fbpx

| Kalas Györgyi

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A méltányos kereskedelemből származó kávé – Megoldás a kávéválságra?

A kávépiac összeomlásának következtében kialakult kávéválság miatt a kávéültetvényeken dolgozó farmerek milliói mennek tönkre és küszködnek iszonyú nehézségekkel még ma is. Nem csoda hát, ha a méltányos kávékereskedelmet szorgalmazó mozgalom résztvevői nagy figyelemmel követnek minden, kávépiaccal, vagy kávégyártókkal kapcsolatos történést.

A tiszta kávé születése

A kávé világpiacán a legutóbbi, igen nagy jelentőségű
esemény az volt, amikor 2003. októberében a világ egyik legnagyobb
élelmiszergyártója és kávéforgalmazója, a Kraft Foods bejelentette, hogy
együttműködik a Raniforest Alliance-szal (Esőerdő Szövetséggel), az egyik New
York-i székhelyű természetvédő csoporttal. A partnerség folyományaként ez a
hatalmas amerikai óriásvállalat ezentúl a “fenntartható kávé” címszó alatt hozza
majd forgalomba termékeit. A fenntarthatóság, a fenntartható fejlődés a
társadalmi, környezeti és gazdasági előnyök egyidejű szem előtt tartását
jelenti.

“A fenntartható kávé ötlete három alapvető
szempontból szolgálja a kávéültetvényeken dolgozók érdekét.” – mondta Joanna
Scott, a Kraft nemzetközi szóvivője. “Először is javítani kívánunk a
farmerközösségek szociális juttatásain, beleértve az iskolákat, az egészségügy
színvonalát, és más közösségi szolgáltatásokat; másodszor szeretnénk csökkenteni
a kávétermelés környezetkárosító hatásait, mint például a rovarirtó-szerek
használatát; harmadszor pedig segíteni kívánunk a farmereknek, hogy jobb
minőségű kávét termeljenek, ezáltal drágábban tudják eladni terméküket, és
növelhessék a bevételüket.”


A Rainforest Alliance

Az így létrehozott “fenntartható kávét” a Rainforest
Alliance hitelesíti, amely már 1996 óta tevékenykedik a közép- és dél-amerikai
kávéültetvényeken. Az egyesület akkor kezdte el programját Dél-Amerikában,
amikor világossá váltak a kávé-krízis, a kávé világpiaci ára drasztikus
zuhanásának káros környezeti hatásai. Amikor összeomlott a kávépiac, a farmerek
elkeseredetten próbálták növelni termelésüket, ami művelési szokásaik
megváltoztatásával járt. Addig ugyanis az esőerdő hatalmas fáinak árnyékában
termelték a kávét, de a nagyobb hozam reményében elkezdték kiirtani a fákat,
hogy a kávécserjék több napot kapjanak. Az árnyékos kávéültetvények azonban igen
fontos élőhelyet biztosítanak egyrészt a helyi vadállatok számára, másrészt
számos észak-amerikai vándormadár számára, amelyek ezeken a kávéültetvényeken
töltik a telet. A fenntartható kávéprogrammal a Rainforest Alliance szeretné
megóvni az árnyékos ültetvényeket és velük együtt az élőlényeket természetes
környezetükben. A program nemcsak a farmok életképességét növelné, de javítana a
farmerek életkörülményein is.

Nem mind arany

A fenntartható kávé programja tehát tulajdonképpen
igen ígéretesen és pozitívan hangzik, ám a kávékrízis megoldásáért tevékenykedő
civilek ezzel nem minden esetben értenek egyet. “A Rainforest Alliance által
hitelesített kávétermelés a környezeti károkat valóban csökkenti” – mondja a
brit, szintén a kávé méltányos kereskedelméért tevékenykedő, Oxfam nevű civil
szervezet képviselője, Henk Campher. “De ez nem egyenlő a Fair Trade-del, vagyis
a kölcsönös méltányosság elvén alapuló szabad kereskedelemmel. Úgy gondoljuk, a
Fair Trade erőteljesebben foglalkozik bizonyos szociális és fejlesztési
kérdésekkel, amelyeket a Rainforest Alliance elhanyagol. Azáltal, hogy a Kraft
csak a Rainforest Allince-szal működik együtt, a kávékereskedelem számos olyan
etikai oldalát elhanyagolja, amelyekre direkt kértük, hogy figyeljen oda.”

