| Tudatos Vásárló
Nem árt az óvatosság internetes vásárláskor
- #Bírság és megtévesztés
- #Elektronika, számítástechnika
- #Fogyasztóvédelem
- #Megelőzés, tudnivalók, panasztétel
Az elektronikai cikkeket értékesítő internetes oldalak több mint felénél tapasztalt az EU a fogyasztók megtévesztésére irányuló szabálytalanságokat. A hiányos vagy félretájékoztatás leginkább az árral valamint az „elállási joggal” kapcsolatos.
2009 májusában a nemzeti végrehajtó hatóságok (az Európai
Bizottság koordinálásával) elektronikai cikkeket értékesítő honlapokat
ellenőriztek, hogy azok megfelelnek-e három alapvető fogyasztóvédelmi uniós
jogszabály előírásainak.
elektronikai cikkek tekintetében 6,8 milliárd euró körüli (2007-es adat). Azon uniós fogyasztók közül, akik valaha is vásároltak már valamit az
interneten, minden negyedik elektronikai árucikket (többek között
fényképezőgépet) vett. Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata által 2007-ben
kezelt panaszok több mint egyharmada elektronikus berendezés vásárlásával volt
kapcsolatos.
A vizsgálatba 369 olyan honlapot vontak be, amely a hat
legnépszerűbb elektronikai cikket (digitális fényképezőgépeket,
mobiltelefonokat, hordozható zenelejátszó eszközöket, DVD-lejátszókat,
számítógépes felszereléseket és játékkonzolokat) értékesíti. A legnagyobb
forgalmú, elektronikai felszereléseket értékesítő honlapok közül 200-at, és
fogyasztói panaszok alapján még több mint 100 további honlapot érintett.
A vizsgálat három fő területre összpontosult:
- A kereskedő elérhetőségére vonatkozó adatok: Az uniós
jogszabályok értelmében hiánytalanul meg kell adni a kereskedő nevét, földrajzi
címét és e-mail címét. - Egyértelmű információ az ajánlatról (teljes ár és egyértelmű
termékleírás): Az internetes kereskedőnek egyértelmű információt kell nyújtania
a termék jellemzőiről, valamint a teljes vételárról (adókkal együtt), a
vételáron felüli szállítási díjakról és a fizetési feltételekről. A végső
fizetendő árnak meg kell egyeznie azzal, amit a vétel előtt közöltek. - Egyértelmű információ a fogyasztói jogokról: Tájékoztatni
kell a fogyasztókat az uniós „elállási jogról”, vagyis hogy a távértékesítés
során vásárolt árut minimum 7 napon belül indoklás nélkül vissza lehet küldeni.
A vizsgálat ellenőrizte a fogyasztói jogokról nyújtott további (pl. a garancia
élvezőjére, visszatérítésekre vonatkozó) információk pontosságát is.
Meglena Kuneva, az EU fogyasztói ügyekért felelős biztosa a
napokban ismertette a 26 EU-tagállamra, valamint Norvégiára és Izlandra
kiterjedő vizsgálat eredményeit. A 369 ellenőrzött honlap 55%-ánál tapasztaltak
szabálytalanságokat, amelyeket tovább vizsgálnak. A problémás honlapok 13%-ánál
a nemzeti hatóságok határokon átnyúló együttműködésére lesz szükség.
A
leggyakoribb problémák:
- Félrevezető információ a fogyasztói jogokról (a problémás
honlapok 66%-ánál figyelhető meg) A vásárlókat vagy nem tájékoztatták, vagy
félretájékoztatták az „elállási jogról”. Például azt közölték velük, hogy a
kereskedő nem veszi vissza a terméket, vagy hogy csak levásárolhatják a termék
árát, ahelyett hogy készpénzben megkapnák a visszatérítést. - A jogszabályok értelmében a fogyasztóknak a vásárlás után
legalább 2 évig joguk van a hibás terméket megjavíttatni vagy kicseréltetni.
Ezzel szemben gyakran azt a tájékoztatást kapták, hogy ez csak egy évig lehetséges. - Félrevezető információ a teljes árról (a problémás honlapok
45%-ánál figyelhető meg). A szállítási pluszköltségekre vonatkozó információt
vagy nem tüntették fel, vagy nehéz volt megtalálni. A pluszköltségeket csak a
fizetés utolsó fázisában adták hozzá az addigi árhoz. Néhány honlap „ingyenes
szállítást” ígért, vagy „minden költséget magában foglaló” ajánlatot tett,
holott felszámította a szállítási költségeket.
- Hiányzó vagy hiányos adatok a kereskedő elérhetőségét
illetően (a problémás honlapok 33%-ánál figyelhető meg). A kereskedő nevére,
földrajzi címére vagy e-mail címére vonatkozó adatok vagy hiányoztak, vagy
hiányosak voltak, így probléma esetén nem lehetett felvenni vele a kapcsolatot.
Mi a következő lépés?
Az ellenőrzéseket most intézkedési szakasz követi, amely
során a nemzeti hatóságok felveszik a kapcsolatot a vállalatokkal. Ezek
kötelesek vagy megszüntetni a honlapjukon lévő szabálytalanságokat, vagy
tisztázni eddigi eljárásmódjukat. Ebben az első szakaszban három ország –
Izland, Lettország és Norvégia – tette közzé a vizsgált
honlapok nevét.
A honlap jogszabályokkal való harmonizálásának elmulasztása
jogi következményekkel járhat, amely bírsághoz vagy a honlap bezárásához vezethet.
Az EU‑tagállamokra kiterjedő intézkedés eredményeit 2010 közepén hozzák
nyilvánosságra.
Forrás: Európai Bizottság