fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Mégsem olyan egészséges, mégsem olyan nagy – Fogyasztókat megtévesztő gyógytermék-forgalmazók

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa a fogyasztók megtévesztése miatt marasztalt el két egészségmegőrző termékek forgalmazásával foglalkozó vállalkozást.

A Manufaktura Bt. 10 millió forint bírságot kapott, mert gyógyhatást tulajdonított két termékéhez, ám állítását nem igazolta. A Bennovum Kft. sem igazolta, hogy az övé lenne az ország legnagyobb bio- és gyógytermék szakáruháza, ám mivel a jogsértő magatartás csak kis számú fogyasztót érintett, a vállalkozásnak nem kell bírságot fizetnie.

A Manufaktura Bt. ellen azért indult eljárás, mert a GVH azt gyanította, hogy a társaság két termékének („SPA méregtelenítő készülék”, „SymBioGel”) reklámozása során megtévesztette a fogyasztókat. A Manufaktura Bt. által adott tájékoztatások egészét áthatotta az a törekvés, hogy a két terméknek gyógyhatást tulajdonítson. Például a méregtelenítő készülékről a társaság azt állította, hogy megszünteti és/vagy csökkenti az álmatlanságot, fejfájást, menstruációs fájdalmat, puffadást, székrekedést, súlyfelesleget, alkohol-, drog- nikotinfüggőséget, bőrproblémákat, magas vérnyomást, vesebetegséget, cukorbetegséget, májproblémákat stb. A SymBioGel pedig a tájékoztatások szerint megszünteti a felfúvódást, a vastagbélgyulladást, rendben tartja az emésztést és alkalmas a rákos megbetegedések megelőzésére.

A GVH vizsgálata feltárta, hogy a két termékről nyújtott tájékoztatással kapcsolatban az Országos Gyógyszerészeti Intézet több kifogást fogalmazott meg. Ráadásul a SPA méregtelenítő készülék hatásossága a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kara Orvosi Genetikai Intézetének véleménye szerint nem bizonyítható. Felmerült az is, hogy hosszabb távon, rendszeres használat mellett a készülék mérgezést és fémallergiát okozhat. A versenyhatóság feltárta azt is, hogy a SymBioGelt a Manufaktura Bt. saját felelősségre forgalmazza, mivel a készítmény étkezési rostját adó cellulózt gyártó mikroorganizmus hazai forgalmazású termékben eddig még nem fordult elő.

Mivel a vállalkozás nem tudta igazolni, hogy két terméke gyógyhatással rendelkezik, a Manufaktúra Bt-nek 10 millió forint bírságot kell fizetnie. A hatóság súlyosító körülményként értékelte, hogy az érintett termékek az egészség megőrzésével, helyreállításával kapcsolatos bizalmi jellegű termékek, a jogsértő magatartással érintett fogyasztói kör pedig egészségügyi problémákkal küzdő, s ebből adódóan fokozottan kiszolgáltatott.

A GVH egy másik egészségre ható termékekkel foglalkozó vállalkozással kapcsolatban is megállapította, hogy annak hirdetései alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére. A Bennovum Kft. ugyanis az általa működtetett Herbaház nevű egészségmegőrző termékeket árusító boltjáról óriásplakáton valamint az Interneten piac elsőséget kifejező állításokkal hirdeti. A reklámok szerint a Herbaház „Az ország legnagyobb bio- és gyógytermék szakáruháza”.

A versenyhivatal vizsgálata feltárta, hogy a két legnagyobb választékú és legnagyobb alapterületű egészségmegőrző termékeket kínáló áruházat a Bennovum Kft. és Mediline Kft. működteti Magyarországon. Éppen ezért az eljárás alá vontnak azt kellett volna igazolnia, hogy az általa üzemeltetett Herbaház a nagyobb alapterületű és választékú a két bolt közül, ahhoz hogy piacelsőségi állításai ne legyenek megtévesztőek. Mivel a Herbaház választéka és alapterülete is valamelyest elmarad a Mediline Üzletházétól, a GVH a fogyasztók megtévesztése miatt elmarasztalta a Bennovum Kft.-t. A versenyhatóság nem fogadta el a azt a védekezést, hogy a Herbaház szakáruházként a legnagyobb, mivel a versenytárs által működtetett áruház is bio- és gyógytermékek értékesítésére szakosodott. Bírság kiszabására azonban nem került sor, mivel a megtévesztő tájékoztatás kevés fogyasztóhoz jutott el, az eljárás alá vont pedig önként felhagyott jogsértő magatartásával.

 

Forrás: Gazdasági Versenyhivatal

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás