fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Mégse fogyasztanak Norbi süteményei

A Schobert Norbert tulajdonában álló cég az Update péksütemények hirdetéseiben valótlanul állította, hogy azoknak testsúlycsökkentő hatása van. Ezért a GVH 3 millió forint bírságot szabott ki.




A 2006-ban alapított Update
Magyarország Zrt.
(korábbi elnevezéssel: New Update Worldwide Zrt., illetve
Norbi Update Worldwide Zrt.). 100 százalékos tulajdonosa Schobert Norbert. A
vállalkozás az Update péksütemények forgalmazására franchise rendszert hozott
létre. Az első Update péksüteményeket árusító üzlet 2008 decemberében nyílt
meg. Tavaly május végéig már 37 ilyen üzlet működött országszerte.

A vállalkozás az Update péksütemények népszerűsítése
érdekében széles körű reklámtevékenységbe kezdett. A hirdetésekben egyebek
mellett azt állította, hogy az Update péksütemények

  • testsúlycsökkentő
    és testsúlymegőrző hatással rendelkeznek
  • szénhidrátmentes lisztből készülnek
  • csökkentett szénhidráttartalmúak
  • cukorbetegek számára ajánlottak

Ezen túlmenően a reklámokban többször szerepelt az „Egészég
Világdíj 2009, Norbi Update” felirat is.

A GVH azért indított vizsgálatot, hogy ellenőrizze a fenti
reklámállítások valóságtartalmát.

 

Testsúlycsökkentő és testsúlymegőrző hatás

A GVH az Update péksüteményeket akkor ítéli alkalmasnak a
testtömeg-csökkentő, illetve -megtartó étrendbe történő beillesztésre, ha az
Update péksütemények energiatartalma minimum 30%-kal alacsonyabb, mint a vele
összehasonlítható, hagyományos termékeké. Az Update Zrt. részéről benyújtott,
illetve a vizsgálat által feltárt dokumentumok, adatok viszont ezt nem
támasztják alá.

Az eljárás alá vont vállalkozás ugyan csatolt egy
összehasonlítást, az azonban nem bizonyította a fenti állítást. Az összehasonlítás
alapjául egy budapesti cukrász által rendelkezésre bocsátott receptúrát vett.
Ugyanakkor a GVH előtt nem ismert ezen receptúra tartalma. Ráadásul az Update
Zrt. semmivel sem igazolta, hogy ez az egyetlen egy receptúra megfelelő
reprezentativitást jelentene.  Ám ha a
GVH elfogadta volna, hogy a budapesti cukrász által előállított termékek az
adott élelmiszerkategória reprezentatív termékeinek minősülnek, a becsatolt
dokumentum akkor sem alkalmas a bizonyításra. Az összehasonlításban nem az
Update üzleteknek a vizsgálattal érintett időszakban beszállító vállalkozások
péksüteményei szerepelnek.

A GVH rendelkezésére álló adatokból ellenben kiderül, hogy
nem teljesül maradéktalanul az a követelmény, hogy az Update péksütemények
energiatartalma legalább 30%-kal alacsonyabb, mint a vele összehasonlítható
hagyományos élelmiszeré. A beszállító sütőipari vállalkozások péksüteményei
vonatkozásában ugyanis semmilyen, megalapozott összehasonlítást lehetővé tevő
bizonyíték nem áll rendelkezésre. Például nem ismert egyes termékek energiatartalma,
más termékek energiatartalma magasabb volt, mint az összehasonlítási alapul
vett termékeké, megint más termékek energiatartalma viszont alacsonyabb volt
azokénál, csakhogy nem 30%-kal.

 

Szénhidrátmentesség

Az Update péksütemények elkészítéséhez használt lisztkeverék
fele hagyományos liszt, fele Lo-Carb Choice sütemény-lisztkeverék. A LoCarb
Choice lisztkeverékben 32,4% a szénhidrát. A szénhidrát 28,7%-a nem felszívódó,
3,7%-a pedig felszívódó szénhidrát. Azaz még abban az esetben sem lehet
szénhidrátmentességről beszélni, ha a péksütemények kizárólag Lo-Carb Choice
lisztkeverékből készültek volna. Mindez azt jelenti, nem felelnek meg a
valóságnak azok az állítások, hogy az Update péksütemények kizárólag
szénhidrátmentes lisztből, vagy kizárólag Lo-Carb Choice sütemény-lisztkeverék
alkalmazásával készülnek.

 

Csökkentett szénhidráttartalom

Az Update Zrt. szórólapjain és honlapján közölte, az „Update
1 Norbi pékségben 15-25% felszívódó szénhidráttal”, és  „80%-os szénhidrát csökkentéssel állítunk elő
több, mint 14 fajta süteményt, ez „kb. 15-20-szor jobban fogyaszt, mint bármely
teljes kiőrlésű, vagy egyéb ilyen cukormentes készítmény, hiszen a liszt
segítségével a szénhidrátnak több, mint 75 %-át kivonjuk.”

Ismert, hogy az Update péksütemények gyártói a normál
búzaliszt mellett Lo-Carb Choice sütemény-lisztkeveréket és emellett ugyanolyan
mennyiségű hagyományos lisztet használnak fel. Ráadásul a fogyasztó által
megvásárolt késztermékek szénhidráttartalma nem azonosítható a búzaliszt és a Lo-Carb
Choice sütemény-lisztkeverék szénhidráttartalmával, mivel a péksütemények (s
így pl. a töltelék) elkészítésekor egyéb anyagok is felhasználásra kerülnek. Az
Update Zrt. részéről nem kerültek benyújtásra olyan bizonyítékok, amelyek
valamennyi Update péksütemény esetén igazolnák, hogy a fent ismertetett
állítások megfelelnek a valóságnak.

 

Cukorbetegnek ajánlják

A gyártó azt közölte a fogyasztókkal, hogy az Update
péksütemények ajánlottak cukorbetegek számára, és több termékén feltüntette a
Magyar Cukorbetegek Országos Szövetsége (MACOSZ) emblémáját. Utóbbival
kapcsolatban kiemelendő, hogy a logó kommunikációs feltüntetése alkalmas azt a
képzetet kelteni a fogyasztóban, hogy a péksütemények cukorbetegeknek készülnek.

A cukorbetegeknek szánt élelmiszereknek meg kell felelniük a
különleges táplálkozási célú élelmiszerekről szóló 36/2004. egészségügy
miniszteri rendeletben foglalt követelményeknek. Az Update péksütemények
szénhidrát tulajdonságai megfelelnek a rendelet előírásainak („az Update
péksütemények ugyan nem hivatalos diabetikus ‘besorolású’, de az adott termékek
piacán diabetikus terméktulajdonságokkal rendelkező termékek”).

Az Update Zrt. és a MACOSZ között 2008. május 28-án
létrejött együttműködési szerződés lehetővé teszi, hogy gyártó az Update
alapelvek szerint készült termékeken, illetve az azok csomagolásán, a
reklámokon feltüntetheti a MACOSZ logóját, illetve a „MACOSZ ajánlásával
készült” szlogent. A GVH ugyanakkor aláhúzza, önmagában ez a megállapodás nem
eredményezi azt, hogy az eljárás alá vont kereskedelmi gyakorlata során ne
lenne köteles tiszteletben tartani a jogszabályi előírásokat.

Az eljárás alá vont cégnek azt kellett volna bizonyítania,
hogy az Update péksütemények szénhidráttartalma legalább 30%-kal alacsonyabb,
mint a vele összehasonlítható hagyományos élelmiszeré. Az eljárás alá vont
ennek az elvárásnak az I. pontban részletezett okokból nem tett eleget.

 

Egészség Világdíj 2009

Az Update Zrt. több kommunikációs eszközön feltüntette az
„Egészség Világdíj 2009, Norbi Update” feliratot. Ez többek között az Update
pékségekben árusított péksütemények vonatkozásában is egy, a péksütemények
egészségre gyakorolt kedvező hatást tulajdonító üzenettel bír. A kifejezés
szerepeltetése ugyanis azt sugallja, hogy az egész Norbi Update módszer, s
ezáltal minden, az ezen módszerhez kapcsolódó termék részesült a díjban.

A DrNatura termékeket forgalmazó Alaven Consumer Healthcare
Inc. amerikai vállalkozás által 2009-ben bevezetett, s első és ezidáig egyetlen
alkalommal Schobert Norbertnek adományozott díj elnevezése ugyanis nem Egészség
Világdíj (Global Health Award), hanem DrNatura Egészség Világdíj (DrNatura
Global Health Award). A kommunikációs eszközökön azonban nem a teljes név,
hanem annak egy rövidített, a fogyasztók számára vonzóbb és meggyőzőbb
elnevezése szerepelt. Az Update Zrt. ezzel nem egyszerűen valós tényt
megtévesztésre alkalmas módon közölt, hanem valótlan tényt állított.

Amint az a díjat alapító vállalkozás által kiállított
dokumentumból egyértelműen megállapítható, a díjat személy szerint Schobert Norbert
kapta, nem az Update rendszer. A kommunikációs eszközök üzenete ezzel
ellentétben az volt, hogy az Update rendszer egésze részesült a díjban, amely
nem felel meg a valóságnak.

A GVH a fentiek miatt megállapította, hogy az Update Zrt.
2008 decembere és 2009 májusa között fogyasztókkal szembeni tisztességtelen
kereskedelmi gyakorlatot tanúsított, és mindezek miatt a GVH 3 millió forint
bírságot szabott ki a vállalkozásra.

 

Forrás: GVH

Kép [cc] joyosity

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás