fbpx

| Sebestyén Éva

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Megéri a multik körmére nézni

Szép dolog szembeszállni az etikátlan óriásvállalatokkal, de eredményt úgysem érhetünk el velük szemben – gondolják sokan. Az Oxfam nevű civil szervezet bebizonyította, hogy alig egy év alatt jelentős változtatásokra lehet bírni a legnagyobb cégeket is.

Az Oxfam 2013 februárjában indította el Behind the Brands nevű kampányát, melynek célja az, hogy rávilágítson a tíz legnagyobb élelmiszeripari vállalat üzletpolitikájának és termelési gyakorlatának visszásságaira. Olyan pontrendszert dolgoztak ki, amely szemléletesen megmutatja a fogyasztók számára, hogy az egyes multik hogyan teljesítenek a következő terülteken:

  • munkások, a kistermelők vagy a beszállítók védelme,
  • a női egyenjogúság kérdése,
  • környezetvédelem és átláthatóság.

A vizsgált tíz cégóriás a Nestle, a PepsiCo, az Unilever, a Mondelez, a Coca-Cola, a Mars, a Danone, az Associated British Foods (ABF), a General Mills és a Kellogg’s.

A jó hír, hogy az elmúlt egy évben a General Mills kivételével az összes vállalatot sikerült pozitív változásra bírni, habár eltérő mértékben. A legnagyobb fejlődést a Nestlé, az Unilever és a Coca-Cola mutatták, de szép teljesítményt nyújtott az ABF és a Kellogg’s is, míg a többiek kisebb mértékben ugyan, de szintén feljebb léptek az etikai ranglétrán.

 

Fenti eredményt olyan, a fogyasztók százezrei által támogatott petíciókkal sikerült elérni, amelyek felett a multinacionális cégek sem hunyhatnak szemet.

A kampányoknak, és a nyilvánosságnak köszönhetően a csokoládéipar óriásai, a Mars, a Mondelez és a Nestlé ma már figyelmet fordítanak arra, hogy a kókusz- és kakaóbab-ültetvényeken dolgozó munkásaik – különösen a nők – helyzetét javítsák, míg a Coca-Cola és az ABF arra tett vállalást, hogy piaci befolyásukat kihasználva visszaszorítják a kistermelők földjeinek kisajátítását, és fellépnek a monokultúrás ültetvények kialakítása során elkövetett visszaélések ellen.

Hét céget sikerült rábírni arra, hogy aláírják az ENSZ azon irányelveit, amelyek a nők védelmét szolgálják a munka és a közösségi élet területén (Women’s Empowerment Principles), továbbá nyolc multi vállalta, hogy átláthatóbbá és követhetőbbé teszi termelésének környezeti hatásait (elsősorban szén-dioxid kibocsátásra és veszélyes anyagok használatára vonatkozóan).

A vállalatok tehát elindultak abba az irányba, amely egy etikusabb és környezetkímélőbb termelési gyakorlathoz vezet, azonban még bőven van tennivaló.

Aláírásoddal Te is támogathatod az Oxfam erőfeszítéseit, vásárlásoddal pedig szavazhatsz a rosszul teljesítő cégek ellen.

Az aktuális kampányokért és a multikat értékelő adatbázisért látogass el a Behind the Brands weboldalára: http://www.behindthebrands.org

Forrás: Oxfam

Kép: dreamstime
 

A cikk a Vidékfejlesztési Minisztérium PTKF/1329/2013-as számú Zöld Forrás pályázat keretében készült. 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás