fbpx

| Tudatos Vásárló

November 24: Ne Vásárolj Semmit Nap

November utolsó péntekén még véletlenül se menj vásárolni. Kerüld legalább egy napig a boltokat, használd időd másra, fordítsd barátaidra, szeretteidre.

A nap legfontosab üzenete: a fogyasztás nem egyenlő a boldogsággal. A fejlett és gazdag országok – bizony, köztük Magyarország is – határtalan anyagiasságukon alapuló mértéktelen fogyasztása világméretű problémákat generál(t). Persze, problémákért nem kell a szomszédba mennünk, találunk itthon, saját magunk körül is eleget.

Nálunk is egyre szaporodnak a túlfogyasztás és a „rosszfogyasztás” tünetei:

  • Évről évre több pénzt költünk el év közben és főleg karácsonykor. De tényleg boldogít a fogyasztás? Az elmúlt 10 évben több mint háromszorosára nőtt az antidepresszánsok használata!
  • Egyre többet vásárolunk nem éppen egészséges, agyoncsomagolt, előkészített és mélyhűtött élelmiszereket: csak mélyhűtött pizzára mintegy 4 milliárd Ft-ot költünk évente.
  • Miközben a 15-24 évesek több mint harmada napi szinten dohányzik, és az államnak hatalmas költséget jelentenek a dohányzásból eredő problémák, a tatabányai Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján a BAT Pécsi Dohánygyár nevével fémjelzett nagyelőadót avattak.
  • A gyerekeket célba vevő reklámnyomás is fokozódik. Ennek jegyében idén már ők is részt vehetnek a „Reklámzabálók matinéján.” Nálunk progresszívebb országokban betiltják a gyerekeknek szóló reklámozást.
  • Folyamatosan emelkedik a tisztítószerek és kozmetikumok forgalma, miközben még mindig nincs alapvető egészségügyi és környezetvédelmi adat a minket körülvevő 80.000 kemikália túlnyomó részéről. Tudományos becslések szerint a fejlett világban az összes megbetegedés akár 25%-áért is a vegyi anyagok felelősek; a felnőtt férfiaknak 50%-os esélyük van a rákos megbetegedésre; a gyerekek 36%-a asztmás és allergiás – és számuk folyamatosan nő.
  • Idén több alkalommal is találtak a magyar hatóságok olyan élelmiszereket, amelyekről kiderült, hogy több mint egy százalék génmódosított összetevőt tartalmaznak, és ez egyáltalán nem volt jelölve a csomagoláson. A bevizsgált élelmiszerek körülbelül 30%-a tartalmaz génmódosított összetevőt, amelyek élettani hatása még nem kellően ismert.
  • Az elmúlt 13 év alatt majdnem megháromszorozódott az ásványvizet ivók száma. Az élelmiszerfogyasztás stagnálása mellett fejenként és évente 38 literrel iszunk többet belőle, mint 12 évvel korábban. Az ásványvíz-forgalom növekedésével párhuzamosan évente 20-30%-kal nő a felhasznált műanyag palackok mennyisége; évente több mint 1,2 milliárd PET palack végzi a szemétben.

 

Persze jó jelek is vannak:

  • Az elmúlt évben 6%-kal nőtt a visszaváltható csomagolású sörök piaci részesedése.
  • Míg 2000-ben 15kg/fő volt a szelektíven gyűjtött hulladék mennyisége, ez a szám 2005-re 49,6 kg/fő-re nőtt. Közel 4000 gyűjtősziget került kiépítésre 4,5 millió lakost elérve.
  • Egyre több bolt, étterem és szálloda dönt a fair trade, azaz méltányos kereskedelemből származó kávé és tea mellett, sőt idén ősztől már a Köztársasági Elnöki Hivatal is kizárólag fair trade teát és kávét vásárol. Ezek fogyasztásakor biztosak lehetünk abban, hogy – szemben a hagyományos termékekkel – termelésük nem a kistermelők és a természet kizsákmányolásán alapul.
  • Továbbra is sokat vásárolunk piacokon, sok esetben közvetlenül a termelőktől. Nyugat-európai társaink millióinak ez már nem adatik meg!

 

A Ne Vásárolj Semmit Nap jó alkalom arra, hogy átgondoljuk, milyen környezeti, egészségi és társadalmi hatása van vásárlói döntéseinknek, illetve milyen jogaink és eszközeink vannak a negatív hatások csökkentésére.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) a Ne Vásárolj Semmit Nap alkalmából jelenteti meg a A tudatos vásárlók kampány- és bojkottszervezési kézikönyvét, hogy ily módon is hozzájáruljon a fogyasztói aktivitáshoz.

A TVE emellett idén is nyílt napot tart irodájában, amelyen szeretettel várunk mindenkit, akit érdekel a tudatos vásárlás, az etikus fogyasztás, a fogyasztóvédelem, a fogyasztói aktivizmus, a felelős vállalatok világa, aki szeretne megismerkedni az egyesület tevékenységével és munkatársaival.

 

További programok, információk: www.nevasaroljsemmitnap.hu

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás