fbpx

| -könyvmoly-

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Mi van a karácsonyi könyvek mögött?

A könyv klasszikus, szép, s persze gyakori karácsonyi ajándék. Azonban koránt sem mindegy, hol vásárolunk: vajon adunk-e túlélési esélyt a kis kiadók, könyvesboltok számára is, vagy egyszerűen csak gyorsan le akarjuk tudni a vásárlást, lehetőleg minél szélesebb, minél fényesebb kínálatból választani.

Közhely, hogy az emberek manapság alig olvasnak; nincs rá
idejük, és ha van is, este holtfáradtan inkább a szem rágógumiját választják.
Ennek ellenére a karácsonyi statisztikák évről évre azt mutatják, hogy a könyv
még mindig az egyik legnépszerűbb ajándék. Szinte nincs ember, aki
vásárlókörútja során ne ejtene útba egy könyvesboltot, hogy ott szerezze be a
fa alá kerülő meglepetések egy részét. Erre legalkalmasabbnak az utóbbi években
létesült hatalmas könyváruházak, illetve a bevásárlóközpontokban található,
nagy alapterületű üzletek tűnnek.

De vajon hány vevő tudja, milyen változásokat jeleznek ezek
a boltok a könyvpiacon? Sejtik-e, hogy vásárlásetikai kérdéssel állnak szemben,
amikor eldöntik: az ajándékok utáni hajsza hevében beszédülnek az első
könyvplázába vagy valamelyik hipermarket könyves részlegébe, hogy mindent egy
füst alatt intézzenek el?

Hogy közelebb kerüljünk a válaszokhoz, nem árt, ha
rendelkezünk némi ismerettel a hazai könyvpiac szereplőiről és viszonyairól.

Alexandra cégcsoport:

  • Európa Könyvkiadó
  • Noran Könyvkiadó
  • Cartaphilus Könyvkiadó
  • Geographia Kiadó
  • M-érték Kiadó
  • Ikar Kiadó (Euromédia Hungary)
  • Panemex Kiadó

Az Alexandrával kizárólagos terjesztésre szerződött
kiadók:

  • DFT-Hungária Könyv- és Társasjáték Kiadó
  • Fish Könyvkiadó
  • Gold Book Könyvkiadó
  • Harlequin Kiadó
  • JLX Könykiadó
  • Jokerex Kiadó
  • Maecenas
  • Norbi Update Worldwide
  • Opus Kiadó
  • Partvonal Könyvkiadó
  • Patricia Könyvek
  • Szamárfül Kiadó / Szoba Kiadó
  • Szukits Könyvkiadó
  • Victoria Kiadó

Líra csoport (Líra Könyv Zrt.):

  • Magvető Kiadó
  • Corvina Kiadó
  • Athenaeum Kiadó
  • Rózsavölgyi és
    Társa
  • Manó Könyvek
  • Lexikon Kiadó
  • Topográf

Először is tudnunk kell, hogy a könyvek nagy része
megjelenés után egy olyan terjesztői hálózatba kerül, amit ma három óriás
(Alexandra, Líra és Lant, Libri) ural. Ezek a cégek az egész országot lefedő,
kiterjedt bolthálózattal rendelkeznek, ráadásul az első kettő működteti a két
meghatározó könyvnagykereskedést is. Ők tartják fenn tehát az említett, nagy
alapterületű üzleteket, és látják el a kisebb boltokat, viszonteladókat is.

Marx óta tudjuk, hogy az efféle monopol-szerű helyzet
nagyszerű klímát biztosít a piac kisebb, függő helyzetben lévő résztvevőinek
elnyomásához, kizsákmányolásához, és ellehetetlenítéséhez. És ez sajnos így is
történik.

Az utóbbi évek tendenciája azt mutatja, hogy a terjesztők –
a plázákban fizetett, havi 2-3 milliós bérleti díjakra hivatkozva – egyre
nagyobb haszonnal hajlandók csak átvenni a kiadóktól a könyveket (az
úgynevezett terjesztői jutalék ma a könyv árának 50%-a, ebből cirka 32-40% a
kereskedői árrés, amit a viszonteladók, kisebb kereskedők kapnak). A
hipermarketek esetében ez a szám még elborzasztóbb: meghaladhatja a 60%-ot.

Vagyis miközben a terjesztők leveszik a könyv fogyasztói
árának 50-60%-át, az előállítónak, azaz a kiadónak a maradékból kell fedeznie
mindent: a saját működését, a jogdíjakat, a szerzők, fordítók honoráriumát és a
nyomdaköltségeket. Ráadásul mindez bizományosi rendszerben történik: a
kereskedők nem a könyvek leszállításakor, hanem utólag, a már eladott példányok
után fizetnek.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy hónapok, sőt évek telnek
el, mire a kiadók, és rajtuk keresztül az amúgy is rosszul fizetett,
kényszervállalkozóként dolgozó szerzők és fordítók a pénzükhöz jutnak. Ennek
ellenére a legtöbben lenyelik a békát, mert tisztában vannak vele, hogy ha
könyveik nem kerülnek be az egész országot uraló terjesztői rendszerbe,
lehúzhatják a rolót. Ahogyan Kárász Andor nemrég megjelent „Dőlnek a könyvhegyek”
című írásában olvasható, a kiadókra és a szerzőkre irreálisan nagy terhet rovó
bizományos rendszer magyar sajátosság: nyugaton a könyvkereskedők átvételkor
fizetnek, azzal a feltétellel, hogy a nyakukon ragadt példányokat utólag
visszáruzzák a kiadó felé. Így végső soron ott is a könyv létrehozói felelnek
az általuk megjelentett művek eladhatóságáért, csak épp nem kerülnek abba a
helyzetbe, hogy a terjesztői lánc lassúsága miatt állandó likviditási
problémákkal küszködjenek.

Tovább árnyalja a képet, hogy az Alexandra és a Líra saját
kiadókkal is rendelkeznek; főleg az első folytat e téren agresszív terjeszkedő
politikát. Sokan (pl. Cartaphilus, Európa), akik pár éve még függetlenek voltak,
ma már hálózatok tagjaként működnek. Ezek után nem is csoda, hogy e cégek
honlapján, hírleveleiben és könyváruházaiban minden más kiadó termékei háttérbe
szorulnak.

A nagy terjesztővállalatok nem csak a független kiadókat, de
a kisebb könyvesboltokat is – akarva-akaratlanul – ellehetetlenítik. Egy
független budapesti üzlet tulajdonosának állítása szerint a sikerkönyveket
rendszeresen visszatartják, nem adják tovább a viszonteladóknak, hogy a kelendő
portékát saját boltjaikban értékesíthessék. Ezt egy kiadóvezető
is alátámasztotta, aki elmesélte, hogy a felkapott címeket a hoppon maradt
vevők és kiskereskedők sokszor a kiadókon kérik számon, mondván, mikor lesz már
utánnyomás, közben az eladatlan példányok halmokban porosodnak valamelyik
terjesztő raktáraiban.

Az inkorrekt piaci viselkedés csimborasszójának azonban
talán azt a húzást nevezhetnénk, amivel a legnagyobb terjesztő (Alexandra) az
összes többi résztvevőt (kiadók, viszonteladók, internetes áruházak) egyetlen
huszárvágással iktatja ki a versenyből: az idén már kétszer is meghirdetett 40
%-os akciót, aminek során gyakorlatilag a teljes kereskedői árrést odaadja a
vevőnek.

De hol a vége mindennek, és mi jelentene kiutat? Egy magát
megnevezni nem kívánó kis kiadó képviselője szerint bármennyire áldatlan is a
kialakult helyzet, nehéz megmondani, mi a megoldás, a nagyok ugyanis akkorára
nőttek, hogy ha bedőlnének, mindenkit magukkal rántanának. Jelenleg a kiadók
azt a stratégiát választják, hogy az irreális terjesztői jutalék egy részét
lenyelik, a többit pedig beépítik a könyvek árába. Végső soron tehát a vevő
fizeti meg a csillogó könyvpaloták árát, egyrészt az egekbe szökő árak,
másrészt az egyre szűkülő piac és az ezzel párhuzamosan szürkülő, laposodó
kínálat révén.

 

Mit tehet a vásárló?

Vásárlóként egy valamit azért tehetünk. A fentiekből
kitűnik, hogy mind a kisebb kiadóknak, mind a vevőknek az a jó, ha a piac
oszlik. Épp ezért, ha szeretjük egy kiadó könyveit, a legjobb, ha a
terjesztőhálózatot megkerülve közvetlenül tőlük vásárolunk. A fővárosiak e
téren előnyben vannak: sok kiadó saját boltot tart fenn, vagy a
szerkesztőségben árulja kiadványait, és szinte mindegyik működtet a honlapján
webáruházat, ahol a kereskedelmi árnál 20-30%-kal olcsóbban kínálja könyveit.
Tudatos – és a vidékiek számára is elérhető – választás lehet a kereskedelmi
árnál szintén 20%-kal olcsóbb, jól kiépített és korrekt szállítási rendszerrel
rendelkező Bookline is.

 

Válasszuk a független, kis kiadók könyveit, például a
következőkét:

Atlantisz Kiadó: www.atlantiszkiado.hu Kiadványaik a
humán tudományok teljes spektrumát felölelik, klasszikus és modern kulcsműveket
jelentetnek meg magyarul. Saját boltjuk, az Atlantisz könyvsziget a Piarista
köz 1. szám alatt található.

Cser Kiadó: www.cserkiado.hu
A fenntartható életmódnak nagy figyelmet szentelő, tematikus sorozatokat
megjelentető kiadó, köztük a megújuló energiával, a környezetkímélő
technikákkal, valamint a nap- és szélenergiával foglalkozó „Zöldkönyvek”-kel, a
„Házépítés”, a „Csináld Magad” és a Mestermunka pedig az építkezéshez, a lakás-
és házfelújításhoz, faipari munkákhoz ad segítséget.

Filosz Kiadó: www.filoszkonyv.hu
Színvonalas és hiánypótló könyveket ad ki magyarul a spiritualitás témakörében, szép kivitelben. Kis könyvesboltja az Oktogonon található.

Jószöveg Műhely: www.joszoveg.hu Színvonalas, sokszor hiánypótló
társadalomtudományi – politológia, filozófia, pszichológia, szociológia,
antropológia – művekre szakosodtak. Megtalálhatók kínálatukban az igényes
ismeretterjesztő, egészségnevelő, ezoterikus könyvek, és néhány szépirodalmi
munka is.

Kairosz Könyvkiadó: www.kairosz.hu Magyar és külföldi klasszikusok, a vallásos
irodalom és a pszichológia alapművei, továbbá igényes, okkultizmussal és
parapszichológiával foglalkozó kiadványok szerepelnek palettájukon.

Kalligram Kiadó: www.kalligram.com
Leginkább szépirodalmi művek, kortárs magyar és közép-európai szerzők könyvei
szerepelnek kínálatukban. Saját irodalmi és művészeti lapjuk is van.

Kvintesszencia Kiadó: www.tradicio.org/kvintesszencia
Profiljuk az igényes metafizikai, szellemtudományi művek publikálása.

Lunarimpex Kiadó: www.lunarimpex.hu Harcművészetekkel, keleti mozgás- és
filozófiai rendszerekkel kapcsolatos könyvek nagy választékát kínálják.

Nyitott Könyvműhely: www.nyitottkonyv.hu A társadalom egészét
érintő kérdésekkel, problémákkal foglalkozó szépirodalmi, társadalomtudományi
és művészeti könyvek kiadására szakosodott kiadó művészképregényekkel, a
világra ablakot nyitó kötetekkel.

Pont Kiadó: www.pontkiado.hu
A hiányterületek lefedését célul kitűző, számos területen (legyen szó akár
gyógypedagógiáról, gyermekvédelemről, romológiáról, környezetvédelemről,
pedagógiáról, filozófiáról vagy épp szépirodalomról) otthonosan mozgó kiadó. Az
idén megjelent Noé
márkájá
nak társkiadója.

Tericum Kiadó: www.tericum.hu
Vegyes profiljukba beleférnek a hazai és külföldi szépirodalmi művek,
történelmi regények mellett a komoly és könnyedebb ismeretterjesztő könyvek is.
Ők adják ki többek között Mérő László matematikus és pszichológus tudományos
ismeretterjesztő munkáit.

Ursus Libris: www.e-pakk.hu/ursus.htm A kiadó missziója elsősorban
értékes pszichológiai, szociálpszichológiai, valláspszichológiai könyvek
megjelentetése; ők adják ki többek között az Integrál elmélet megalkotójának,
Ken Wilbernek munkáit. A TVE velük együtt adta ki idén a Tudatos vásárlók könyvét.

Vince Kiadó: www.vincekiado.hu
Művészeti monográfiákat, albumokat, társadalom- és természettudományi
ismeretterjesztő műveket, pedagógiai, pszichológiai, jogi köteteket adnak ki. A
népszerű Taschen könyvek kizárólagos forgalmazói. Több boltjuk is van
Budapesten.

 

 

Kép [cc] Jill,
gadl

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás