fbpx
zöld állítások zöldre festés

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Egy merő növény, minden cseppje vegán – mik a zöld hívószavak a tisztítószereken?

Egyre népszerűbbek a környezetbarát termékek Magyarországon, a magyar fogyasztók hajlandóak többet is fizetni, ha valami környezetbarát – vagy azt mondja magáról. Eközben egy uniós felmérés szerint a zöld állítások közel fele valótlan vagy megtévesztő. Körbenéztünk hát a hazai boltokban, milyen “zöld” állítások hatnak ránk a leggyakrabban a tisztítószereken, és milyen arányban igazolja ezeket a hiteles uniós ökocímke. Nem lepődtünk meg, de néhány eredmény újdonság volt a számunkra, például az, hogy mely termékcsoportok csábítanak a legtöbb fenntarthatósági, környezetbarát hívószóval.

Az európai fogyasztók többet rendelnek az internetről és igyekeznek minél gyakrabban helyben vásárolni – nagyjából ez derült ki az Európai Bizottság korábbi felméréséből, amelyben 23 gazdasági ágazatban mérték fel a fogyasztói tapasztalatokat a COVID-19 járvány idején. A márciusban közzétett jelentés szerint

a fogyasztók a pandémia alatt több zöld döntést hoztak (igyekeztek hozni), vagyis hajlandóak voltunk többet fizetni környezetbarát termékekért.

A vásárlásnál egyre vonzóbb hívószó a fenntarthatóság és környezettudatoság, amit a vállalkozások ún. „zöld állításokkal” igyekeznek közvetíteni. Kérdés azonban, hogy minden zöld-e, ami annak látszik.

A magyar fogyasztók hajlandóak többet fizetni, ha valami környezetbarát – vagy azt mondja magáról

A számok azt mutatják, hogy

  • a hazai fogyasztók 54,1%-a figyelembe veszi legalább egy vásárlása során, hogy milyen környezeti hatása van a vásárlásának
  • 22,6%-a pedig minden vásárlásnál mérlegeli ezt a szempontot.
  • Míg a magyar fogyasztók 39%-a aggódik amiatt, hogy a következő havi számláit ki tudja-e fizetni
  • 71,7%-uk hajlandó többet fizetni olyan termékért, amely környezetbarát.

A kutatási eredményekből jól látszik, hogy a fenntarthatóság és a termékek és szolgáltatások környezetbarát jellege ma már olyan fontos, versenyelőnyt generáló jellemzők, amit a fogyasztók figyelembe vesznek. Ezért nem csoda, hogy egyre több olyan reklámmal, állítással találkozhatunk, amelyek a fenntarthatóságot, környezetbarát jelleget hangsúlyozzák. Sokszor alaptalanul.

Megmértük: tarol a zöldre festés a boltokban

A zöld állítások közel fele valótlan vagy megtévesztő

Az Európai Bizottság fenti felmérésével párhuzamosan 65 ország fogyasztóvédelmi szervezeteit tömörítő, nemzetközi ICPEN hálózat 500 cég honlapján elérhető zöld állításokat vizsgálta fogyasztóvédelmi szempontból. A vizsgálatot lezáró jelentés súlyos megállapítást tett:

a megvizsgált zöld állítások 42%-a esetében volt feltételezhető azok valótlan vagy megtévesztő jellege.

A leggyakoribb hiba az volt, hogy az állítások anélkül tüntették fel az öko, fenntartható, vagy természetes jelzőket, hogy ehhez bármiféle magyarázatot fűztek volna vagy az állítás valóságtartalmát megfelelően igazolták volna.

Megnéztük, mit látunk a tisztítószereken

Sokan keressük a környezetbarát termékeket, de a legjobb szándék mellett sincs időnk a polcok előtt állva hosszasan mérlegelni: többnyire a jól bevált terméket választjuk vagy ha ilyen nincs, az első benyomás alapján másodpercek alatt döntünk.

Körülnéztünk a hazai boltokban és webshopokban, mégis mit látnak a vásárlók, pontosan mik azok az állítások, amik alapján a józan ész szerint azt gondolhatjuk, hogy környezetbarát a termék. Idén a Tudatos Vásárlóknál a háztartási tisztítószerek egészségi és környezeti hatásaira fókuszálunk – erről már mobil applikációban is tájékozódhattok -, ezért arra voltunk elsődlegesen kíváncsiak, hogy alátámasztja-e és milyen arányban a háztartási tisztítószereken megjelenő “zöld” állításokat hiteles EU-ökocímkéje. Magyarul: vásárlóként mennyi az esélye annak, hogy rosszul választunk, és minden igyekezetünk ellenére olyan “zöld” terméket veszünk, ami nem feltétlenül az?

A Nielsen piackutatót azzal bíztuk meg még 2021-ben, hogy listázzák nekünk a piaci forgalomban megjelenő, ökocímkével ellátott, valamint nem ökocímkés, de „öko”, „környezetbarát”, „natúr” stb. jelzővel ellátott,  tisztítószereket. A Tesco, Auchan, Spar, Penny, DM, Rossmann, Azúr, Plus Market, CBA, Coop, Reál, Aldi, CBA, Coop, Reál, Aldi és Müller termékkínálatát vizsgálták.

Általános felülettisztítók tesztje – kiderült, jók-e bármire is 

Természetesen nem állítjuk, hogy hiteles ökocímke hiányában ne lehetne egy termék valóban környezetbarát, de vásárlóként azért gyanakvásra adhat okot, ha egy termék zöldnek mondja magát, mégsincs méretteti meg magát a független minősítési rendszerben.

Miket állítanak magukról a tisztítószerek?

  • A mosogatószerek és a mosószerek között találtuk a legtöbb környezetbarát állítást.
  • A 92 környezetbarátként árusított mosogatószer közül 38 termék (41%) rendelkezik csak uniós ökovédjeggyel, 22 olyan termék is volt, ami tanúsítvány nélkül jelezte a zöld voltát.
  • A vizsgált mosószerek és általános tisztítószerek nagyjából negyede rendelkezett uniós ökovédjeggyel.

A többi vizsgált termékkategóriáknál nagyjából a készítmények felén állt uniós ökocimke.

A termékeken a védjegyek mellett vizsgáltuk a fenntarthatósággal kapcsolatos állításokat is. Ezek jellemzően három csoportba tartoznak.

  1. A készítmények egy részénél az összetevőkre hívják fel a figyelmet, jellemzően a növényi összetevők magas arányát, a tökéletes biodegradációt, vagy a tartósító-mentességet, illatanyag mentességet, színezékmentességet emelték ki.
  2. A termékek másik csoportjánál a csomagolásról állítják, hogy környezetbarát: ez jellemzően újrahasznosított műanyagot, könnyebb vagy lebomló csomagolást jelentett.
  3. A harmadik jellemző állítás az állatkísérletektől való mentesség, vegán státusz volt.

A vizsgált 331 termék közül 83%-on emelték ki az összetevőket, 55%-ukon a csomagolást és 36%-ukon az állatvédelmet. A fentiek mellett a klímavédelem említése szerepelt még környezetvédelmi állításként egyes csomagolásokon.

Néhány egyedinek mondható állítással is találkozhatunk, volt olyan termék például, amely karbonsemlegesnek és olyan is, amely mikroműanyag-mentesnek mondta magát.

Az ökocímkés termékeknél biztos a hatékonyság

eu_ecolabel zöld címkeA vizsgálat alapján mindenképpen elmondható, hogy a hazai piacon bőséges a választék hiteles környezetvédelmi tanúsítvánnyal rendelkező termékekből, de még nagyobb a kínálat azokból, amelyeket vagy legalább részlegesen környezetvédő tulajdonságokkal rendelkező termékekből, amelyek zöld állításait nem támasztja alá hiteles, harmadik fél általi minősítés.

“Igen, mert az EU-Ecolabel minősítést annyira költséges megszerezni, hogy nem éri meg a cégeknek” – gondolhatnánk, ezért utánajártunk a magyar minősítőintézetnél az ökocímke megszerzési költségeinek.

A mikro- és kisvállalatoknak külön kedvező díjszabás van életben – derült ki első körös megkeresésünkből. Az ökocímke megszerzésének költsége maximum párszázezer forint, amibe jó esetben belefér a hatékonyságot igazoló labormérés eredménye is.

Az valóban hosszadalmas és költséges lehet, ha például első mérésre nem minősül elég hatékonynak a szer, emiatt módosítani kell a receptúrát, és újra kell méretni.

A Tudatos Vásárlók álláspontja szerint úgy méltányos, hogy

ha egy vállalkozás haszonélvezője annak, hogy a fogyasztók hajlandóak fizetni, sőt sokszor többet fizetni a környezetbarát termékekért, akkor elvárható, hogy a vállalkozás igazolja a környezetbarát tulajdonságra vonatkozó állítását.

A hitelesítés költségei pedig jóval alacsonyabbak a környezetbarát piacra lépéssel nyerhető előnyöknél.

(A termékekről vett adatok, információk a 2020-as piaci kínálatot tükrözik, ma már van a boltokban szép számmal olyan termék, ami akkor még nem volt elérhető a vásárlók számára.)



LIFE ITM logo

Ez a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-21/C jelű pályázata támogatásával készült. A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja. ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás