fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A narancslé útja: dől a lé

A 2010-es brazil narancstermés 70 százaléka egyenesen a holland és belga partokon kötött ki, ahonnan továbbszállították az európai piacokra.

A szüretet követően a narancsokat a légyárban szétválogatják, megtisztítják és lepréselik. Ezek után kivonják a léből az ízanyagokat, nehogy a feldolgozás folyamán elvesszenek. Utolsó lépésként kivonják a vizet, így születik a sűrítmény. Egy tonna narancslé előállításához, több mint tízszer annyi narancs kell, egy tonna koncentrátumhoz pedig hat tonna narancslé. Azaz körülbelül hatvan tonna narancsból lesz egy tonna narancslé koncentrátum.

A koncentrátumot konténerekkel felszerelt hajókon szállítják Európa legnagyobb kikötőibe, ahol a brazil óriásvállalatoknak saját tárolótelepeik vannak. A koncentrátum a brazíliai Santos kikötőjéből Rotterdamba (Cutrale vállalat), Antwerpenbe (Citrovita vállalat) és Gentbe (Louis Dreyfus és Citrosuco vállalatok) érkezik. Ezek a tárolótelepek közvetlen üzleti kapcsolatban állnak az európai palackozóüzemekkel és kereskedelmi láncokkal.

 

Népszerű narancslémárkák Magyarországon: Alley, Bino, Bravo, Cappy, Dizzy, Happy Day, Happy Fruits, Hohes C, Next, Ollé, Pfanner, Sió, Sun Grown, Suzy, Sweet walley, Szobi, Topjoy, Vita Fit Orange, Wake up. A szupermarketláncok sajátmárkás termékei: Aro (Metro), Auchan narancslé, CBA narancslé, Coop narancslé, Reál narancs ital, S-Budget, Penny Orange 100%, Spar Orange 100%, Ts narancs (Tesco).

Az európai tárolókból tartályos kamionokon viszik tovább a levet a kontinens palackozóüzemeibe, ahol a végterméktől függően visszapótolják a vizet és a kivont íz anyagokat, vagy továbbiakat adnak hozzá. A termékek egyéni karakterének kialakítása érdekében pedig keverik egymással a különböző narancstermesztő vidékekről származó sűrítményeket. A palackozóüzemeknek egyrészt megvannak a saját márkáik (például Hohes C), másrészt megbízásból palackoznak kereskedelmi márkás termékeket (például S-Budget narancslé a Spar-nak). A különböző gyümölcslevek gyártói általában egy-egy idényre kötnek szerződést a brazil narancslégyártókkal. Hogy garantálják folyamatos és zökkenőmentes ellátást, rendszerint egyszerre többel is kapcsolatban állnak. Végül a lé eljut a szupermarketekbe, onnan pedig a vásárlókhoz.

Kedvencünk a narancslé

A világon és Magyarországon is a narancsból készül a legnépszerűbb gyümölcslé. Itthon az eladott gyümölcslevek és nektárok több mint negyede narancsból van, s csak ezt követik a helyi fajtákból is előállítható barack- és almalevek.

Lehet kapni „eredeti” leveket is, de a narancslevek többségét sűrítményből állítják elő. Azaz a feldolgozás és a szállítás egyszerűsítése miatt először kivonják a víztartalmat, majd visszahígítják. A narancslésűrítményt fagyasztják, mert így akár három évig is eltartható. Sajnos időközben elveszíti C-vitamintartalmának felét. A visszahígított narancslevek csomagolásán a termék elnevezéséhez közel és jól láthatóan ki kell írni, hogy „sűrítményből készült” vagy „részben sűrítményből készült”.

A TVE egy nemzetközi projekt keretében Brazíliában járt, hogy személyesen győződjön meg a narancslé ellátási láncának visszásságairól.  A témáról készített hosszabb filmet 2013 decemberétől nézhetitek meg itt

A narancsnektárnak legalább 25% gyümölcslevet kell tartalmaznia, és a gyümölcslétartalmat fel kell tűntetni a csomagoláson. A narancsitalnak legalább 12% narancsot kell tartalmaznia, és emellett felbukkanhat benne más növényi kivonat, aroma, adalékanyag, szén-dioxidot. Az üdítőitalok még ennél is kevesebb gyümölcslevet tartalmaznak.

Tedd próbára a tudásod! Töltsd ki a tesztünket, lássuk mennyit tudsz a szupermarketek működéséről! Kattints a tesztért! Ha tetszett, küldd el a linket az ismerőseidnek is!

A nem sűrítményből készült levek finomabbak és jobban hasonlítanak a frissen préselt narancslére, de ennek ára van: míg a narancsízű üdítők literenkénti ára általában 100 forint alatt, a narancsitaloké 300 forint alatt, a 100%-os leveké márkától függően 300-600 forint körül alakul, a nem sűrítményből készített levek 800 forint közüli áron kezdődnek. Ennek egyik oka, hogy a préselt narancslé szállítása hatszor annyiba kerül, mint a koncentrátumé.

A narancsléért Európában fizetett összegeknek azonban csak elenyésző része jut el termelőkhöz, még kevesebb a narancsszüretelő munkásokhoz. A többi eltűnik a kereskedelmi láncok, a palackozók és a léfeldolgozó gyártók kezei között.

Alkuképes

Narancslevet nem csak a szupermarketekben árulnak. A fagyasztott narancslésűrítménnyel áruként kereskednek a nemzetközi határidős árupiacokon. A narancslé rövidítése itt OJ („Orange Juice”). A sűrítmény tonnánkénti világpiaci ára 750 000 forint körül alakul. Az aktuális piaci ár függ a szürettől, ami pedig nagyon erősen kötődik az időjárási viszonyokhoz. Ha rossz idő van Brazíliában és a kereskedők rossz termésre számítanak, a narancslé árupiaci ára gyorsan az egekbe szökik.

Az elmúlt években a narancslé ára jelentősen csökkent. Ennek két oka van: a csökkenő kereslet, és az, hogy két egymás utáni évben is rekordtermést értek el. A São Paulo-i piacokon egy doboz (kb. 40,8 kilogramm) narancsért kb. 750 forintnyit adtak 2012 novemberében, míg 2011-ben 1050 forintnyit. Mindeközben Mendonça de Barros közgazdász számításai szerint egy doboz narancs megtermeléséhez legalább 1020 forintra van szükség.

Tetszett a cikk? Támogasd az egyesületet egyszeri felajánlással. Köszönjük!

 

 

 

Kép: TVE

A cikk “A narancslé útja: Facsarva, Brazíliából” című kiadványban jelent meg. A kiadvány megjelenését az Európai Unió támogatta. A kiadvány tartalmáért kizárólag a Tudatos Vásárlók Egyesülete felelős, és az semmi esetre sem tükrözi az Európai Unió álláspontját.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás