
| -könyvmoly-
Mi van a karácsonyi könyvek mögött?
A könyv klasszikus, szép, s persze gyakori karácsonyi ajándék. Azonban koránt sem mindegy, hol vásárolunk: vajon adunk-e túlélési esélyt a kis kiadók, könyvesboltok számára is, vagy egyszerűen csak gyorsan le akarjuk tudni a vásárlást, lehetőleg minél szélesebb, minél fényesebb kínálatból választani.
Közhely, hogy az emberek manapság alig olvasnak; nincs rá
idejük, és ha van is, este holtfáradtan inkább a szem rágógumiját választják.
Ennek ellenére a karácsonyi statisztikák évről évre azt mutatják, hogy a könyv
még mindig az egyik legnépszerűbb ajándék. Szinte nincs ember, aki
vásárlókörútja során ne ejtene útba egy könyvesboltot, hogy ott szerezze be a
fa alá kerülő meglepetések egy részét. Erre legalkalmasabbnak az utóbbi években
létesült hatalmas könyváruházak, illetve a bevásárlóközpontokban található,
nagy alapterületű üzletek tűnnek.
De vajon hány vevő tudja, milyen változásokat jeleznek ezek
a boltok a könyvpiacon? Sejtik-e, hogy vásárlásetikai kérdéssel állnak szemben,
amikor eldöntik: az ajándékok utáni hajsza hevében beszédülnek az első
könyvplázába vagy valamelyik hipermarket könyves részlegébe, hogy mindent egy
füst alatt intézzenek el?
Hogy közelebb kerüljünk a válaszokhoz, nem árt, ha
rendelkezünk némi ismerettel a hazai könyvpiac szereplőiről és viszonyairól.
Alexandra cégcsoport:
- Európa Könyvkiadó
- Noran Könyvkiadó
- Cartaphilus Könyvkiadó
- Geographia Kiadó
- M-érték Kiadó
- Ikar Kiadó (Euromédia Hungary)
- Panemex Kiadó
Az Alexandrával kizárólagos terjesztésre szerződött
kiadók:
- DFT-Hungária Könyv- és Társasjáték Kiadó
- Fish Könyvkiadó
- Gold Book Könyvkiadó
- Harlequin Kiadó
- JLX Könykiadó
- Jokerex Kiadó
- Maecenas
- Norbi Update Worldwide
- Opus Kiadó
- Partvonal Könyvkiadó
- Patricia Könyvek
- Szamárfül Kiadó / Szoba Kiadó
- Szukits Könyvkiadó
- Victoria Kiadó
Líra csoport (Líra Könyv Zrt.):
- Magvető Kiadó
- Corvina Kiadó
- Athenaeum Kiadó
- Rózsavölgyi és
Társa - Manó Könyvek
- Lexikon Kiadó
- Topográf
Először is tudnunk kell, hogy a könyvek nagy része
megjelenés után egy olyan terjesztői hálózatba kerül, amit ma három óriás
(Alexandra, Líra és Lant, Libri) ural. Ezek a cégek az egész országot lefedő,
kiterjedt bolthálózattal rendelkeznek, ráadásul az első kettő működteti a két
meghatározó könyvnagykereskedést is. Ők tartják fenn tehát az említett, nagy
alapterületű üzleteket, és látják el a kisebb boltokat, viszonteladókat is.
Marx óta tudjuk, hogy az efféle monopol-szerű helyzet
nagyszerű klímát biztosít a piac kisebb, függő helyzetben lévő résztvevőinek
elnyomásához, kizsákmányolásához, és ellehetetlenítéséhez. És ez sajnos így is
történik.
Az utóbbi évek tendenciája azt mutatja, hogy a terjesztők –
a plázákban fizetett, havi 2-3 milliós bérleti díjakra hivatkozva – egyre
nagyobb haszonnal hajlandók csak átvenni a kiadóktól a könyveket (az
úgynevezett terjesztői jutalék ma a könyv árának 50%-a, ebből cirka 32-40% a
kereskedői árrés, amit a viszonteladók, kisebb kereskedők kapnak). A
hipermarketek esetében ez a szám még elborzasztóbb: meghaladhatja a 60%-ot.
Vagyis miközben a terjesztők leveszik a könyv fogyasztói
árának 50-60%-át, az előállítónak, azaz a kiadónak a maradékból kell fedeznie
mindent: a saját működését, a jogdíjakat, a szerzők, fordítók honoráriumát és a
nyomdaköltségeket. Ráadásul mindez bizományosi rendszerben történik: a
kereskedők nem a könyvek leszállításakor, hanem utólag, a már eladott példányok
után fizetnek.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy hónapok, sőt évek telnek
el, mire a kiadók, és rajtuk keresztül az amúgy is rosszul fizetett,
kényszervállalkozóként dolgozó szerzők és fordítók a pénzükhöz jutnak. Ennek
ellenére a legtöbben lenyelik a békát, mert tisztában vannak vele, hogy ha
könyveik nem kerülnek be az egész országot uraló terjesztői rendszerbe,
lehúzhatják a rolót. Ahogyan Kárász Andor nemrég megjelent „Dőlnek a könyvhegyek”
című írásában olvasható, a kiadókra és a szerzőkre irreálisan nagy terhet rovó
bizományos rendszer magyar sajátosság: nyugaton a könyvkereskedők átvételkor
fizetnek, azzal a feltétellel, hogy a nyakukon ragadt példányokat utólag
visszáruzzák a kiadó felé. Így végső soron ott is a könyv létrehozói felelnek
az általuk megjelentett művek eladhatóságáért, csak épp nem kerülnek abba a
helyzetbe, hogy a terjesztői lánc lassúsága miatt állandó likviditási
problémákkal küszködjenek.
Tovább árnyalja a képet, hogy az Alexandra és a Líra saját
kiadókkal is rendelkeznek; főleg az első folytat e téren agresszív terjeszkedő
politikát. Sokan (pl. Cartaphilus, Európa), akik pár éve még függetlenek voltak,
ma már hálózatok tagjaként működnek. Ezek után nem is csoda, hogy e cégek
honlapján, hírleveleiben és könyváruházaiban minden más kiadó termékei háttérbe
szorulnak.
A nagy terjesztővállalatok nem csak a független kiadókat, de
a kisebb könyvesboltokat is – akarva-akaratlanul – ellehetetlenítik. Egy
független budapesti üzlet tulajdonosának állítása szerint a sikerkönyveket
rendszeresen visszatartják, nem adják tovább a viszonteladóknak, hogy a kelendő
portékát saját boltjaikban értékesíthessék. Ezt egy kiadóvezető
is alátámasztotta, aki elmesélte, hogy a felkapott címeket a hoppon maradt
vevők és kiskereskedők sokszor a kiadókon kérik számon, mondván, mikor lesz már
utánnyomás, közben az eladatlan példányok halmokban porosodnak valamelyik
terjesztő raktáraiban.
Az inkorrekt piaci viselkedés csimborasszójának azonban
talán azt a húzást nevezhetnénk, amivel a legnagyobb terjesztő (Alexandra) az
összes többi résztvevőt (kiadók, viszonteladók, internetes áruházak) egyetlen
huszárvágással iktatja ki a versenyből: az idén már kétszer is meghirdetett 40
%-os akciót, aminek során gyakorlatilag a teljes kereskedői árrést odaadja a
vevőnek.
De hol a vége mindennek, és mi jelentene kiutat? Egy magát
megnevezni nem kívánó kis kiadó képviselője szerint bármennyire áldatlan is a
kialakult helyzet, nehéz megmondani, mi a megoldás, a nagyok ugyanis akkorára
nőttek, hogy ha bedőlnének, mindenkit magukkal rántanának. Jelenleg a kiadók
azt a stratégiát választják, hogy az irreális terjesztői jutalék egy részét
lenyelik, a többit pedig beépítik a könyvek árába. Végső soron tehát a vevő
fizeti meg a csillogó könyvpaloták árát, egyrészt az egekbe szökő árak,
másrészt az egyre szűkülő piac és az ezzel párhuzamosan szürkülő, laposodó
kínálat révén.
Mit tehet a vásárló?
Vásárlóként egy valamit azért tehetünk. A fentiekből
kitűnik, hogy mind a kisebb kiadóknak, mind a vevőknek az a jó, ha a piac
oszlik. Épp ezért, ha szeretjük egy kiadó könyveit, a legjobb, ha a
terjesztőhálózatot megkerülve közvetlenül tőlük vásárolunk. A fővárosiak e
téren előnyben vannak: sok kiadó saját boltot tart fenn, vagy a
szerkesztőségben árulja kiadványait, és szinte mindegyik működtet a honlapján
webáruházat, ahol a kereskedelmi árnál 20-30%-kal olcsóbban kínálja könyveit.
Tudatos – és a vidékiek számára is elérhető – választás lehet a kereskedelmi
árnál szintén 20%-kal olcsóbb, jól kiépített és korrekt szállítási rendszerrel
rendelkező Bookline is.
Válasszuk a független, kis kiadók könyveit, például a
következőkét:
Atlantisz Kiadó: www.atlantiszkiado.hu Kiadványaik a
humán tudományok teljes spektrumát felölelik, klasszikus és modern kulcsműveket
jelentetnek meg magyarul. Saját boltjuk, az Atlantisz könyvsziget a Piarista
köz 1. szám alatt található.
Cser Kiadó: www.cserkiado.hu
A fenntartható életmódnak nagy figyelmet szentelő, tematikus sorozatokat
megjelentető kiadó, köztük a megújuló energiával, a környezetkímélő
technikákkal, valamint a nap- és szélenergiával foglalkozó „Zöldkönyvek”-kel, a
„Házépítés”, a „Csináld Magad” és a Mestermunka pedig az építkezéshez, a lakás-
és házfelújításhoz, faipari munkákhoz ad segítséget.
Filosz Kiadó: www.filoszkonyv.hu
Színvonalas és hiánypótló könyveket ad ki magyarul a spiritualitás témakörében, szép kivitelben. Kis könyvesboltja az Oktogonon található.
Jószöveg Műhely: www.joszoveg.hu Színvonalas, sokszor hiánypótló
társadalomtudományi – politológia, filozófia, pszichológia, szociológia,
antropológia – művekre szakosodtak. Megtalálhatók kínálatukban az igényes
ismeretterjesztő, egészségnevelő, ezoterikus könyvek, és néhány szépirodalmi
munka is.
Kairosz Könyvkiadó: www.kairosz.hu Magyar és külföldi klasszikusok, a vallásos
irodalom és a pszichológia alapművei, továbbá igényes, okkultizmussal és
parapszichológiával foglalkozó kiadványok szerepelnek palettájukon.
Kalligram Kiadó: www.kalligram.com
Leginkább szépirodalmi művek, kortárs magyar és közép-európai szerzők könyvei
szerepelnek kínálatukban. Saját irodalmi és művészeti lapjuk is van.
Kvintesszencia Kiadó: www.tradicio.org/kvintesszencia
Profiljuk az igényes metafizikai, szellemtudományi művek publikálása.
Lunarimpex Kiadó: www.lunarimpex.hu Harcművészetekkel, keleti mozgás- és
filozófiai rendszerekkel kapcsolatos könyvek nagy választékát kínálják.
Nyitott Könyvműhely: www.nyitottkonyv.hu A társadalom egészét
érintő kérdésekkel, problémákkal foglalkozó szépirodalmi, társadalomtudományi
és művészeti könyvek kiadására szakosodott kiadó művészképregényekkel, a
világra ablakot nyitó kötetekkel.
Pont Kiadó: www.pontkiado.hu
A hiányterületek lefedését célul kitűző, számos területen (legyen szó akár
gyógypedagógiáról, gyermekvédelemről, romológiáról, környezetvédelemről,
pedagógiáról, filozófiáról vagy épp szépirodalomról) otthonosan mozgó kiadó. Az
idén megjelent Noé
márkájának társkiadója.
Tericum Kiadó: www.tericum.hu
Vegyes profiljukba beleférnek a hazai és külföldi szépirodalmi művek,
történelmi regények mellett a komoly és könnyedebb ismeretterjesztő könyvek is.
Ők adják ki többek között Mérő László matematikus és pszichológus tudományos
ismeretterjesztő munkáit.
Ursus Libris: www.e-pakk.hu/ursus.htm A kiadó missziója elsősorban
értékes pszichológiai, szociálpszichológiai, valláspszichológiai könyvek
megjelentetése; ők adják ki többek között az Integrál elmélet megalkotójának,
Ken Wilbernek munkáit. A TVE velük együtt adta ki idén a Tudatos vásárlók könyvét.
Vince Kiadó: www.vincekiado.hu
Művészeti monográfiákat, albumokat, társadalom- és természettudományi
ismeretterjesztő műveket, pedagógiai, pszichológiai, jogi köteteket adnak ki. A
népszerű Taschen könyvek kizárólagos forgalmazói. Több boltjuk is van
Budapesten.