fbpx

| Markovics Vera

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Minőség a kozmetikában – ahogy a szakember látja

Kozmetikai termékek vásárlásánál talán fokozottan igaz, hogy nehéz eldönteni, melyik termék jó, és melyiknek inkább csak a marketingje jó. A szakemberek szerint jóval kevesebb kozmetikumot kellene használnunk, ha mindig a megfelelőt választanánk.




Vegyem, ne vegyem? Valóban olyan jó ez a készítmény, mint
amilyennek reklámozzák? Vajon pont erre a krémre, testápolóra van szükségem? Ilyen
és ehhez hasonló kérdések foglalkoztatják a vásárlókat, miközben tanácstalanul
nézegetik a drogériák polcain sorakozó csábító árukészletet.

Legelőször természetesen azt kellene tudniuk, hogy mire van valóban
szükségük. Minden bizonnyal jóval kevesebb kozmetikum is elegendő lenne, mint
amennyit ma használunk, ha tisztába lennénk a bőrünk működésével, és tudnánk,
hogy milyen kritériumok alapján válasszunk minőségi terméket.

Dr. Móréné Horkai Edit, az Országos
Élelmiszertudományi Intézet (OÉTI)
kozmetikai osztályának több mint harminc
éves szakmai tapasztalattal rendelkező vezetője a minőség legfontosabb
kritériumának a termék biztonságát tartja. Szerinte a jó minőségű
kozmetikumokkal szemben alapvető követelmény, hogy ne tartalmazzanak olyan
anyagokat, amelyek károsíthatják az egészséget, vagy akadályozzák a bőr
kiválasztó, védő, légző funkcióit. Bizonyos anyagok idővel nem véletlenül
kerülnek „feketelistára” (ld. Kritikus
kozmetikai összetevők >>>
).

Előfordul azonban az is, hogy bár egy anyag a szakemberek
szerint már bőven megérett a tiltásra, mégsem korlátozzák használatát. Mint Moréné
Horkai Edit emlékeztet, két évvel ezelőtt például még szó volt arról, hogy az
Európai Unióban betiltják izobutilparabén használatát, ugyanis erről a
konzerváló anyagról időközben kiderült, hogy erősen allergizáló.

Ám a tervből nem lett semmi. Csak sejteni lehet az okot. Az
osztályvezető nem kis eufémizmussal úgy fogalmaz: feltételezhető, hogy komoly
profitérdekek befolyásolják a döntéshozókat. Problémásnak tartja azt is, hogy a
kozmetikai termékeken nem kell külön felhívni a figyelmet a parabénekre. Aki
allergiára hajlamos, nem tehet mást, minthogy figyel a kritikus összetevőkre, és
ennek tükrében választ kozmetikumot.

Horkai Edit ugyanakkor nehezményezi, hogy ezekre az
anyagokra is kérhetnek titoktartást a gyártók. A titkosított anyagokat elvileg  kétjegyű számmal kell jelölni az összetevők
között, ennek ellenére vannak, akik ezt betűkkel teszik. A vásárlók, ha odafigyelnek,
felfedezhetik a turpisságot, mert a jelzés eltér a szokásos anyagnevektől.

Dr. Móréné szerint minőség szempontjából nem feltétlenül
jobbak a kozmetikusok által használt professzionális termékek sem, mint azok,
amelyek a kereskedelmi forgalomban mindenki számára hozzáférhetők. Továbbá nincs
rájuk vonatkozó külön kritériumrendszer. Ami az összetételüket illeti, csupán a
megengedett határértékben lehet eltérés.

A szakmai felhasználásra gyártott termékekben (amelyekkel
csak kozmetikákban találkozhatunk) egyes anyagok magasabb százalékban, magasabb
ph-értékben szerepelhetnek, mint az otthon használatosakban. Mivel az EU
kozmetikumokra vonatkozó rendeletében kizárólag szintetikusan előállított
anyagok szerepelnek, a határértékek is azokra vonatkoznak.

A biológiai hatóanyagok, mint például a kapszaicin, az alfahidroxisav
vagy az illóolajok felhasználását az EU kozmetikai irányelve nem szabályozza. Néhány
illóolaj esetében az anyag öregedését („rozsdásodását”) jelző peroxiszámot
határértékhez kötik.

Mivel ez a terület ma még messzemenően szabályozatlan, a
szakember emlékeztet arra, hogy nagy a gyártók felelőssége, hiszen mind a
felhasznált anyagok mennyisége, mind pedig minősége tekintetében nagy körültekintéssel
kell eljárniuk.

Az OÉTI osztályvezetője szerint a természetes anyagokat
tartalmazó kozmetikumoktól inkább várható előnyös hatás, mint a
szintetikusaktól, mivel összetételüket tekintve az előbbiek közelebb állnak a
bőrhöz, és könnyen felszívódnak. Hátrányuk viszont, hogy meglehetősen gyorsan
romlanak, ezért nagyon kell ügyelni a tisztaságra, a gyártási technológiára és
a megfelelő csomagolásra. Vásárláskor tanácsos megnézni a lejárati időt.
Használatbavétel után is óvni kell a melegtől és a levegőtől; a tégelybe pedig csak
tiszta kézzel ajánlott belenyúlni. Éppen ezért a természetes anyagokból készült
krémeknél ideális csomagolási módot jelentenek a tubusok; a tonikok, testápolók
esetében a pumpás kiszerelés; szérumoknál, többszörösen telítetlen olajoknál az
ampullák, illetve a hermetikusan zárt kapszulák.

 

Még mindig a csomagolás és az illat alapján döntünk

A vásárlók nagyon különbözően ítélik meg a minőséget. Sokan
élnek a márkák bűvöletében, s hagyják magukat elvarázsolni a reklámok által.
Vannak, akiket a barátnő vagy a szomszédasszony befolyásol. Meglepő, hogy még
ma is igen sokan vásárolnak elsődlegesen a csomagolás és a termékek illata
alapján.

„A kozmetikusok közül egyre többen döntenek az összetevők és
a hatóanyagok alapján. Döntésüket a munkájuk során szerzett tapasztalataik is
befolyásolják, és ha nem hanyagolják el a tanulást, könnyebben meg tudják
különböztetni a silányat az értékestől. A kozmetikusok sokat tehetnének a
minőségi kozmetikumok népszerűsítéséért, és a megtévesztő cégek leleplezéséért”
– tette hozzá Moréné Horkai Edit.

A kozmetikumok beszerzésénél általában lényeges tényező a
termék ára. A vásárlók többsége az olcsóbb árukat keresi, ám azok legtöbbször egyúttal
gyengébb minőségűek is. A szakember szerint a kozmetikai, arc- és testápolási
cikkek vásárlásakor nem lenne szabad elfelejteni, hogy a jó minőségnek ára van.
Az értékes összetevők drágák, a silányabb anyagokat tartalmazó kozmetikumok
használata esetén viszont inkább előfordulhatnak mellékhatások.

Persze a jó minőségű kozmetikumok is árthatnak a bőrnek, ha túl
keveset vagy túl sokat használnak belőle. A vegyes bőrtípusúak például rosszul
teszik, ha a homlok-orr-ál vonalában ugyanúgy krémezik a bőrt, mint az arc más
területén.

Sajnos az is tény, hogy a legjobb kozmetikum alkotóanyagaival
szemben is felléphet egyéni érzékenység. Lényeges, hogy a vevő vásárláskor mindig
bőre aktuális állapotából induljon ki.

Végül ad még egy személyes tippet a szakember: mielőtt
egy-egy agyonreklámozott termék mellett dönt valaki, jó, ha eszébe jut, hogy a
gyártó a marketingköltséget is beépíti az árba, így sokszor azt és nem a
minőséget fizetteti meg a vevővel.

 

Kép [cc] lorelei

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás