fbpx
öko-címkés mosogatószerek

| Tudatos Vásárló

Messze a legjobban egy öko-címkés mosogatószer mosogat

31 mosogatószert küldtünk tesztelésre. Kifejezetten arra voltunk, kíváncsiak, hogyan vizsgáznak hatékonyság tekintetében a kézkímélő, családbarát és környezetkímélő öko-címkés termékek.

Sokan gondolják, hogy az öko-tisztítószerek gyengék. Hogy az enyhe, környezetbarát összetevők miatt kevésbé eredményes velük a takarítás, a fertőtlenítés vagy épp a mosogatás. Hogy ha biztosra akarunk menni, a jó öreg brutális szereknél kell maradnunk.

Pedig jól tudjuk, hogy lehet erős vegyszerek nélkül hangyát, muslicát, kullancsot, szúnyogot elűzni, penészteleníteni.

Arról is többször írtunk már, milyen egészségi és környezeti kárai vannak az erős háztartási vegyszerek használatának, mik azok a tisztítószerek, amiket jobb, ha kerülünk.

A mosogatást nem ússzuk meg

Az egyik legnehezebben elkerülhető tisztítószer a háztartásban a mosogatószer. Mert lássuk be, mindenki mosogat valamennyit kézzel, még az is, akinek amúgy van mosogatógépe. A gépbe nem tehetjük be az érzékenyebb edényeket, a faeszközök sem szeretik kifejezetten a gépi mosást, nem beszélve a laminált tálcákról, tányérokról. Hogy lássuk, tényleg így van-e, nemrég megkérdeztünk Titeket a Facebookon arról, mit gondoltok, lehet-e élni mosogatógép nélkül. A szavazás jelen állapota nagyjából döntetlen: több mint 200 szavazatból nagyjából ugyanannyian érzitek nélkülözhetetlennek mint szükségtelennek a mosogatógépet.

Hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba mosogatószer ügyben, megvettük és laboratóriumba küldtük a drogériákban és szupermarketekben leggyakrabban előforduló 31 kézi mosogatószert.

Minden terméknél ugyanazt nézettük meg: mennyi edényt tudunk elmosni egységnyi adaggal, mennyire kíméli az egészségünket és a környezetbe kerülve mennyire káros. Pontoztuk azt is, ha rendelkezik minősített ökocímkével. (A tesztelés módjáról ITT olvashatsz többet.)

Miért érdekelt minket annyira az öko-címke?

Mi is járunk vásárolni, tudjuk jól, nem elvárható, hogy a drogéria sorai között végigrohanva a vásárló a tisztítószerek összetevőit böngéssze és értelmezze környezeti vagy egészségi szempontok szerint. Ebben segítenek az öko-címkék, így például az EU-s szabályozással működő EU Ecolabel minősített ökocímkéje, ami jelentősen leegyszerűsítheti a dilemmáinkat.

Az EU Ecolabel az egyik leggyakrabban előforduló, jogszabályon alapuló  öko-címke, amivel a hazai boltokban találkozhatunk. Azt biztosítja számunkra, hogy a címkét viselő termék életútja során kevesebb hulladék, kevesebb szennyezés képződik a piac többi hasonló termékével összehasonlítva. Hogy minimalizálták a veszélyes anyagok felhasználását, melyek károsíthatják az állat- és növényvilágot.

Azt, hogy mindezek a bónuszok folyamatosan meglegyenek, független szakértők folyamatosan ellenőrzik, a védjegyezésért nem az ipar felel.

Tesztünkkel valójában az ellenőröket ellenőriztük, arra voltunk kíváncsiak, az öko-címke tényleg biztosíték-e arra, hogy zöld terméket vásárolunk. Nem csalódtunk.

Az élvonalban szereplő termékek között több minősített öko-címkés terméket találunk, többségük drogérialáncok és szupermarketek sajátmárkás terméke, és az első, a legjobb is egy öko-címkés mosogatószer lett.

öko-címkés mosogatószerek

A DM drogérialánc sajátmárkás ökocímkés terméke, a Denkmit nature kézi mosogatószer messze felülmúlta a többi terméket. Ráadásul az ára is barátinak mondható, hiszen 798 Ft-os literenkénti árával bőven az átlagos árú termékek közé tartozik.

Ha kizárólag a hatékonyságot nézzük, a dobogó második és harmadik helyére a Jar citrom és Jar sensitive camilla termékvariánsai jutottak.

Ezek a hagyományos (azaz nem öko-címkés) kézi mosogatószerek 78 és 56 tányérral bántak el.

A középmezőnyben is birkóznak egymással az öko- és a nem öko-termékek

A középmezőnyben (48 és 22 tányérral) 17 különböző termék között 8 minősített öko-címkés termék is szerepel.

Közülük is hatékonyabbnak bizonyult a Lidl és a Müller sajátmárkás minősített öko-címkés terméke, a W5 eco lemon mosogatószer és a Blink öko kézi mosogatószer, amikkel 48, illetve 36 tányért tudtak elmosogatni.

Az Unilever terméke, a Seventh generation levendulás és citrusos változata 34 és 32 tányérral boldogult. Ám míg a Lidl termékéről elmondható, hogy ár/érték arányban is kedvező (700 Ft/liter), a többit jóval borsosabb áron vehetjük meg. A Blink 1180 Ft/liter egységáron a Seventh generation 1.800 Ft/liter egységáron érhető el.

öko-címkés mosogatószerek

A hatékonyság tekintetében a mezőnyben igen nagy a szórás. Míg a legjobb mosogatószer 85 tányér elmosogatására volt képes a teszt során, a leggyengébben szereplő termékkel mindössze 5 tányért lehetett tisztára mosogatni azonos feltételek mellett. A lista végén szereplő két termék közül az egyik (Splendid nature) szintén öko-címkés, ám teljesítményét tekintve ez vélhetően nem fogja beváltani a hozzá fűzött reményeket.

A kézkímélők között is jók az öko-címkések

A mindennapi kitettség miatt sokan küzdenek bőrproblémákkal, a mosogatás sokunk kézbőrét kezdi ki. Emiatt fontos volt számunkra azt is megnézetni, hogy mely termékek mentesek az egészségre és a környezetre különösen kockázatos összetevőktől.

Az összetevők közül a MIT (Methylisothiazolinone) és a BIT (Benzisothiazolinone) tartósítószerek különösen kockázatosak környezeti és élettani szempontból. Ezek a vízi környezetre mérgező hatásúak, a bőrre kerülve pedig allergiás reakciót vagy akár súlyos égési sérüléseket is okozhatnak.

Mivel a mosogatószerekben csak nagyon kis (legfeljebb 1,5 ezrelékes) koncentrációban használják, ezeket a gyártó nem köteles feltüntetni a termékek hivatalos biztonsági adatlapján. Azonban épp veszélyességük miatt szerepelniük kell a csomagoláson. Azok, akik elkerülnék a MIT és BIT összetevőjű mosogatószereket, több termék közül választhatnak. Teszteredményeink alapján a következő termékek nyújtják a leghatékonyabb megoldást, amelyek közül 5 öko-címkével is rendelkezik.

Kímélő termékek öko-címkés mosogatószerek

A kímélő mosogatószerekről általánosságban elmondható, hogy a tányéron lévő szennyeződéssel is kíméletesebben bánnak. A legjobban szereplő Denkmit ultra sensitive viszont nem csak a leghatékonyabbnak bizonyult, de árát tekintve is az egyik legkedvezőbb, átlagosan 798 Ft/literes áron vehető meg.

A középmezőnyben végzett termékek többségének ára jóval borsosabb. Hatékonyságukat tekintve nem maradt jelentősen alul, ám árát tekintve jóval kedvezőbb a többieknél a Blink öko kézi mosogatószer és a Domol ultrasensitive termékek, melyek 36, illetve 25 tányért mostak tisztára, szemben a listavezető kímélő termékkel, mely 48 tányérral boldogult ugyanazon tesztelési feltételek mellett.

Tízszeres különbség az öko-mosogatószerek között árban

A tesztelt hagyományos és ökocímkés termékek átlagára 966 Ft/liter, ám a mezőnyben nagy a szórás. A legolcsóbb termék ára mindössze 338 Ft/liter, míg a legdrágábbé 2.664 Ft/liter. (Az árakat a könnyebb összehasonlíthatóság érdekében 1 literre vetített egységárban tüntették fel.)

Az értékelés során megfigyelhető volt, hogy az azonos márkájú termékek fő összetevői jellemzően azonosak, leginkább csak egy-egy névadó illatanyagban, kiegészítő vegyületben van eltérés közöttük.

A Tudatos Vásárlók kézi mosogatószer tesztjének részletes eredményeit itt olvashatod.

1879
Segítettünk, hogy képben legyél a termékekben lévő vegyi anyagok hatásával kapcsolatban?
toxfree szavazás játékok

Köszönjük az idődet, válaszoddal sokat segítettél!


1480
Segítettünk, hogy kevesebb káros vegyi anyag legyen az életedben?
toxfree szavazás 2

Köszönjük az idődet, válaszoddal sokat segítettél!


LIFE ITM logo

A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja, Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles. A cikket az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-19-18-C jelű pályázata keretében társfinanszírozta. 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás