fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Nem árt az óvatosság internetes vásárláskor

Az elektronikai cikkeket értékesítő internetes oldalak több mint felénél tapasztalt az EU a fogyasztók megtévesztésére irányuló szabálytalanságokat. A hiányos vagy félretájékoztatás leginkább az árral valamint az „elállási joggal” kapcsolatos.

2009 májusában a nemzeti végrehajtó hatóságok (az Európai
Bizottság koordinálásával) elektronikai cikkeket értékesítő honlapokat
ellenőriztek, hogy azok megfelelnek-e három alapvető fogyasztóvédelmi uniós
jogszabály előírásainak. 

Európában az internetes kiskereskedelmi eladások értéke az
elektronikai cikkek tekintetében 6,8 milliárd euró körüli (2007-es adat). Azon uniós fogyasztók közül, akik valaha is vásároltak már valamit az
interneten, minden negyedik elektronikai árucikket (többek között
fényképezőgépet) vett. Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata által 2007-ben
kezelt panaszok több mint egyharmada elektronikus berendezés vásárlásával volt
kapcsolatos.

A vizsgálatba 369 olyan honlapot vontak be, amely a hat
legnépszerűbb elektronikai cikket (digitális fényképezőgépeket,
mobiltelefonokat, hordozható zenelejátszó eszközöket, DVD-lejátszókat,
számítógépes felszereléseket és játékkonzolokat) értékesíti. A legnagyobb
forgalmú, elektronikai felszereléseket értékesítő honlapok közül 200-at, és
fogyasztói panaszok alapján még több mint 100 további honlapot érintett.

A vizsgálat három fő területre összpontosult:

  • A kereskedő elérhetőségére vonatkozó adatok: Az uniós
    jogszabályok értelmében hiánytalanul meg kell adni a kereskedő nevét, földrajzi
    címét és e-mail címét.
  • Egyértelmű információ az ajánlatról (teljes ár és egyértelmű
    termékleírás
    ): Az internetes kereskedőnek egyértelmű információt kell nyújtania
    a termék jellemzőiről, valamint a teljes vételárról (adókkal együtt), a
    vételáron felüli szállítási díjakról és a fizetési feltételekről. A végső
    fizetendő árnak meg kell egyeznie azzal, amit a vétel előtt közöltek.
  • Egyértelmű információ a fogyasztói jogokról: Tájékoztatni
    kell a fogyasztókat az uniós „elállási jogról”, vagyis hogy a távértékesítés
    során vásárolt árut minimum 7 napon belül indoklás nélkül vissza lehet küldeni.
    A vizsgálat ellenőrizte a fogyasztói jogokról nyújtott további (pl. a garancia
    élvezőjére, visszatérítésekre vonatkozó) információk pontosságát is.

Meglena Kuneva, az EU fogyasztói ügyekért felelős biztosa a
napokban ismertette a 26 EU-tagállamra, valamint Norvégiára és Izlandra
kiterjedő vizsgálat eredményeit. A 369 ellenőrzött honlap 55%-ánál tapasztaltak
szabálytalanságokat, amelyeket tovább vizsgálnak. A problémás honlapok 13%-ánál
a nemzeti hatóságok határokon átnyúló együttműködésére lesz szükség.

A
leggyakoribb problémák:

  • Félrevezető információ a fogyasztói jogokról (a problémás
    honlapok 66%-ánál figyelhető meg) A vásárlókat vagy nem tájékoztatták, vagy
    félretájékoztatták az „elállási jogról”. Például azt közölték velük, hogy a
    kereskedő nem veszi vissza a terméket, vagy hogy csak levásárolhatják a termék
    árát, ahelyett hogy készpénzben megkapnák a visszatérítést.
  • A jogszabályok értelmében a fogyasztóknak a vásárlás után
    legalább 2 évig joguk van a hibás terméket megjavíttatni vagy kicseréltetni.
    Ezzel szemben gyakran azt a tájékoztatást kapták, hogy ez csak egy évig lehetséges.
  • Félrevezető információ a teljes árról (a problémás honlapok
    45%-ánál figyelhető meg). A szállítási pluszköltségekre vonatkozó információt
    vagy nem tüntették fel, vagy nehéz volt megtalálni. A pluszköltségeket csak a
    fizetés utolsó fázisában adták hozzá az addigi árhoz. Néhány honlap „ingyenes
    szállítást” ígért, vagy „minden költséget magában foglaló” ajánlatot tett,
    holott felszámította a szállítási költségeket.
  • Hiányzó vagy hiányos adatok a kereskedő elérhetőségét
    illetően (a problémás honlapok 33%-ánál figyelhető meg). A kereskedő nevére,
    földrajzi címére vagy e-mail címére vonatkozó adatok vagy hiányoztak, vagy
    hiányosak voltak, így probléma esetén nem lehetett felvenni vele a kapcsolatot.

 

Mi a következő lépés?

Az ellenőrzéseket most intézkedési szakasz követi, amely
során a nemzeti hatóságok felveszik a kapcsolatot a vállalatokkal. Ezek
kötelesek vagy megszüntetni a honlapjukon lévő szabálytalanságokat, vagy
tisztázni eddigi eljárásmódjukat. Ebben az első szakaszban három ország –
Izland, Lettország és Norvégia – tette közzé a vizsgált
honlapok nevét
.

A honlap jogszabályokkal való harmonizálásának elmulasztása
jogi következményekkel járhat, amely bírsághoz vagy a honlap bezárásához vezethet.
Az EU‑tagállamokra kiterjedő intézkedés eredményeit 2010 közepén hozzák
nyilvánosságra.

 

Forrás: Európai Bizottság

Kép [cc] burnt hckyso

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás