fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Megtévesztő L’Oréal reklámok

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 150 millió forint bírságot szabott ki a L’Oréal Magyarország Kozmetikai Kft-re. A kozmetikai világcég ugyanis egyes termékeiről, azok hatásáról megtévesztésre alkalmas állításokat tett közzé.




A GVH eljárásában a L’Oréal Kft. több termékéről (Elséve
Színvédő Balzsam, a Nyári Tündöklés Testápoló, a Golyós Hasfeszesítő Kezelés, a
Normaderm, a Dercos AMINEXIL SP94TM hajhullás elleni kezelés férfiaknak, az
Anthelios termékcsalád, a La Roche-Posay márka, az Aquasource Non Stop mély
hidratálást biztosító oligo-termál, a Revitalift Double Eye Lifting, a
Revitalift Double Lifting és az Age Re-Perfect Pro-Calcium) 2007. január 1. és
2007. július 18. között adott fogyasztói tájékoztatásokat vizsgálta. A vizsgálat
szerint a tájékoztatások jelentős része alkalmas volt a fogyasztók
megtévesztésére.

Ha egy vállalkozás kozmetikai termékének népszerűsítése
során valamely kedvező tulajdonságának hatását százalékosan (vagy más hasonló
módon) kívánja bemutatni, akkor ezt oly módon kell tennie, hogy

  • a fogyasztó előtt világosan ismert legyen, hogy a reklámban
    hivatkozott vizsgálati eredmény egy szubjektív vagy egy objektív hatékonysági
    vizsgálat eredménye-e,
  • a reklámállítások teljesen összhangban legyenek a vizsgálati
    eredményekkel és a vizsgálat lefolytatásának körülményeivel,
  • az állítás valóságnak való megfelelését a vállalkozásnak a
    reklám közzétételének időpontjában tudnia kell bizonyítania.

A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására
alkalmas az a tájékoztatási gyakorlat, amikor a vállalkozás oly módon használja
fel a szubjektív hatékonysági vizsgálatok eredményeit a termék
népszerűsítésére, hogy a fogyasztók számára nem derül ki egyértelműen, hogy
szubjektív hatékonysági vizsgálatok eredményei kerülnek közlésre. Különösen
alkalmas a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására egy olyan
magatartás, amikor a vállalkozás a tesztben résztvevő fogyasztók szubjektív
értékelését szerepelteti a reklámban, miközben az objektív hatékonysági
eredmények kedvezőtlenebbek, mint a szubjektív hatékonysági eredmények.

Kifogás alá esik a reklámállítás, ha az összemossa a
szubjektív értékelés különböző fokozatait. Azaz ha a vizsgálati személyek adott
százaléka érzékelt ugyan valamilyen mértékű kedvező változást, de csak egy
részük számolt be igen kedvező változásról, más részük ugyanakkor csak csekély
mértékű változást észlelt – miközben a reklám összhatása szerint mindenki
esetében igen kedvező változás következett be.

A GVH szerint a vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy
reklámja ne tartalmazzon egymással összhangban nem lévő közléseket. Például a
fogyasztók megtévesztésére lehet alkalmas , ha valaki egy szubjektív
hatékonysági vizsgálatban részt vett néhány tucat nő véleményére alapozva
állítja, hogy „a nők” x %-a miként vélekedett a termékről, illetve annak valamely
tulajdonságáról. Az ilyen közlések megtévesztésére való alkalmasságát oldhatja,
ha ugyanazon reklámban feltüntetésre kerül, hogy a közlés hány nő megkérdezésén
alapul. Ám a vállalkozásnak szem előtt kell tartania, hogy a fogyasztó a
reklámokban szereplő információk közül elsősorban a figyelem felhívására
alkalmas módon, például címsorban, kiemelten szerepeltetett közléseket észleli.
A bújtatottan, kis betűmérettel, a fogyasztó által észlelt közlésekhez
tartalmilag kapcsolódó, de attól elhelyezését tekintve elszakítottan szereplő,
a főüzenet megjelenítéséhez képest lényegesen kisebb betűmérettel
szerepeltetett rész nem szükségszerűen jut el hozzá.

Mivel a fenti szabályokat a L’Oréal Kft. több reklámjával is
megszegte, a GVH 150 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra.
Döntésekor a versenyhatóság súlyosbító körülményként értékelte, hogy az
elmarasztalt vállalkozás a piac jelentős szereplője, több termékét hirdette
megtévesztő módon, a jogsértés pedig igen intenzív reklámtevékenység révén
valósult meg. A megtévesztő reklámok több hónapig elérhetőek voltak és jelentős
számú fogyasztóhoz juthattak el. Enyhítő körülménynek bizonyult ugyanakkor,
hogy a L’Oréal egyes jogsértőnek minősülő kijelentéseit még az eljárás
lezárulta előtt önként módosította.

 

Forrás: A GVH
2009. 03.19-i sajtóközleményének
szerkesztett változata.




Kép[cc] L’Oréal

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás