fbpx

| Kalas Györgyi

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Nem hiába szakított Ken Barbie-val

Az idei nyár „nagy híre” volt, hogy Ken szakított Barbie-val, miután fény derült a divatbaba környezetpusztító magatartására. A legújabb hír szerint viszont úgy tűnik, hogy a szerelmi dráma nem volt hiábavaló. A Barbie gyártója, a Mattel vállalta, hogy felhagy az esőerdőirtással.

Bár Barbie baba már jó pár évtizede boldogítja a gyerekeket – és szomorítja szüleiket, – jó csomagolásra még neki is szüksége van. Illetve jó és olcsó csomagolásra, ha pontosan akarunk fogalmazni. Erre legutóbb a Greenpeace hívta fel a figyelmet, amikor rámutatott arra, hogy a Mattel olyan papírgyárral áll kapcsolatban, amely Indonézia veszélyeztetett esőerdőiben pusztítja a fákat, a Barbie baba így hozzájárul Földünk pusztulásához és a globális felmelegedéshez.

Az APP (Asia Pulp and Paper) gyár ugyanis olyan indonéziai erdőkből szerzi be az alapanyagot, ahol olyan védett fajok is menedéket lelnek, mint a szumátrai tigris, amelyből már alig több mint pár száz egyed él a Földön. De ezekben az erdőkben bújik meg számos védett elefánt és orángután is.

Az ügyben egyébként a Hasbro és a Disney is érintett, ugyanis ők is csomagolnak játékokat az említett gyár által előállított papírba.

Az eset miatt Ken már szakított Barbie-val, hiszen nem tudta elviselni, hogy hőn szeretett menyasszonya ilyen csúnya dolgokba keveredett, – legalábbis azon a videón, amit a Greenpeace készített Barbi leleplezéséről.

Ebből ugyanis kiderül, hogy Barbie tulajdonképpen sorozatgyilkos, ártatlan tigriseket öl, és fákat vág ki az esőerdőkben, csak hogy csinos dobozokba csomagoltassa magát. Ken ettől kiakadt, és szakított Barbie-val.

A videót 2011. júniusi megjelenése óta több millióan látták, és több mint ötszázezren írtak levelet a Mattelnek, változtatásra szólítva fel a céget.

A környezetromboló magatartást egyébként a Mattel sem hirdette fennen, a Greenpeace-nek nem kis munkájába került, hogy feltárja az igazságot. Laboratóriumi elemzések során azonban kiderült, hogy a Barbie baba csomagolásához használt papír úgynevezett MTH-t tartalmaz (Mixed Tropical Hardwood, azaz trópusi fa származék,) ilyen pedig kizárólag az indonéz papírgyárak által előállított kartonban van. Ezek a cégek tehát – megszegve egyébként az indonéz törvényeket is – évi több millió fával ritkítják az esőerdőt Szumátrán. Indonéziában nagyon gyors ütemben pusztul az esőerdő, a kormány becslései szerint évente több millió hektár erdő tűnik el.

A Greenpeace-nek egyébként tavaly már volt egy hasonlóan sikeres kampánya. Ebben a Nestlé-t kényszerítette, hogy hagyjon fel az indonéz esőerdőkből származó pálmaolaj használatával.

A Greenpeace aktivistái egyik akciójuk keretében ezúttal a Mattel gyár falán is nagy betűkkel hirdették, hogy Ken nem randizik olyan lányokkal, akik pusztítják az esőerdők fáit. „It’s over” („Vége”), hirdette a felirat, a szakításra utalva.

A Mattel persze tagadta, hogy Ken szakított volna Barbie-va, sőt a videó után Barbie gyorsan új képeket töltött fel a Twitterre, amelyeken Kennel nyaralnak, és a tengerparton szedegetik a kagylókat. A Mattel pedig a biztonság kedvéért minden olyan hozzászólást letiltott Facebook oldalán, amelyben szerepel az esőerdő szó.

Október elején tette közzé a Greenpeace a jó hírt, miszerint a Mattel kijelentette, hogy gyártóként nem engedheti meg magának, hogy a termékeihez használt csomagolóanyag esőerdőirtásból származzon, vagyis felhagy az erdőirtással. Hogy ez a gyakorlatban mit jelent, még teljesen egyértelmű.

 

Kép [cc] Greenpeace

 

***
Tetszik a TudatosVásárló.hu, és szívesen olvasod a cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!
 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás