• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Álhírekből kiokosító oktatóanyagot készített a Médiahatóság

2019.03.27. /

Az Európai Bizottság friss kezdeményezéseként március 18. és 22. között zajlott a médiaműveltség európai hete. Ez alkalomból a Médiahatóság fiataloknak szóló infografikákat, és ezekhez is kapcsolódó, iskolai használatra alkalmas óraterveket állított össze az álhírekről.

A tematikus héten az uniós tagállamok az álhírek felismerését is segítő médiaértés jelentőségére hívták fel a figyelmet, amelyeknek köszönhetően józan kritikával, jól informáltan, megalapozott döntések hozhatók. A félretájékoztatással szembeni harcban – bár fontos szerepet játszanak a technológiai, szabályozási lépések –, a médiaműveltség fejlesztése továbbra is kulcskérdés marad.

A félrevezető médiatartalmak, az álhírek felismerése már fiatalkorban is nagyon fontos, ezért a TVE is támogatja, hogy a témával már az iskolában megismerkedjenek a diákok.

A médiaműveltség európai hetében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és annak médiaértés-oktató központja, a Bűvösvölgy az álhírek elleni küzdelmet állította középpontba. Az álhírek mennyiségét és terjedését több szereplő befolyásolja: a médiatartalom előállítója, a hírek közzétevői és továbbítói mellett meghatározó tényező maga az értő, értelmezni tudó állampolgár.


Iratkozz fel a Tudatos Vásárló Tesztek hírlevelére, hogy azonnal értesülj az újonnan megjelenő tesztjeinkről.

* indicates required
 

A témában elérhető edukációs lehetőségek bővítésére a Bűvösvölgy oktatói az Urbanlegends.hu tényellenőrző oldallal együttműködve fiataloknak szóló segédanyagokat készítettek a téma áttekintéséhez, mélyebb megismeréséhez, otthoni vagy iskolai feldolgozásához. A buvosvolgy.hu/alhirek/ oldalon három életkori szakasz – 10-13 évesek, 14-16 évesek és 17-18 évesek – igényeihez igazított óraterveket lehet elérni, valamint öt infografikát, amelyek különböző szempontok szerint tekintik át az álhírek típusait, motivációit: pl. mi az álhír, miként működik, hogyan ellenőrizhető, mitől számíthat megbízhatónak a közzétevő.

Az oldal tartalmai szabadon felhasználhatók, megoszthatók, amelyeket az NMHH Facebook-kampányban népszerűsít és pedagógusokhoz is eljuttat.

Az NMHH emellett – a felnőtt hírfogyasztók megszólításához – támogatott cikkek írására kért fel több olyan online híroldalt, amelyek - a sajtóközlemény szerint - szakmai, tematikus irányuk miatt pontosan látják bizonyos típusú álhírek terjedésének logikáját. A cikkek híres álhíreseteket dolgoznak fel, amelyekben megtévesztő, alaptalan információk okoztak kárt a gazdaságban, a gyógyításban vagy mindennapos élethelyzetekben. A cikkek a héten jelennek majd meg, a várakozások szerint több tízezer olvasót edukálva.

A kampány átfogó célja, hogy a keretében készült anyagok segítségével gyerekek és felnőttek egyaránt jobban rálássanak saját sebezhetőségükre, valamint ösztönzést kapjanak a tudatosabb tájékozódáshoz és hírmegosztáshoz – olvasható az NMHH hozzánk eljuttatott sajtóközleményében.

A médiaműveltség európai hetét az Európai Bizottság első alkalommal szervezte meg, abból a célból, hogy az egész közösségben felhívja a figyelmet a médiaműveltség, médiaértés fontosságára. A Bizottság tavaly egy önszabályozó magatartási kódexet is életre hívott – a demokratikus politikai folyamatokat, illetve az EU polgárainak testi és lelki egészségét, környezetét és biztonságát, gazdasági boldogulását veszélyeztető – félretájékoztató kampányokkal szembeni küzdelem megerősítésére. A kódexet aláíró közösségi médiás platformok (Facebook, Google, Twitter) és a hirdetőket képviselő szövetségek működését a bizottság szigorúan figyeli, és ha az önszabályozás eredménytelennek bizonyulna, szabályozási lépéseket helyezett kilátásba.

A médiaműveltség meghatározó szerepet játszik abban, hogy képesek legyünk a hozzánk eljutó információk hitelességét megítélni, és e szerint döntéseket hozni a digitális korszakban.

Képek: pixabay.com, buvosvolgy.hu

Ha szeretnéd, hogy szuper tartalmainkat pofásabb kivitelben olvashasd kérünk, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését!

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000 Ft adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró hozzájárulás számít.

   

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete
Bank neve:    Magnet Bank
Számlaszám:    16200106-00108490-00000000
IBAN szám: HU40 1620 0106 0010  8490 0000 0000
Swift: HBWEHUHB

Köszönjük!







  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében