fbpx

| Szvetelszky Zsuzsanna

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Nyuszi ül a boltban

Húsvétig tart a karácsony: a Kaláka-együttes dalának ismert sora szépen
kapcsolja össze a legintenzívebb vásárlási időszak kezdő- és
végpontjait, alkalomtól alkalomig.

Mit vegyünk húsvétra? A kérdés még egy-két évtizeddel ezelőtt is
értelmetlen volt. Egységesen, hogy azt ne mondjuk, az átkos egyik
alaphangulatát idézve: uniformizáltan a legtöbb gyerek egy-két
csokitojást, egy csokinyulat talált a kertben, a panellakás erkélyén
vagy a bérház gangján. Elgondolkodtató, hogy ez a pillanat lett az
ünnep „csúcsa”, éppen úgy, mint karácsonykor az ajándékbontás. Már
hetekkel nagypéntek előtt feltámad a karácsony óta lanyhuló vásárlási
kedv, és szűkebb keretek között ugyan, de újra költekezni kezdünk.

„Szerencsére”
a bekezdés elején feltett kérdést egyre felkészültebben válaszolják meg
az érintettek. A gyerekek sok családban ugyanolyan komplett kis
kívánságlistát állítanak össze, mint karácsony előtt: a kisebbek a
magától értetődőnek tekintett édességcsomag mellé bejegyzik a különböző
plüssnyuszikat, -barikat és csibéket. A nagyobbak inkább CD-t,
kiegészítőket „rendelnek”. Népszerű ajándékok az élő szimbólumok, a pár
napig szeretgethető kisnyuszi, kiscsibe, kiskacsa, kiknek léte érvényét
veszíti az ünnep múltával, s átmeneti gazdijaik gyakran ahhoz sem
veszik a fáradságot, hogy a szaporodó gyűjtőpontokra elvigyék a vétlen
élőlényeket, hanem csak úgy eleresztik valahol, ha megunták őket.

A
húsvét mint ajándékozási alkalom, torz és monoton átfogalmazása a XXI.
század elején, s elsősorban a nagyvárosi létben érvényét veszítő
hagyománynak. A városban csak a kirakatokon látszik, hogy közeleg a
húsvét. Hiszen mi is maradna a csokivigaszon és a harmincnegyedik pár
fülbevalón túl, ha nem jön át senki locsolni, ha nincs, aki megmutassa
a tojásfestés, a sonkafőzés trükkjeit, ha a húsvét a legtöbb embernek
ugyanolyan, családi traktával tagolt szabadnap, mint a pünkösd vagy a
karácsony? Nem beszélve a kakaslövésről, a tűzszentelésről, a
Pilátus-verésről: megannyi kihalóban levő húsvéti közösségi hagyomány.
Már nem tudjuk, mit tudnánk együtt, közösen csinálni ezen a napon,
ezért izoláltan igyekszünk ünnepelni, egyre kevésbé sejtve, hogy mit is.

Az
ajándék persze hajdan is szerepelt a húsvéti hagyományok palettáján, de
formáját és tartalmát tekintve is eltért a fogyasztói változattól.
Ilyen ajándék a húsvétot követő fehérvasárnapon küldendő húsvéti
komatál, amelyben – tájegységenként változó összetétele mellett –
mindig volt húsvéti tojás, kalács, kis üveg ital – e sorok szerzőjének
családja házilag készített tojáslikőrt kapott ajándékba. A forma tehát
némileg az archaikus redisztribúcióra emlékeztet bennünket, a tartalom
legfőbb vonása pedig a kölcsönösség: a megajándékozott kivett a
komatálból egy tojást, s két másikat tett a helyére.

Új keletű –
bizonyára a termékenységgel szorosan összefüggő locsolkodáshoz köthető
– szokásnak tűnik, amikor hölgyek partnereiktől drága parfümöt várnak
(esetleg rendelnek is) húsvétra. Igényes vásárlók számára megjelentek a
dekoratív, féldrágakőből csiszolt tojások is a húsvéti piacon.

Ez
utóbbi már annak a pár napra eluralkodó trendnek a része, amely
karácsony és húsvét alkalmára az otthont is feldíszíti. Igen ám,
csakhogy a hagyomány eredeti forrása, a skandináv-németalföldi
származású lakásdekoráció elsősorban saját kezűleg készített díszekkel
„dolgozott”, a legszebbeket ráadásul évről évre, sőt
generációról-generációra megőrizve. Tény és való, hogy ilyenkor
eluralkodik a lakásbelsőn a sárga és a világoszöld, de erre a célra a
régi terítők, tojásfüzérek, ablakdíszek kiválóan megfelelnek.
Vigyázzanak a saját kezűleg barkácsolók, nehogy több pénzért szerezzék
be a méregdrága hobby-boltokban a dekorációs alapanyagokat, mint
amennyibe maga a kész alkotás kerülne!

Sajnálatos, hogy már a ma
ötven-hatvan esztendős generáció sok tagjának magától értetődő, hogy
hagymahéj helyett vegyi készítményekkel, készen kapható matricákkal
díszíti a tojásokat. Ez a remek megoldás anyáink hőskorában terjedt el,
és ma is számos családban uralja a közös előkészületeket, holott a
természetes alapanyagokkal – hagymalevéllel, zöld dióhéjjal, gubaccsal,
vadalma, vadkörte héjával – elérhető színárnyalatok nemcsak
ökológiailag szelídebbek, de szebbek is, mint a harsány ipari
árnyalatok.

A Télapó, a Jézuska és a húsvéti nyuszi deformált
marketing-ikonjai segítenek bennünket abban, hogy a téli depresszió
sötét hangulatú hónapjait ajándéközönnel és csokoládé-áradattal
enyhítsük. Mostantól az idei fürdőruha-kollekció és a legújabb
barnítókrém megjelenéséig nemigen lesz fölkent alkalmunk a nevesített
vásárlásra.

A húsvét nevének eredete a héber „pészah”: maga a
szó elkerülést, kikerülést jelent. Aki teheti, kerülje el a
marketingrutinnal kiépített húsvéti vásárlási csapdákat, és
összpontosítson inkább a tavaszünnepre, a negyvennapos böjt lezárására,
a feltámadásra, az újjászületésre, a termékenységi ünnepekre, a germán
Ostara istennőnek – az alvilág úrnőjének – ünnepére, a csokoládé
helyett a sokkal több örömet adó napfényre.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás