fbpx

Tarts velünk, legyél tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz hozzánk!

Nyílt levél a minisztereknek

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Közel ötven környezet-, fogyasztóvédő, és pedagógiai szervezet nyílt levélben tiltakozik az Oktatási és az Egészségügyi Minisztérium gyerekeknek szóló reklámozást támogató magatartása miatt.

A tiltakozó szervezetek, miután tudomásukra jutott,
hogy a minisztériumok az iskolatejes dobozok reklámfelületként való
értékesítésére kötöttek szerződést az Autóplakát Hálózattal, az alábbi levelet
küldték az oktatási és az egészségügyi miniszterekhez:


Tisztelt Miniszter úr!


Megdöbbenve értesültünk róla, hogy míg a világ és
Európa számos országában korlátozzák, vagy tiltják a gyerekeknek szóló
reklámozást, addig a Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM), az
Oktatási Minisztérium (OM) és az Egészségügyi Minisztérium (EÜM) reklámcégeket
kér fel az iskolai reklámozás hatékony módszereinek kidolgozására, az iskolatej
dobozok reklámfelületként való értékesítésére.


Amellett, hogy fontosnak tartjuk az iskoláskorú
gyerekek egészséges életmódra nevelését és tejfogyasztásra buzdítását, úgy
véljük, ennek az iskolatej dobozok gazdasági reklámfelületként való értékesítése
nélkül kell megvalósulnia.


Mint bizonyára a Miniszter úr előtt is ismeretes, az
utóbbi években több olyan pszichológusok és fogyasztóvédők által kezdeményezett
kutatás készült, amely egyértelműen rámutatott a gyerekeknek szóló kereskedelmi
célú reklámozás fejlődéslélektani szempontból káros hatásaira. Ehhez képest
nyugodtan mondhatjuk, hogy hazánkban e téren áldatlan állapotok uralkodnak: a
médiában a gyermekeknek szóló reklámozást a jogszabályok szinte egyáltalán nem
korlátozzák, és jól ismert, hogy a cégek a közoktatási intézményekbe is utat
találnak reklámjaik számára.


Ennek fényében érthetetlennek tűnik, hogy ahelyett,
hogy a fogyasztóvédelemért felelős tárcával való egyeztetéseket kezdeményezne a
témában, és a Minisztérium maga állna a gyerekeknek szóló reklámozás
korlátozását sürgető kezdeményezések élére, egyenesen támogatja az iskolai
reklámozást.


Ezúton kérjük a tisztelt Miniszter urat mint a
gyerekek fizikai és lelki egészségét támogató programok kidolgozásáért felelős
minisztert, hogy tegye meg azokat a szükséges lépéseket, amelyek biztosítják,
hogy sem az iskolatej program keretei között, sem más módon nem szivárognak be
gazdasági célú reklámok a közoktatási intézményekbe.


Ezen felül kérjük a Miniszter urat, hogy
tanulmányozza a gyerekeknek szóló reklámozás korlátozásának alábbi országokban
megvalósult példáit, és lépjen fel kezdeményezőleg a fogyasztóvédelemért felelős
tárca képviselőinél az ezekhez hasonló hazai korlátozások érdekében.



– Belgium flamand régiójában nem
engedélyezett a reklámozás a tizenkét éven aluli gyermekeknek szóló műsorok
alatt, valamint öt perccel a műsorok előtt és után.
– Norvégia a
gyerekprogramok előtti, közbeni és utáni reklámozás betiltását
tervezi.
– Bizonyos folyóiratok szűk körétől eltekintve a kanadai Québec
tartomány a tizenhárom évesnél fiatalabb gyerekeket célzó reklámozást teljesen
megtiltotta az elmúlt két évtizedben.
– Svédországban nem megengedett a
tizenkét éven aluli gyermekeknek szóló reklámozás, a gyerekműsorok megszakítása
reklámokkal és hirdetések sugározása gyerekprogramok előtt és
után.
– Ausztráliában tiltanak mindenfajta reklámozást az iskoláskornál
fiatalabb gyereknek szóló műsorok ideje alatt.
– Hollandiában
korlátozták a gyerekműsorok során sugárzott reklámok
hangerejét.
– Finnországban a gyorséttermek hirdetéseikben nem
szerepeltethetik az ingyenes játékokat.
– Dániában, Finnországban és
Hollandiában a gyerekműsorok szereplői vagy tévébemondói nem jelenhetnek meg a
hirdetésekben.


Úgy véljük, hogy mivel a gyermekek nem tekinthetők
döntésképes, szuverén fogyasztóknak, a nekik szóló reklámozás etikai szempontból
teljességgel elfogadhatatlan. Bízunk benne, hogy a fentebb felsorolt országok
után ezt Magyarország felelős vezetői is belátják.



Tudatos Vásárlók Egyesülete és a támogató szervezetek:


1. Reflex Környezetvédő
Egyesületet
2. Hulladék
Munkaszövetség
3. Védegylet
4. Zöld
Fiatalok
5. Ökológiai Stúdió Alapítványt
6. Egyetemes Létezés
Természetvédelmi Egyesület – ETK
7. Középkertért Egyesület
(Hajdúböszörmény)
8. Zöld Nők
9. Nők a Környezetért és
Egészségért Egyesület
10. PME Parlagfűmentes Magyarországért
Egyesület
11. Kerekerdő Alapítvány
12. BOCS
Alapítvány
13. Zöld Akció Egyesület
14. SZIKE Környezet- és
Egészségvédelmi Egyesület
15. Környezeti Tanácsadó Irodák
Hálózata
16. Pécsi Zöld Kör
17. Asztmás és Allergiás Betegek
Országos Szövetsége
18. Tisza Klub
19. Zöld-Híd
Alapítvány
20. Hajdúböszörményi Ifjúsági Természetvédő
Kör
21. Környezeti Nevelési Hálózat Országos
Egyesület
22. Magyar Természetvédők Szövetsége
23. Zöld Forrás
Egyesület
24. Energia Klub
25. Levegő
Munkacsoport
26. Lanius Természetvédelmi Egyesület
27. Dráva
Szövetség
28. Somogy Természeti Öröksége
Közalapítvány
29. Nimfea Természetvédelmi Egyesület
30. GATE
Zöld Klub Egyesület
31. Galga Környezetvédelmi
Egyesület
32. Magyar Pszichológiai Társaság Neveléslélektani
Szekciója
33. Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai
Alapítvány
34. Gaja Környezetvédő Egyesület
35. Öko Munkacsoport
Alapítvány
36. Fauna Egyesület
37. Zöld Szív Ifjúsági
Természetvédő Mozgalom
38. CSEMETE Természet- és Környezetvédelmi
Egyesület
39. Tűzliliom Egyesület
40. Független Ökológiai
Központ
41. Börzsöny Akciócsoport
42. Göncöl
Szövetség
43. Pangea Környezetvédelmi és Kulturális
Egyesület
44. Tölgy Természetvédelmi
Egyesület

Ajánlom másnak

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek

Legfrissebb videók

Szappan- és vegán szendvicskrém készítéssel zártuk az ÖkoKört

Szappan- és vegán szendvicskrém készítéssel zártuk az ÖkoKört

2022 tavaszán a tavaszi Tiszta otthon és ÖkoKör Kamra csoportok lezárultát és a közösen elért eredményeket egy zártkörű workshoppal ünnepeltük meg. Harmincan gyűltünk össze, hogy a fenntarthatóság jegyében vegán szendvicskrémeket készítsünk a Közöshely dolgozóinak vezényletével, valamint Vászonzsákoslány, azaz Antal Évi a melt&pour szappankészítés rejtelmeibe avatott be minket. Mi az az ÖkoKör? Itt megmutatjuk!

Még több videó
Ugrás a tudatosvasarlo.hu nyitó oldalára

    Kövesd munkánkat, iratkozz fel híreinkre!
    Bónusz: tippek, tesztek, programok