fbpx

| Fogyasztóvédelem

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Multik és a fogyasztóvédelem

Nem állítható, hogy a multinacionális kereskedelmi vállalatok az átlagosnál gyakrabban vagy súlyosabban sértik meg a fogyasztók érdekeit, bizonyos hibák azonban gyakrabban fordulnak elő.

Az nem állítható, hogy a multinacionális kereskedelmi vállalatok az átlagosnál gyakrabban vagy súlyosabban sértik meg a fogyasztók érdekeit. Az viszont tény, hogy ahol nagy tömegű áru mozog, ott hibák is előfordulnak, s összeadódva bizony tetemes kárt okozhatnak a vásárlóknak – állítja Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.

A budakalászi Cora áruházban szinte minden egyes blokkon találni olyan tételt, amiért a jelzett árnál magasabb összeget számol a pénztáros, ugyanis a vonalkódhoz elmulasztják hozzáigazítani az új árat. Ha már beütötte a gépbe a magasabb összeget, a pénztárosnál nem lehet reklamálni, csak az információs pultnál, ahol általában hosszú sor kígyózik. Húsz-harminc forint többletfizetés miatt nem áll sorba a vevő, ezért a sokszor 20-30 forint az áruháznak tetemes pluszbevételt jelent. Ráadásul nem mindenki nézi át alaposan a blokkját, sokan észre sem veszik, hogy többet fizettek a kelleténél.

Az Intersparban is hasonló a helyzet. Az akcióban 479 forintért hirdetett tusfürdő vonalkódján 579 forint szerepel. Hiába reklamál a vevő a pénztárnál, annyit köteles fizetni, amennyit az árjelző mutat. Hogy ne a vásárlónak legyen igaza, inkább bevették az akciót jelző táblát. Az is igaz viszont, hogy a multik ritkábban próbálnak lejárt szavatosságú vagy aznap lejáró minőségi határidejű terméket a vevőkre sózni, jobbára ugyanis a határidő lejárta előtt akcióba vonva, kedvező áron kiárusítást tartanak.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség igazgatója, Szűcs András megerősíti véleményemet:

– Sokat vártunk a multinacionális társaságoktól, amikor építeni kezdték magyarországi hálózatukat. Például azt, hogy a kereskedelmi ellátás színvonala emelkedik, a kereskedelmi munka minősége javul, és hogy a felvevő piac formálásában is fontos szerepet töltenek majd be. Fogyasztóvédelmi szempontból azonban visszás jelenségek is keletkeztek. A legnagyobb üzletláncok már csaknem minden megyeszékhelyen jelen vannak. A lakosság ellátásából országosan 35-40 százalékkal részesednek, a fővárosban és környékén ennél lényegesen többel. Ez önmagában nem feltétlenül pozitív jelenség, hiszen sok jó kiskereskedő kiszorult miattuk a piacról, s a még működők is nehezen boldogulnak, hiszen többnyire ugyanott szerzik be áruikat, mint a vevőik, akik nehezen hajlandók a kiskereskedelmi árréssel megnövelt árat megfizetni a közeli kisboltban.

Az ellátás színvonala és a kereskedelmi munka minősége sem javult a remélt mértékben?

– A rendszerváltás előttihez képest sokat változott, ám a kereskedelmi munka színvonala a multiknál lényegesen elmarad a szaküzletekétől. Csak egy példát mondok: műszaki termék, tartós fogyasztási cikk vásárlásakor szinte lehetetlen szakszerű felvilágosítást kapni. Olykor még eladót sem talál a vásárló, nincs, aki bemutassa a terméket. Ez különösen akkor gond, ha a vevő bizonytalan, tanácsot vár az eladótól, hogy az ő igényeinek melyik árfekvésű termék felelne meg legjobban. Felügyelőink egy-egy ellenőrzéskor megállapítják, hogy a jótállási jegyet, a kezelési útmutatót postán ígérik megküldeni, ami súlyos hiba, hiszen szakszerűtlen használat miatt a vevő elveszítheti a szavatossági jogot.

Általában milyen fogyasztói érdeksérelmet követnek el a multinacionális cégek?

 – A leggyakoribb hiba, hogy az akciós termékek ára eltér a meghirdetettől, azaz nem állítják át a vonalkódhoz rendelt árat. Éppen ezért az év utolsó négy hónapjában az ország valamennyi megyéjében ellenőrizzük a hirdetési újságokban szereplő akciós termékek forgalmazását. Azt is górcső alá vesszük, hogy volt-e megfelelő áru-alap az akció megindításakor, azaz a lánc minden üzletében kapható-e a kedvező áron meghirdetett termék, s azért annyit fizet-e a vevő, amennyit a katalógus jelzett. Ha nincs elegendő áru, akkor a Gazdasági Versenyhivatal folytatja a vizsgálatot, ugyanis az már versenyfelügyeleti téma, hogy akció hirdetésével édesgetik a vevőket, holott nincs megfelelő mennyiségű termék az akcióhoz. Idén egyébként a versenyhivatallal közösen nyolc áruházlánci vizsgálatot folytattunk.

Vámos György szerint egyaránt találhatók hibák a nagyoknál és a kicsiknél is. Vannak hibatípusok, amelyek gyakrabban fordulnak elő a kisebbeknél, s vannak olyanok is, amelyeket általában a multik vétenek. Mindenhol a világon követnek el hibákat a gyártók és a kereskedők is. Magyarországon a fogyasztóvédelmi jogszabályok összhangban állnak az EU-beliekkel, így az élelmiszer-higiéniai előírások, az ár és tájékoztatási kötelezettség már nálunk is érvényes.

Be is tartják ezeket az előírásokat?

– Ma már a multinacionális cégek vezetői és a kisvállalkozók is tisztában vannak azzal, hogy a fogyasztóvédelmi előírásokat célszerű betartani, mert azok fontos versenyeszközökké váltak. Aki tekintetbe veszi a fogyasztók érdekeit, elvárásait, könnyebben tartja meg vásárlóit. A kisvállalkozásoknak az a hátránya a nagyokkal szemben, hogy nehezebben jutnak információkhoz, nem olvassák a Magyar Közlönyt, nincs jogászuk, aki figyelmeztetné őket a jogszabályváltozásokra. De igazából nem is velük, hanem egy harmadik körrel, a feketekereskedelemmel, a beszerzéseiről bizonylatot bemutatni nem tudókkal gyűlik meg a vásárlók baja.

forrás: Fogyasztóvédelem, 2003. szeptember: Czibor Valéria

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás