fbpx

| Csikós Attila

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A nagy bevásárlás

„Mert a kisközértben nincsen zöldség. Mert a zöldséges nem tart tejet. Mert a tejboltban sosincs szájfény vagy radírgumi.”

Ilyesmiket mondunk, ha valaki megkérdezi, miért vásárolunk a szupermarketekben a kisboltok helyett. Még méltatlankodunk is emiatt. Mintha elmarasztalható lenne a hentes, hogy nem árul a hús mellett kést, fenőkövet s kötszert, vattát és jódot is az előrelátható apróbb balesetek okán. Ugyan! Be se tennénk a lábunk egy olyan patikába, ahol élettapasztalatának minden szomorú racionalizmusával koporsót is árul a gyógyszerész. Pontosan tudjuk mi, hogy mik a világ valódi arányai, s értjük, hogy – csak a példa kedvéért -, miért nem a kocsmákban hirdetik az Igét. A valóság egészen más képet mutat: az apró, sarki mindenesben láthatóak, felismerhetőek és megítélhetőek vagyunk. A tulaj tudja jól, kik vagyunk, mi felé törekszünk, hol tartunk a sorsunk útján, szokásainkból és rigolyáinkból tudja, hogy mifélék vagyunk: jók-e vagy rosszak, pazarlóak vagy takarékosak, szűkmarkúak talán, akik a fogukhoz verik a garast. Tudja, ha adósságunk van valahol, tudja, ha örököltünk, és tudja, ha mindenkinél elvesztettük már a hitelünk. Egy kis boltban nem lehet fennhéjázni, nem lehet jobbnak és szebbnek mutatni magunk, mint akik valóban vagyunk. Márpedig e hiú korban egy kereskedőnek nincs ennél rosszabb ajánlólevél; a társaságát elkerüljük, boltocskája címét is elfeledjük, s azt magyarázzuk morogva, hogy azért nem járunk többé oda, mert se téligumit, se féltengelyt nem rendelt soha. A sorsvállaló emberi közösségek szűkös, átjárható színtereiről visszatérünk inkább a fogyasztás márványpadlós, mentálisan is higiénikus, steril árudzsungelébe, a szupermarketbe, vagy ahogy megkopott műveltségünkben él: a Paradicsomba, hol mindenféle barmokon uralkodhatunk.

Ismerős e vidék, felismerhető benne életünk minden fontos, megszokott területe. A húsáruk – a munkaközvetítők és fejvadász cégek hideg, neonnal világított hangulatában szakértő mészárosok szemlézik a karajt, a hátat, a sertésfejet. A mosóporos dobozokkal sűrűn megrakott polcok – az ügyvédi irodák kartotékrendszereit juttatják eszünkbe. Fertőtlenítőszagú és rideg világ. Minden vegyszeresen kezelt, kimódolt, logikus és behízelgően tarka; a pipereosztályon végtelenül unalmas és ártalmas áruk sora. A zöldségosztályon – a sajtó import, ízetlen és tehetségtelen primőrjei.

Úgy toljuk aztán eltévedve a bevásárlókocsit a megrakott gondolák és pultok rengetegében, ahogy az életünket éljük: teljesen elkeveredve a nagy kérdések és az icike-picike, kék avagy rózsaszín csomagolású, fékezett habzású válaszok között. E hatalmas kocsik pedig, amik megrakhatók fagyasztott hússal, tartós tejjel, tizenkettes csomagolású felnőtt, férfi zoknival, sörrel és görkorcsolyával, avagy vitaminos zabpehellyel, az emberi emlékezethez hasonlatosak. Értelmetlen és érdektelen holmik tucatjait tologatjuk a pénztár felé izzadva, tikkadtan, hogy aztán egy részüket ellepje majd a feledés – megpenészedjenek a garázs oldalában, kiolvadjanak egy tartós áramszünet idején, és orrfacsaró bűzükkel tudassák velünk, hogy mi magunk is romlandóak vagyunk. Esendőek és meglehetősen esetlenek is a tömegben, melynek minden tagja akadály a tovagurulásban, bosszantó és bántó kihívás a sors részéről, amivel csak minket állít felesleges próbatétel elé. Pedig a sors is nagyon jól tudja, hogy el kell jutni a kasszáig végre, ahol lemérik és összeadják és felszorozzák majd döntéseink és választásaink, egész életünk valamennyi öblítőszerét és szájvizét felírják majd a listára, hogy kimutathassák végre, hogy mifélék vagyunk.

Élet ez, vagy csak a „köztes állapot”, az út a Styx vizén? Charon, e bevásárlókocsivá züllesztett alvilági révész megkapja az ezüstdukátot, hogy felidézve megannyi mosást és öblítést, feledhetetlen szőrtelenítést és hajfixálást, megtisztító és megnemesítő borotválkozást, átvigyen minket e töméntelen kellékáradat között a túlpartra, a mélygarázs túlvilági bugyraiba. Ez volt, ez volna az Élet vajon?

Mindegy is végül. Az út, az életünk igen rövid, a parkolójegy szerint alig pár évtized.

S még mindig lenne min javítani a kiszolgálás terén. Mondjuk, ha lehetne tíz deka bőrjakót is venni, mert a réginek már elvásott az ujja. Az ember venne egy mandzsettányit csupán. Vagy fél kiló fotelt, az eltörött háttámla miatt. És miért nem lehet autót venni, földet, értékpapírt vagy sírhelyet? A koporsóba beleférne minden, amire az elkövetkező pár hétben, ne adj’ Isten, ama pár földöntúli évszázadban még szükség lehet. Ha igazán jól szerveznénk az ügyeink, mire a végére érnénk a bevásárlásnak, felnőnénk, megöregednénk, s a fizetés után el is temetkezhetnénk a bevásárlóközpont területén, bevásárlókocsistul vagy anélkül, nylonszatyorral a kézben, nyelvünkre fektetett vásárlókártyával.

Akik majd feltárják e katakombaszerű, labirintusos épületek, a hipermarketek és bevásárlóközpontok föld alá temetett maradványait, valami különös vallás híveit tisztelhetik eleikben, s bizonyára kimutatják kultúránk és a görög mitológia összefüggéseit is. Egy nagy és komoly civilizációt gyanítanak majd, miben a szegények lelki tisztaságára Dosia ügyelt, s Persil volt a hatalmasok lelkiismerete. S ha előássák majd lelkes kutatók a kisboltok maradványait is, elhűlt tanulmányok sora jelenik meg a régészeti szaklapokban, mikben bemutatják ama fejlett és átgondolt kultúra diadalát eme feltehetően primitív és életképtelen törzsi világ felett, mely nem volt eléggé duracell – más feliratok és azok megfejtése szerint: energiser – a fennmaradáshoz. Végül is mindegy, mit mondanak, mi akkor már sehol se fogunk vásárolni, az bizonyos. Ott fekszünk majd, miként eleink a lovaikkal és fegyvereikkel, pár ezer karton akciós maláj sörital meghitt társaságában, hetven-nyolcvan évnyi blokk tekercsével az ujjaink között, egy tisztességgel lerendezett élet végső bizonyítékaként. S azzal a megnyugvással és jó érzéssel feküdhetünk majd, hogy mi mindent időben és egyszerre és előrelátóan és gazdaságosan oldottunk meg földi pályafutásunk során, s közben se a mogorva hentes, se a tréfás kedvű pék nem tudta meg rólunk, hogy alapjában véve nagyon magányosak, boldogtalanok és balgák vagyunk. Hát Istenem! Velünk aztán jól bevásárolt a világ!

Az első szupermarket a Marson nyílt valamikor. Folytassam? Vagy elégedjünk meg annyival, az Élet raktárkészletei végesek.

 

Megjelent a Tudatos Vásárló magazin 10. számában.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás