Pont nincs raktáron, de van helyette drágább – trükkös ajánlatok webáruházakban
Világszerte és Magyarországon is évek óta fokozatosan többet és többet költünk webáruházakban. A sok tisztességes, a jogszabályokat betartó cég mellett akadnak olyanok is, akik a boomot kihasználva becsapják az embereket. Szuperakció, visszaszámláló, nincs ratáron és társaik.
Nincs ingyen ebéd – a webes vásárlások esetében ez annyit tesz, hogy gyanakodjunk, ha a legtöbb online kereskedőnél mondjuk 29 990 forintba kerülő terméket egy oldal 9900 forintért kínál. Ha egy adott webáruház azt mondja, hogy a kiszemelt termék épp nincs raktáron, akkor nem kell feltétlenül a drágább holmit megvenni. Összeállításunk segítségével elkerülhetőek az átverések.
Világszerte és Magyarországon évek óta fokozatosan többet és többet költenek az emberek a webáruházakban. A sok tisztességes, a jogszabályokat betartó és etikus cég mellett akadnak olyanok is, akik a boomot kihasználva becsapják az embereket. Ráadásul sok vásárló egy-egy balul sikerült, veszteséget jelentő online vásárlás után magát hibáztatja.
„Szuperakció”, „visszaszámláló” és társai
Milyen trükköket vetnek be a webáruházak? Az egyik vevőcsalogató megoldás a trükköző webáruházakban, hogy egy-egy terméknél a megszabott akciós árhoz odatesznek egy visszaszámlálót. Ez azt mutatja, hogy hány percig lesz még érvényben a webáruház által mindenféle vevőcsalogató jelzővel ellátott akciós ár. Például „szuperakciós ár”, „utolsó lehetőség, hogy ennyire olcsón megvehesd”.
A magyar vásárlók körében az egyik legnépszerűbb, külföldi ebáruház, a Wish próbálkozott ezzel, ami a Gazdasági Versenyhivatalnak is szemet szúrt. A magyar hatóság 2021. június 15-én eljárást indított a Wish webáruházat működtető cég ellen.
„A GVH gyanúja szerint bizonyos árak feltehetően valótlanok a piactéren, azaz a termékek az adott áron ténylegesen nem vásárolhatóak meg a platformon; egyes, jelentős kedvezménnyel kínált termékek eredeti árait pedig a webáruház korábban vélhetően sosem alkalmazta. Szintén megtévesztőek lehetnek a visszaszámláló órával párosuló, néhány percig kedvezményt ígérő „azonnali ajánlatok” – ugyanis a fogyasztókat sürgető határidő lejárta valószínűleg semmilyen tényleges hatással nincs sem termék árára, sem az elérhetőségére. A vizsgálat emellett kitér egyes, hangsúlyosan megjelenő termékjellemzők megalapozottságára is (pl. kiemelten feltüntetett, magas karátszám az esetenként néhány száz forintos ékszereknél)” – közölte a GVH, amely egyúttal jelezte, hogy az eljárás megindítása nem jelenti azt, hogy a Wish jogsértést követett el, az eljárás a tények tisztázására és a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul.
Új szabályok internetes vásárláskor: vám, áfa, postaköltség – mire kell figyelni?
„Nincs raktáron, válasszon másikat”
Figyelni kell arra is, ha épp nincs valami az adott webboltban. Az élelmiszer-rendeléseknél előfordul, hogy egy-egy termék a sok közül tényleg nincs a raktárban, ezért a nagyobb boltláncok online boltjában be lehet jelölni, kér-e valaki esetleg helyettesítő terméket. Ha igen, akkor általában valami hasonló áru és minőségű terméket kézbesítenek. Ha nem, akkor ez a tétel kimarad a kosárból.
A megbízhatatlan webáruházakban azonban „szerepeltetem a kínálatban, de majd azt mondom, hogy nincs raktáron” trükköt simán be szokták vetni. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy kínálnak egy adott, jellemzően elég vonzó árú terméket, amelyről vagy a rendelési folyamat végén, vagy pedig rosszabb esetben a kiszállításkor derül ki, nem volt raktáron. Ezért egy másik, esetenként drágább vagy jóval drágább terméket szállítanak ki.
Vagy létezik a „képes” trükk is. Előfordulhat, hogy egy termék mellé nem a saját képét, hanem egy jóval drágább, márkás termék képét teszik fel. Természetesen úgy, hogy a márkanevet kitakarják, leszedik a képről. A gyanútlan vásárlók pedig a „menőnek”, „trendinek” látszó terméket megrendelik, majd a kiszállításkor látják, hogy egy a képen láthatónál rosszabb minőségű, gagyi eszközt kaptak. Itt nem kérdés a megoldás, nem szabad átvenni a terméket.
Akadt például olyan vásárló, aki rendelt a járvány első hulláma alatt országosan és nemzetközi szinten is hiánycikknek számító kézfertőtlenítőt egy webáruházból, amelyről kiderül, hogy a kiszállítás időpontjára a webáruház állítása szerint elfogyott. Cserébe drágábban, egy kis flakont vittek a vásárlóknak, amelyben szimplán csapvíz volt.
Meggondoltuk magunkat? 14 napunk van a visszaküldésre
A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt tanácsolja a vásárlóknak, hogy mindenki körültekintően rendeljen az internetes boltokból. Érdemes megnézni az adott webáruházról szóló véleményeket, ugyanígy érdemes egy-egy terméknél rákeresni az interneten, hogy milyen tapasztalatokat szereztek azokkal kapcsolatban az érintettek. Senki ne hagyja magát sürgetni, azaz hiába „mondja” azt a webáruház, hogy mindjárt lejár az akció, ezt fenntartásokkal kell kezelni.
És jó, ha tudjuk, hogy akkor sincs minden veszve, ha megvettük, amit nem akartunk. Az internetes vásárlás egyértelmű hátránya, hogy nem tudjuk előre, személyesen megnézni a terméket. Éppen emiatt viszont minket fogyasztókat véd az indoklás nélküli elállás joga. Ez azt jelenti, hogy
ha az áru nem felel meg, a megérkezésétől számított 14 napon belül minden különösebb indoklás nélkül visszaküldhetjük
(elég 14 napon belül postára adnunk). A vállalkozásnak ebben az esetben amint megérkezik hozzá a termék, 14 napon belül vissza kell fizetnie részünkre a teljes vételárat és a szállítási költségünket is.
Így vásárolj fenntarthatóan: megújult a tudatos vásárló 12 pontja
Ez a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-20/C jelű pályázata keretében készült.