • Tegyék nagyobb kiszerelésben vagy csomagolásmenetesen elérhetővé a hagyományos természetes tisztítószereket, hogy csökkenjen a hulladékmennyiség. Különösképpen az ecetet.
  • A boltokban és a webshopokban bővítsék a harmadik fél által minősített, például EU ökocímkés, környezetbarát tisztítószerek kínálatát.
  • A boltokban jelöljék, emeljék ki külön a minősített környezetbarát szereket, hogy a fogyasztók könnyen megtalálják őket.
  • A webshopban jelöljék, emeljék ki külön a minősített környezetbarát szereket, hogy a fogyasztók könnyen megtalálják őket. Legyen jelölve a termékleírásban, ha a termék hiteles, harmadik fél általi öko minősítéssel rendelkezik és alkalmazzanak rá szűrőt.

 

Mit tesz a továbbiakban a Tudatos Vásárlók Egyesülete?

Leveled azonnal eljut a boltláncok ügyfélszolgálataira, az #ÖkoTakarítás hónap végén pedig a kéréseket külön is eljuttatjuk a láncoknak. Megkeresésünkben megismételjük a kéréseket, és közöljük a kampányhoz csatlakozók számát. A személyes adataikat nem. Természetesen minden visszajelzést megosztunk Veletek a tudatosvasarlo.hu-n.

 

Az adataid

A levél a policat.org motorján keresztül megy, a policat adatvédelmi nyilatkozatát a levél melletti linken olvashatod angol nyelven. A láncok látni fogják az email-címedet, és remélhetőleg közvetlenül is válaszolnak neked. A Tudatos Vásárlók Egyesülete az adatkezelési tájékoztatónak megfelelően kezeli az adataidat.

 

Vár rád egy meglepetés!

Ha vállaltál kihívást az #ÖkoTakarítás hónapjában, mostanra megérkezett az e-mailünk a postaládádba. Ez alapján küldj egy fotót és rövid szöveget arról, hogy teljesítetted a kihívást: miben változtattál a tesztek hatására, hogyan sikerült a próba? A fantáziádra bízzuk, milyen menő képet küldesz.

Mindenkinek küldünk meglepetés ajándékot decemberig, aki beküldi a fotóját és megadja a címét. A legmotiválóbb fotókat a Tudatos Vásárlók facebook és Instagram oldalán is megosztjuk.

Oszd meg ismerőseiddel, hogy teljesítetted a kihívásokat, és használd az #ÖkoTakarítás hashtaget!

Ha szimpatikus a fenntartható életmód ügye, támogasd a munkánkat adománnyal.

 

A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja, az Agrárminisztérium társfinanszírozza. Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles

 

    Kövesd munkánkat, iratkozz fel híreinkre!
    Bónusz: tippek, tesztek, programok