fbpx

Tarts velünk, legyél tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz hozzánk!

Nem árt az óvatosság internetes vásárláskor

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Az elektronikai cikkeket értékesítő internetes oldalak több mint felénél tapasztalt az EU a fogyasztók megtévesztésére irányuló szabálytalanságokat. A hiányos vagy félretájékoztatás leginkább az árral valamint az „elállási joggal” kapcsolatos.

2009 májusában a nemzeti végrehajtó hatóságok (az Európai
Bizottság koordinálásával) elektronikai cikkeket értékesítő honlapokat
ellenőriztek, hogy azok megfelelnek-e három alapvető fogyasztóvédelmi uniós
jogszabály előírásainak. 

Európában az internetes kiskereskedelmi eladások értéke az
elektronikai cikkek tekintetében 6,8 milliárd euró körüli (2007-es adat). Azon uniós fogyasztók közül, akik valaha is vásároltak már valamit az
interneten, minden negyedik elektronikai árucikket (többek között
fényképezőgépet) vett. Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata által 2007-ben
kezelt panaszok több mint egyharmada elektronikus berendezés vásárlásával volt
kapcsolatos.

A vizsgálatba 369 olyan honlapot vontak be, amely a hat
legnépszerűbb elektronikai cikket (digitális fényképezőgépeket,
mobiltelefonokat, hordozható zenelejátszó eszközöket, DVD-lejátszókat,
számítógépes felszereléseket és játékkonzolokat) értékesíti. A legnagyobb
forgalmú, elektronikai felszereléseket értékesítő honlapok közül 200-at, és
fogyasztói panaszok alapján még több mint 100 további honlapot érintett.

A vizsgálat három fő területre összpontosult:

  • A kereskedő elérhetőségére vonatkozó adatok: Az uniós
    jogszabályok értelmében hiánytalanul meg kell adni a kereskedő nevét, földrajzi
    címét és e-mail címét.
  • Egyértelmű információ az ajánlatról (teljes ár és egyértelmű
    termékleírás
    ): Az internetes kereskedőnek egyértelmű információt kell nyújtania
    a termék jellemzőiről, valamint a teljes vételárról (adókkal együtt), a
    vételáron felüli szállítási díjakról és a fizetési feltételekről. A végső
    fizetendő árnak meg kell egyeznie azzal, amit a vétel előtt közöltek.
  • Egyértelmű információ a fogyasztói jogokról: Tájékoztatni
    kell a fogyasztókat az uniós „elállási jogról”, vagyis hogy a távértékesítés
    során vásárolt árut minimum 7 napon belül indoklás nélkül vissza lehet küldeni.
    A vizsgálat ellenőrizte a fogyasztói jogokról nyújtott további (pl. a garancia
    élvezőjére, visszatérítésekre vonatkozó) információk pontosságát is.

Meglena Kuneva, az EU fogyasztói ügyekért felelős biztosa a
napokban ismertette a 26 EU-tagállamra, valamint Norvégiára és Izlandra
kiterjedő vizsgálat eredményeit. A 369 ellenőrzött honlap 55%-ánál tapasztaltak
szabálytalanságokat, amelyeket tovább vizsgálnak. A problémás honlapok 13%-ánál
a nemzeti hatóságok határokon átnyúló együttműködésére lesz szükség.

A
leggyakoribb problémák:

  • Félrevezető információ a fogyasztói jogokról (a problémás
    honlapok 66%-ánál figyelhető meg) A vásárlókat vagy nem tájékoztatták, vagy
    félretájékoztatták az „elállási jogról”. Például azt közölték velük, hogy a
    kereskedő nem veszi vissza a terméket, vagy hogy csak levásárolhatják a termék
    árát, ahelyett hogy készpénzben megkapnák a visszatérítést.
  • A jogszabályok értelmében a fogyasztóknak a vásárlás után
    legalább 2 évig joguk van a hibás terméket megjavíttatni vagy kicseréltetni.
    Ezzel szemben gyakran azt a tájékoztatást kapták, hogy ez csak egy évig lehetséges.
  • Félrevezető információ a teljes árról (a problémás honlapok
    45%-ánál figyelhető meg). A szállítási pluszköltségekre vonatkozó információt
    vagy nem tüntették fel, vagy nehéz volt megtalálni. A pluszköltségeket csak a
    fizetés utolsó fázisában adták hozzá az addigi árhoz. Néhány honlap „ingyenes
    szállítást” ígért, vagy „minden költséget magában foglaló” ajánlatot tett,
    holott felszámította a szállítási költségeket.
  • Hiányzó vagy hiányos adatok a kereskedő elérhetőségét
    illetően (a problémás honlapok 33%-ánál figyelhető meg). A kereskedő nevére,
    földrajzi címére vagy e-mail címére vonatkozó adatok vagy hiányoztak, vagy
    hiányosak voltak, így probléma esetén nem lehetett felvenni vele a kapcsolatot.

 

Mi a következő lépés?

Az ellenőrzéseket most intézkedési szakasz követi, amely
során a nemzeti hatóságok felveszik a kapcsolatot a vállalatokkal. Ezek
kötelesek vagy megszüntetni a honlapjukon lévő szabálytalanságokat, vagy
tisztázni eddigi eljárásmódjukat. Ebben az első szakaszban három ország –
Izland, Lettország és Norvégia – tette közzé a vizsgált
honlapok nevét
.

A honlap jogszabályokkal való harmonizálásának elmulasztása
jogi következményekkel járhat, amely bírsághoz vagy a honlap bezárásához vezethet.
Az EU‑tagállamokra kiterjedő intézkedés eredményeit 2010 közepén hozzák
nyilvánosságra.

 

Forrás: Európai Bizottság

Kép [cc] burnt hckyso

Ajánlom másnak

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek

Legfrissebb videók

Hogyan lehet egészséges és környezettudatos a táplálkozásunk?

Hogyan lehet egészséges és környezettudatos a táplálkozásunk?

2022. február. 13-án tartottuk a Közösségi mezőgazdálkodás és ÖkoKörök családi napot, ahol közelebbről is megismerhették az érdeklődők a Tudatos Vásárlók munkáját. Ezen a napon a közösségi gazdaságok és az ÖkoKörök jutottak főszerephez: az izgalmas előadások és kerekasztal-beszélgetések mellett a vendégek személyesen is találkozhattak a gazdákkal, volt Magcsere, a legkisebbek pedig gyerekprogramok keretében játékosan tanulhattak a […]

Még több videó
Ugrás a tudatosvasarlo.hu nyitó oldalára

    Kövesd munkánkat, iratkozz fel híreinkre!
    Bónusz: tippek, tesztek, programok