| Sebestyén Éva
Mennyire etikusak az élelmiszergyártók?
Sokszor elhangzik, hogy a fogyasztók tudatosságán múlik többek között az is, hogy a fejlődő országok munkásai milyen körülmények között élnek. Néha azonban nehéz megítélni, hogy melyik márka mellőzésével vagy támogatásával tudunk segíteni. Az Oxfam nevű civil szervezet olyan szemléletes adatbázist állított össze, amely megkönnyíti a döntést.
Az Oxfam Behind the Brands elnevezésű kampányának célja az, hogy a fogyasztók segítségével olyan változtatásokra ösztönözzék a 10 legnagyobb élelmiszer óriást, amely hozzájárul a szegénység és az éhezés csökkentéséhez.
Tény ugyanis, hogy a világ éhezőinek nagy része – paradox módon – az élelmiszeripar munkásai közül kerül ki. A helyzet megváltoztatásához arra van szükség, hogy a vásárlók olyan cégeket támogassanak, amelyek hajlandóak törődni beszállítóik, termelőik és munkásiak jólétével.
Az élelmiszeráruház-láncok módszereinek átláthatósága érdekében a civil szervezet egy olyan adatbázist állított össze, amelynek segítségével könnyen áttekinthető, hogy melyik cég a legetikusabb.
A világ tíz legnagyobb élelmiszeripari vállalatának üzletpolitikáját vizsgálták többek között aszerint, hogy milyen a munkások, különösen a nők helyzete a termelői láncban, a kistermelők mennyire vannak kiszolgáltatott helyzetben a vállalattal szemben, illetve jogi és környezetvédelmi szempontból megfelelően kezelik-e a földterületeket és a vízkészletet.
A vizsgált tíz cégóriás a Nestlé, a PepsiCo, az Unilever, a Mondelez (Magyarországon a Kraft utódja), a Coca-Cola, a Mars, a Danone, az Associated British Foods (ABF), a General Mills és a Kellogg’s.
Értékelésük:
- 8 – 10Good
- 6 – 7Fair
- 4 – 5Some progress
- 2 – 3Poor
- 0 – 1Very poor
Néhány cég/márka eredménye:
- Danone: 33% – szegényes
- Nescafe: 61% – fair
- Pepsico: 36% – néhány előremutató lépés
- Nestlé: 61% – fair
- Milka: 31% – szegényes
- Coca-Cola: 61% – néhány előremutató lépés
- Kellogg’s, Pringles: 23% – szegényes
A multik pontozása és rangsorolása mellett az Oxfam olyan kampányokat is indít, amelyek közvetlenül a vállalatokat próbálják rávenni arra, hogy változtassák meg etikátlan, és/vagy környezetromboló termelési gyakorlatukat.
Több mint 100 ezer támogató mozgósításával rábírták a Nestlét, a Marsot és a Mondelezt, hogy hivatalosan is elkötelezzék magukat a kókusz-és kakaóbab-ültetvényeken dolgozó nők helyzetének javítása érdekében. Az ígéretek betartását folyamatosan ellenőrzik, az intézkedések hatása (vagy épp az intézkedések elmaradása) a pontrendszerben is megjelenik.
A jelenleg is folyó, 2013 októberében indított kampány célja, hogy megakadályozza, hogy a cégek etikátlan és jogtalan módszerekkel rátegyék a kezüket a családok és kistermelők földjeire a monokultúrás ültetvények létrehozásáért.
A több mint 250 ezer támogató már elég volt ahhoz, hogy a Coca-Cola kötelezettséget vállaljon arra, hogy nyomást gyakorol beszállítóira a földkisajátítások visszaszorítása érdekében.
A PepsiCo és az ABF azonban egyelőre nem hajlandó aláírni egy ilyen típusú megállapodást.
Aláírásoddal és fogyasztói döntéseiddel azonban Te is támogathatod a kampányt.
A Behind the Brands aktuális petícióját aláírhatod itt: http://www.behindthebrands.org/en/campaign-news/take-action, a vállalatok értékelését és rangsorát pedig itt tekintheted át: http://www.behindthebrands.org/en/company-scorecard.
Kép: Behindthebrands
A cikk a Vidékfejlesztési Minisztérium PTKF/1329/2013-as számú Zöld Forrás pályázat keretében készült.