fbpx

| Gulyás Emese

Mit képviseljenek a képviselők?

A nyugati demokráciákban nagy hagyománya van annak, hogy a lakosok egy-egy helyi probléma megoldása érdekében közvetlenül parlamenti képviselőjüket keresik fel. Utánajártunk, Magyarországon milyen lehetőségek vannak erre. Meglepő eredményre jutottunk…

Egy angol, ha kapcsolatba akar lépni parlamenti képviselőjével, minden bizonnyal valamilyen elektronikus formát választ: levelet esetleg faxot ír a parlament honlapján keresztül, vagy a külön e célra készített faxküldő honlapon. Emellett a legtöbb képviselő saját honlappal is rendelkezik, ahol szintén lehetőség nyílik az interaktív kommunikációra. Mindezt teljesen önkéntesen, hiszen semmilyen törvény nem írja elő a közvetlen kapcsolattartást a választókkal. Ha valaki nem tudná, ki a helyi képviselő, segít neki a képviselő-kereső honlap. Milyen ügyekben keresse meg őket a brit választó? Egy széles körben terjesztett brosúra azt tanácsolja, hogy elsősorban társadalom- és nyugdíjbiztosítással, adózással, gyerektartással, ösztöndíjakkal és bevándorlással kapcsolatos kérdésekkel forduljunk a parlament tagjaihoz.

Magyarországon is sokáig kerestük azt a jogszabályt, amely a parlamenti képviselők fogadóóráinak rendjét, félfogadási kötelezettségeit szabályozza. Sajnos hiába, mert ilyen nem létezik. Ebben legalábbis hasonlítunk az angolokra. Az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény csupán a képviselők munkajogi státuszáról, mentelmi jogáról és az összeférhetetlenségi szabályokról rendelkezik. Balsejtésünket az Országgyűlés Képviselői Tájékoztató Központja is megerősítette: valóban nincs olyan szabály, amely előírná a képviselői fogadóórákat. Persze azért vannak képviselők, akik rendszeresen fogadják választóikat, akár kötelezi őket erre törvény, akár nem.

A Központ munkatársai többször próbálták összegyűjteni a képviselői fogadóórák időpontjait, hogy naprakész tájékoztatást nyújthassanak az érdeklődő állampolgároknak. A legutóbbi választások után például minden parlamenti frakciót megkerestek ezzel a kéréssel, de egyikük sem reagált. A Központ szerint érdektelenek: pedig sajnálatos tapasztalat, hogy a képviselők részéről szinte egyáltalán nincs közvetlen visszacsatolás a választók felé az elvégzett munkáról.

Tapasztalatok szerint az aktívabb képviselők havonta tartanak fogadóórát: általában a helyi polgármesterrel együtt a polgármesteri hivatalokba várják a választókat. A képviselők közül nem egy rendelkezik honlappal is, de mivel ezeket nem sorolja fel az összes parlamenti képviselőt bemutató parlament.hu oldal, a parlamenti pártok frakcióirodáitól esetleg a választókerület helyi lapjaiból értesülhetünk róluk, vagy érdemes az önkormányzattól tájékoztatást kérni.

Érdeklődtünk egy rendszeresen fogadóórát tartó fővárosi képviselő titkárságán: általában kik és milyen ügyben keresik fel őket. Leginkább azok a reményvesztett emberek fordulnak a képviselőhöz, akik már minden lehetséges utat (bíróság, önkormányzat, hatóságok stb.) megjártak, mégsem találtak megoldást problémájukra – tájékoztattak. Gyakoriak a közművekkel kapcsolatos panaszok vagy a szomszédokkal adódó vitás ügyek. A fogadóórák látogatóközönsége elég vegyes: jönnek magánszemélyek, civil szervezetek, vállalatok és kisvállalkozók is. A képviselő köteles foglalkozni az elétárt esetekkel: egy-egy ügy érdekében megkeresi az illetékes hatóságokat, bevonja frakciója szakértőit, az érintett feleket. Általában harmincnapos határidővel dolgoznak, de vannak esetek, amikor az ügy komplikáltsága miatt túllépik ezt. A titkárság szerint népszerűek a munkaidő vége felé kezdődő fogadóórák. Bár sokan előre bejelentkeznek, egy-egy alkalommal mindenki sorra kerül, a képviselő úr mindenkit türelmesen végighallgat.

Érdemes lehet a helyi képviselőhöz fordulnunk, ha valamilyen helyi, a köz javát szolgáló kezdeményezéshez szeretnénk támogatást kapni, vagy szeretnénk megismertetni lakókörnyezetünk jobbítását célzó ötleteinket. Netán egy környezetileg és a helyi közösség számára is káros beruházás ellen szeretnénk felemelni a hangunkat. Honnan tudhatnák, milyen ügyeket képviseljenek, ha nem szólunk?
A cikk a Tudatos Vásárló 5. számában jelent meg.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás