fbpx
Coca Cola üdítő

Breaking news: Meghátrált a Coca-Cola 

Fogyasztói szervezetek nyomására változás jön a világ legnagyobb műanyaghulladék gyártójának palackjain. Óriási siker és részben a Tudatos Vásárlók eredménye, hogy egy ilyen globális monstrum vállalat meghajlott a fogyasztóvédelmi szervezetek bejelentésének és a hatóságok munkájának eredményeként.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2023 novemberében tett panaszt a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) több nagy italgyártóval – a Szentkirályi és Fonte Viva és a Coca-Cola – kapcsolatban, miután megelégeltük a palackos üdítőkkel és ásványvizekkel kapcsolatos félrevezető zöld állításokat. Panaszunkban a 100%-ban újrahasznosítható és a 100%-ban újrahasznosított állításokat, illetve a természetet ábrázoló képek félrevezető használatát kifogásoltuk. 

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2024 nyarán indította meg az eljárást Magyarországon. Ezzel párhuzamosan egy nemzetközi eljárás is indult a The Coca-Cola Company ellen a Svéd Fogyasztóvédelmi Hatóság és a GVH közös vezetésével. 

2023. november 7-én a BEUC és 13 ország tagszervezetei* jelentették az uniós hatóságoknak (az Európai Bizottságnak és az európai uniós fogyasztóvédelmi hatóságokat tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatnak – CPC), hogy a nagy italgyártók, például a Coca-Cola, a Danone és a Nestlé Waters/Nestlé vizes palackjaikon félrevezető kereskedelmi állításokat tesznek termékeik újrahasznosíthatóságáról.

A jelentést előkészítő munkában részt vett a Tudatos Vásárlók Egyesülete. A folyamat során felvettük a kapcsolatot a Coca-Cola Magyarországgal, a Szentkirályi Magyarországgal, illetve a Fonte Viva Kft-vel.

Támogass minket, hogy képviselhessük a fogyasztók érdekeit!

Három aggodalomra okot adó állítás

A következő félrevezetéseket találtunk a palackokon:   

„100%-ban újrahasznosítható”: Ez a kétértelmű kifejezés számos tényezőtől függ, például az anyaggyűjtéshez rendelkezésre álló infrastruktúrától, a válogatási folyamat hatékonyságától, illetve a megfelelő újrahasznosítási eljárásoktól. A PET flakonok újrahasznosítási aránya a becslések szerint az EU-ban mindössze 55%, az újrahasznosítás esélye pedig 30% körüli. 

„100%-ban újrahasznosított„: Ez az állítás tévesen azt sugallja, hogy a teljes palack teljes egészében újrahasznosított anyagokból készült. Viszont a palackok kupakja az uniós jogszabályok szerint nem készülhet újrahasznosított anyagból és a címkék is ritkán készülnek újrahasznosított anyagból. Ezen túlmenően a flakon testéhez új műanyagot (azaz nem újrahasznosított műanyagot) is szokás hozzáadni. 

Zöld képek használata: Zárt hurkokat, zöld logókat vagy természeti képeket használnak számos vizes palack márkajelzésére Európa-szerte. Ezek a környezeti semlegesség, a végtelen műanyag körforgás hamis képzetét keltik, és még azt a benyomást is kelthetik, hogy a palackok pozitív hatást gyakorolnának a környezetre.   

A 100%-ban újrahasznosított/újrahasznosítható állítások használata vagy a természetképek és zöld vizuális elemek megjelenítése azt sugallják, hogy a műanyag környezetbarát, és ez félrevezeti a fogyasztókat. Ilyen állítások azonban számos, Európa-szerte értékesített vizes palackon megtalálhatók. Az a probléma, hogy nincs garancia arra, hogy teljes mértékben újrahasznosítható lesz, ha egyszer a kukába kerül. Emiatt az ilyen állítások félrevezetőek, nem felelnek meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozó uniós szabályoknak, és a zöldre festés tipikus esetei.  

  • Az európai átlagfogyasztó évente mintegy 118 liter palackozott ásványvizet iszik, ennek 97%-át műanyag flakonokban vesszük meg. 
  • Az italos palackok az európai vizek műanyagszennyezésének egyik fő forrása. 
  • Az italipar olyan újrahasznosíthatósági állításokkal él, amelyek kutatásaink szerint túl homályosak, pontatlanok vagy/és nem kellően megalapozottak. 

Min változtat a Coca-Cola?

A CPC fellépésének eredményeként a Coca-Cola most kötelezettségvállalási javaslatot tett az Európai Bizottságnak. Amennyiben a Bizottság ezt elfogadja, akkor az üdítőgyártó óriás a következőket vállalja 6-18 hónapon belül az egész Európai Unióban: 

  • lecseréli a palackok címkéin található „100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok”, illetve hasonló üzenettel rendelkező állításokat pontosabb megfogalmazásra (így például: „100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok, a címke és a kupak kivételével”); 
  • az üvegek címkéin található „Hasznosíts engem ismét újra” állítást a „Hasznosíts újra” állításra cseréli megelőzve, hogy a fogyasztókban azt a benyomást keltse, hogy az újrahasznosítási folyamat egy zárt kör; 
  • emellett pedig biztosítja, hogy az üvegek címkéi, illetve a cég kereskedelmi kommunikációja nem kelt a fogyasztókban egy általános és nem egyértelmű képet a csomagolás környezeti előnyeiről. 

A globális vállalkozás ezen felül – a vállalások elfogadásától számított 3 hónapon belül – biztosítja, hogy a honlapján és közösségi média felületein megjelenő kereskedelmi kampányai a jövőben tükrözni fogják a vállalások tartalmát. A CPC figyelemmel kíséri majd a kötelezettségvállalások végrehajtását. 

„Lehet, hogy fogyasztóként nem látunk nagy változást majd a palackok feliratain, mégis nagy lépés ez a zöldre festés ellen, mert pont ezek az apró, a használható és a tiltott marketingeszközök közötti különbségek azok, amelyek észrevétlenül befolyásolnak minket vásárlókat mindennapi döntéseinkben” – nyilatkozta dr. Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók ügyvezetője.

„Jó hír, hogy a Coca-Cola megfogadta a fogyasztók felhívását, és kötelezettséget vállalt annak tisztázására, hogy „100%-os” újrahasznosítási állításai csak a palack egyes részeire vonatkoznak. Ha azonban a kiegészítést például apró betűkkel írják majd, akkor ezek a termékek továbbra is azt a benyomást fogják kelteni, hogy a műanyag palackok vásárlása ártalmatlan a környezetre.  

Az is világos, hogy a 100%-os újrahasznosítási arányt soha nem fogjuk elérni. Azt állítani tehát, hogy egy palack 100%-ban újrahasznosítható vagy újrahasznosított, egyértelműen félrevezető. Elvárjuk a hatóságoktól, ellenőrizzék, hogy a Coca-Cola teljesíti a vállalásait, és nem vezeti félre az európai fogyasztókat” – nyilatkozta a hírre Agustín Reyna, a BEUC főigazgatója. 

*Az akcióban részt vevő BEUC-tagszervezetek: VKI (Ausztria); Асоциация Активни потребители (Bulgária); CLCV (Franciaország); Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet (Finnország); EKPIZO és KEPKA (Görögország); Tudatos Vásárlók Egyesülete (Magyarország); Altroconsumo (Olaszország); Consumentenbond (Hollandia); DECO (Portugália), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) (Szlovákia); Zveza potrošnikov Slovenije (Szlovénia); OCU (Spanyolország). Az FRC (Svájc) támogatta ezt az akciót, példákat szolgáltatva a követelésekre.

A Tudatos Vásárlók évek óta foglalkozik a zöldre festés problémájával a háztartási tisztítószerektől az élelmiszerekig

Küldd el nekünk, ami gyanús! Ha a kedvenc termékedről szeretnéd megtudni, hihetsz-e a fenntarthatósági ígéreteinek, vagy olyan hirdetés, termék jön veled szembe, amely egyértelműen bosszantó zöldre festés, küldd el nekünk, és mi elmondjuk róla a véleményünket.

Greenwashing esetek beküldés

Miért probléma a zöldre festés?

Azok a vállalatok, amelyek kommunikációjuk során a zöldre festés valamelyik formáját alkalmazzák, megtévesztik a vásárlókat, és ezzel aláássák a klímaválság ellen tett erőfeszítéseket.

Különösen aggályosak a háttér és valódi környezeti teljesítmény nélküli fenntarthatósági címkék, logók, mert összezavarják a vásárlókat, és rombolják a valódi ökocímkék iránti bizalmat.

75
Melyik zöldre festés bosszant a legjobban?

Köszönjük, hogy elárultad!


EU-zászló

Ez a tartalom az európai fogyasztói szervezeteket tömörítő BEUC által támogatott projekt keretében jött létre, így olyan tevékenység része, amely az Európai Unió Fogyasztóvédelmi Programjának (2020-2025) működési támogatásában részesül.

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás