
| Kalas Györgyi
A méltányos kereskedelemből származó kávé – Megoldás a kávéválságra?
A kávépiac összeomlásának következtében kialakult kávéválság miatt a kávéültetvényeken dolgozó farmerek milliói mennek tönkre és küszködnek iszonyú nehézségekkel még ma is. Nem csoda hát, ha a méltányos kávékereskedelmet szorgalmazó mozgalom résztvevői nagy figyelemmel követnek minden, kávépiaccal, vagy kávégyártókkal kapcsolatos történést.
A tiszta kávé születése
A kávé világpiacán a legutóbbi, igen nagy jelentőségű
esemény az volt, amikor 2003. októberében a világ egyik legnagyobb
élelmiszergyártója és kávéforgalmazója, a Kraft Foods bejelentette, hogy
együttműködik a Raniforest Alliance-szal (Esőerdő Szövetséggel), az egyik New
York-i székhelyű természetvédő csoporttal. A partnerség folyományaként ez a
hatalmas amerikai óriásvállalat ezentúl a „fenntartható kávé” címszó alatt hozza
majd forgalomba termékeit. A fenntarthatóság, a fenntartható fejlődés a
társadalmi, környezeti és gazdasági előnyök egyidejű szem előtt tartását
jelenti.
„A fenntartható kávé ötlete három alapvető
szempontból szolgálja a kávéültetvényeken dolgozók érdekét.” – mondta Joanna
Scott, a Kraft nemzetközi szóvivője. „Először is javítani kívánunk a
farmerközösségek szociális juttatásain, beleértve az iskolákat, az egészségügy
színvonalát, és más közösségi szolgáltatásokat; másodszor szeretnénk csökkenteni
a kávétermelés környezetkárosító hatásait, mint például a rovarirtó-szerek
használatát; harmadszor pedig segíteni kívánunk a farmereknek, hogy jobb
minőségű kávét termeljenek, ezáltal drágábban tudják eladni terméküket, és
növelhessék a bevételüket.”
A Rainforest Alliance
Az így létrehozott „fenntartható kávét” a Rainforest
Alliance hitelesíti, amely már 1996 óta tevékenykedik a közép- és dél-amerikai
kávéültetvényeken. Az egyesület akkor kezdte el programját Dél-Amerikában,
amikor világossá váltak a kávé-krízis, a kávé világpiaci ára drasztikus
zuhanásának káros környezeti hatásai. Amikor összeomlott a kávépiac, a farmerek
elkeseredetten próbálták növelni termelésüket, ami művelési szokásaik
megváltoztatásával járt. Addig ugyanis az esőerdő hatalmas fáinak árnyékában
termelték a kávét, de a nagyobb hozam reményében elkezdték kiirtani a fákat,
hogy a kávécserjék több napot kapjanak. Az árnyékos kávéültetvények azonban igen
fontos élőhelyet biztosítanak egyrészt a helyi vadállatok számára, másrészt
számos észak-amerikai vándormadár számára, amelyek ezeken a kávéültetvényeken
töltik a telet. A fenntartható kávéprogrammal a Rainforest Alliance szeretné
megóvni az árnyékos ültetvényeket és velük együtt az élőlényeket természetes
környezetükben. A program nemcsak a farmok életképességét növelné, de javítana a
farmerek életkörülményein is.
Nem mind arany
A fenntartható kávé programja tehát tulajdonképpen
igen ígéretesen és pozitívan hangzik, ám a kávékrízis megoldásáért tevékenykedő
civilek ezzel nem minden esetben értenek egyet. „A Rainforest Alliance által
hitelesített kávétermelés a környezeti károkat valóban csökkenti” – mondja a
brit, szintén a kávé méltányos kereskedelméért tevékenykedő, Oxfam nevű civil
szervezet képviselője, Henk Campher. „De ez nem egyenlő a Fair Trade-del, vagyis
a kölcsönös méltányosság elvén alapuló szabad kereskedelemmel. Úgy gondoljuk, a
Fair Trade erőteljesebben foglalkozik bizonyos szociális és fejlesztési
kérdésekkel, amelyeket a Rainforest Alliance elhanyagol. Azáltal, hogy a Kraft
csak a Rainforest Allince-szal működik együtt, a kávékereskedelem számos olyan
etikai oldalát elhanyagolja, amelyekre direkt kértük, hogy figyeljen oda.”
Campher úgy gondolja, a Kraftnak két különböző
jelzésű kávét kellene piacra dobnia, az egyik, amelyik a Rainforest Alliance
által is biztosított csökkentett környezeti ártalommal jár, a másik pedig az
Oxfam által hitelesített „Fair Trade (Méltányos Kereskedelem)” kávé, amely
inkább a gazdasági és szociális juttatásokra figyel.
Érdekes módon egyébként a másik hatalmas háztartási
tisztítószer- és élelmiszeripari óriás, a Procter and Gamble is éppen ezzel az
ötlettel állt elő. Három héttel a Kraft bejelentése előtt jelentették be, hogy
terveik szerint nem csak a Rainforest Allince által hitelesített, hanem a Fair
Trade minősítésnek is száz százalékban megfelelő kávét kívánnak forgalmazni. Ez
is jelzi, hogy mivel mindkét cég azon négy hatalmas vállalat közé tartozik,
amely a világ kávépiacának felét ellenőrzése alatt tartja, maguk is nagyon jól
tudják, hogy kénytelenek szerepet vállalni a kávéválság megoldásában.
„Figyelemre méltó, és reményteljes, hogy több éves
vonakodás után végre több multinacionális vállalat próbál bevezetni a Fair Trade
és a fenntartható kávéprogram által hitelesített kávét.” – mondja Sylvie Barr a
Cafédirect egyesületből. „Ez igen jó hír a kávéültetvényeken dolgozók milliói
számára, és nagy fejlődés a multikra jellemző, tradicionális üzleti szemlélethez
képest.”
Ian Bretman, a Fair Trade Alapítvány képviselője is
megerősíti, hogy a multicégeknek nagy szerepet kell vállalniuk a krízis
megoldásában. „Bár a fenntartható kávé egyre népszerűbb, az igény még nem fedi
le a készletet.” – mondja Bretman. „Nekünk is segíteni kell az
óriásvállalatokat, hogy egyre kisebbre szűküljön a kereslet és a kínálat közötti
rés, és minél több farmer élvezhesse a méltányos kereskedelem
előnyeit.”
Legutóbbi fejlemények
Amint az a Rainforest Alliance internetes
oldalán olvasható, a Kraft éppen a napokban
jelentette be, hogy Amerika mellet immár Nagy-Britanniában is elkezdi
forgalmazni „fenntartható kávéját”. A Rainforest Alliance hangsúlyozza, hogy
ezek a kávék kizárólag a fenntartható fejlődést szem előtt tartó technikával
készültek, valamint szigorúan ragaszkodnak a fenntarthatóság három fő,
gazdasági, ökológiai és etikai/társadalmi alapelvéhez. A fenntartható
fejlődésben ugyanis e szempontok egyike sem érvényesülhet önmagában, a többi
nélkül.
A Kraft eddig több mint 2,5 millió kilogramm
„fenntartható kávét” értékesített, és ezzel nagyban hozzájárult a fenntartható
termékek piaci integrációjához.
Nagy-Britanniában egyelőre csak éttermekben,
szállodákban és irodákban értékesítik a „fenntartható kávét”, de az Egyesült
Államokban már egyre több helyen elérhető az All Life nevű „fenntartható kávé”.
A fenntartható kávéültetvények mintegy 50.000 ember számára kínálnak
munkát.
A cikk az Ethical Consumer 2004. januári számában
megjelent cikk alapján készült.