
Megváltozott vásárlási szokások, az akciók után az egészség a legfontosabb
Hosszú távon minden második ember fogyasztási szokásait átalakítja az egészségügyi vészhelyzet világszerte – derül ki az Ernst & Young több mint 14 ezer fős nemzetközi kutatásából. A krízist követően a vevők egy meghatározó része visszatérne a megszokott életviteléhez, de ők se bíznak abban, hogy ez maradéktalanul megvalósulhat.
A vásárlók egyre nagyobb aránya (40%) bízik abban, hogy végső soron visszatérhet megszokott fogyasztási szokásaihoz, azonban köztük is megoszlanak a vélemények arról, hogy ez milyen mértékben képzelhető el. Az EY Future Consumer Index nevet viselő tanulmánya ezeknek a vevőknek öt markáns csoportját határozta meg aszerint, hogy milyen tényezők befolyásolják döntéseinket.
Akciófüggők
A megkérdezettek közel harmada (30%) számára a termék ára lesz a legfontosabb, ők állandóan figyelik a kedvezményeket. Az elsősorban idősebbekből és egyedülállókból álló csoport tagjai nem foglalkoznak a márkákkal, elég, ha a termék biztosítja alapigényeiket, emiatt várhatóan kevesebbet költenek a jövőben, mint korábban.
Egészségtudatosak
A válaszadók mintegy negyedének (26%) saját és családja egészsége az elsődleges, így azokat a márkákat választják, amelyek biztonságosságáról meg vannak győződve. Minimalizálják a felesleges kockázatokat, így lehetőleg online szerzik be a szükséges termékeket. Ez a csoport gondolja leginkább azt, hogy életmódja hosszú távon is megváltozik.
Környezetvédők
A válaszadók 17 százaléka számára a Föld sorsa a legfontosabb. Tisztában vannak azzal, hogy tevékenységük milyen hatással van a körülöttük lévő világra. A kor- és társadalmi osztály szempontjából is vegyes képet mutatótó szegmens tagjai olyan vállalatokat keresnek, amelyek osztják ezeket az értékeket. Hajlandóak többet fizetni a kiváló minőségű, etikus forrásból származó, fenntartható termékekért. A közel 13 ezer válaszadó 43%-a nyilatkozott úgy, hogy a helyi termékeket részesíti előnyben.
Aktivisták
Az elsősorban városi értelmiségieket lefedő csoport a kutatásban résztvevők 16 százalékát teszi ki, ők nagyobb figyelmet fordítanak a cégek társadalmi hatására. Őszinte és átlátható szervezeteknek adnak bizalmat, és bizonyítékot is várnak arra, hogy a márka a profit mellett a közösség igényeit is figyelembe veszi.
Hedonisták
Minden kilencedik válaszadó (11%) legfőbb törekvése, hogy élvezze az életet. Ők a kutatás szerint elsősorban a millenniumi és a Z generáció tagjai. Nem aggódnak egészségük vagy anyagi helyzetük miatt, probléma nélkül járnak plázákba és éttermekbe. A veszélyhelyzet sem aggasztja őket, és emiatt nem változtatják meg életmódjukat. Továbbra is azokat az élményeket keresik, amelyek segítenek számukra a legtöbbet kihozni az életből.
Zöld vásárlás kontra fogyasztáscsökkentés – melyiktől lesz boldog az Y-generáció?
„Az elmúlt években egyre inkább teret nyerő online vásárlások népszerűségét tovább növelte az egészségügyi veszélyhelyzet. Ezt bizonyítja az e-kereskedelemmel foglalkozó cégek részvényeinek szárnyalása is. Bár sok mindenben fokozatosan visszatérünk vagy vissza fogunk térni a megszokott normákhoz, hosszú távon a digitalizáció erősödése garantáltan velünk marad” – idézi Demeter Ákost, az EY üzleti tanácsadással foglalkozó területének partnerét a cég közleménye.