Campher úgy gondolja, a Kraftnak két különböző
jelzésű kávét kellene piacra dobnia, az egyik, amelyik a Rainforest Alliance
által is biztosított csökkentett környezeti ártalommal jár, a másik pedig az
Oxfam által hitelesített „Fair Trade (Méltányos Kereskedelem)” kávé, amely
inkább a gazdasági és szociális juttatásokra figyel.

Érdekes módon egyébként a másik hatalmas háztartási
tisztítószer- és élelmiszeripari óriás, a Procter and Gamble is éppen ezzel az
ötlettel állt elő. Három héttel a Kraft bejelentése előtt jelentették be, hogy
terveik szerint nem csak a Rainforest Allince által hitelesített, hanem a Fair
Trade minősítésnek is száz százalékban megfelelő kávét kívánnak forgalmazni. Ez
is jelzi, hogy mivel mindkét cég azon négy hatalmas vállalat közé tartozik,
amely a világ kávépiacának felét ellenőrzése alatt tartja, maguk is nagyon jól
tudják, hogy kénytelenek szerepet vállalni a kávéválság megoldásában.

“Figyelemre méltó, és reményteljes, hogy több éves
vonakodás után végre több multinacionális vállalat próbál bevezetni a Fair Trade
és a fenntartható kávéprogram által hitelesített kávét.” – mondja Sylvie Barr a
Cafédirect egyesületből. “Ez igen jó hír a kávéültetvényeken dolgozók milliói
számára, és nagy fejlődés a multikra jellemző, tradicionális üzleti szemlélethez
képest.”

Ian Bretman, a Fair Trade Alapítvány képviselője is
megerősíti, hogy a multicégeknek nagy szerepet kell vállalniuk a krízis
megoldásában. “Bár a fenntartható kávé egyre népszerűbb, az igény még nem fedi
le a készletet.” – mondja Bretman. “Nekünk is segíteni kell az
óriásvállalatokat, hogy egyre kisebbre szűküljön a kereslet és a kínálat közötti
rés, és minél több farmer élvezhesse a méltányos kereskedelem
előnyeit.”

Legutóbbi fejlemények

Amint az a Rainforest Alliance internetes
oldalán
olvasható, a Kraft éppen a napokban
jelentette be, hogy Amerika mellet immár Nagy-Britanniában is elkezdi
forgalmazni “fenntartható kávéját”. A Rainforest Alliance hangsúlyozza, hogy
ezek a kávék kizárólag a fenntartható fejlődést szem előtt tartó technikával
készültek, valamint szigorúan ragaszkodnak a fenntarthatóság három fő,
gazdasági, ökológiai és etikai/társadalmi alapelvéhez. A fenntartható
fejlődésben ugyanis e szempontok egyike sem érvényesülhet önmagában, a többi
nélkül.

A Kraft eddig több mint 2,5 millió kilogramm
“fenntartható kávét” értékesített, és ezzel nagyban hozzájárult a fenntartható
termékek piaci integrációjához.
Nagy-Britanniában egyelőre csak éttermekben,
szállodákban és irodákban értékesítik a “fenntartható kávét”, de az Egyesült
Államokban már egyre több helyen elérhető az All Life nevű “fenntartható kávé”.
A fenntartható kávéültetvények mintegy 50.000 ember számára kínálnak
munkát.

A cikk az Ethical Consumer 2004. januári számában
megjelent cikk alapján készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok