fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Megalapozatlanul ígért fogyást a Gastroyal

A GVH megbírságolta a Gastroyal Food Vendéglátóipari Kft-t, mert nem tudta bizonyítani fogyókúrás ételeinek reklámokban beígért pozitív hatását.




A Gastroyal kereskedelmi kommunikációiban azt állította,
hogy az adott étrend alkalmazásával a fogyasztó meghatározott mértékben
csökkentheti testsúlyát (például 90 nap alatt 15-20 kilogrammot fogyhat). A
társaság figyelmen kívül hagyta, hogy magyar és európai jogszabályok
értelmében a csökkentett energiatartalmú élelmiszer reklámozása semmilyen módon
nem utalhat a használata révén elérhető testtömegcsökkenés mértékére.

Ráadásul a Gastroyal még az állításokra vonatkozó
bizonyítékokat sem nyújtott be. Nem nyújtotta be az egyes fogyasztó étrendek
által elérhető testtömeg-csökkenésre vonatkozó vizsgálat eredményeit, ilyen
vizsgálatot nem is végzett. Az egyes fogyókúrás étrendek vevőinek nemére,
életkorára, testmagasságára, testtömegére, fizikai és szabadidős aktivitására vonatkozó
felmérést nem készített, s nem tudta pontosan meghatározni, hogy az egyes
fogyókúrás étrendeknél megadott testtömeg-csökkenés a fogyasztók milyen hányada
számára érhető el. A Gastroyal által hivatkozott bizonyítékok alkalmatlanok
voltak az állítások igazolására. 

A versenyhatóság az elmúlt hónapokban több esetben is
elmarasztalta azokat a vállalkozásokat, amelyek az általuk forgalmazott
termékeknek igazolatlanul testsúlycsökkentő hatást tulajdonítottak. Februárban
például két vállalkozás, a Telemarketing Kft. és az Update Zrt is hasonló ügyben
kapott 3-3 millió forint bírságot. A kiemelt figyelem oka, hogy a
testsúlyproblémákkal küzdők az átlagosnál érzékenyebb, kiszolgáltatottabb
fogyasztók, akik erejükön felüli anyagi terheket is hajlandóak vállalni
fogyásuk érdekében. A nekik szóló reklámok esetében a hirdető vállalkozások
felelőssége éppen ezért az átlagosnál nagyobb.

A cég egyes hirdetéseiben azt is állította, hogy az általa
forgalmazott étrendek minden idők nyolc legjobb fogyókúrái közé tartoznak. A
GVH arra a következtetésre jutott, hogy a reklámok üzenete szerint a
vállalkozás által kínált nyolc étrend a leghatásosabb az összes fogyókúrás
étrend közül. Ráadásul ez az állítás a piacon fellelhető összes étrenddel való
összevetést és annak eredményét közvetíti. A piacelsőségi állítás azonban nem
nyert bizonyítást. A Gastroyal még saját kínálata kapcsán sem bizonyította,
hogy a nyolc adott étrend lenne a legjobb.

A 2009. év 16. hetére vonatkozó étlapján a vállalkozás ismét
egy piacelsőségi állítást tett, mert a tavasz legsikeresebb fogyókúrájának
minősítette a Gastroyal Turbó fogyókúrát. A vállalkozás azonban semmilyen
értékelhető bizonyítékot nem terjesztett elő a piacelsőségi állítás kapcsán.

A GVH egy negyedik reklámállítást is kifogásolt. Eszerint a
Gastroyal Turbó fogyókúra „fogyaszt, lúgosít, méregtelenít”. Állítását a
vállalkozás arra alapozta, hogy az étrend algát tartalmaz, ezek hatását az
algákról írt különféle szakcikkek beterjesztésével kívánta alátámasztani. A
becsatolt iratok azonban nem konkrétan a Gastroyal Turbó fogyókúrára
vonatkoztak. Ráadásul a cikkek jelentékeny része ismeretlen szerzőtől és
forrásból származott, így azokat a versenyhatóság figyelmen kívül hagyta. A nem
ismeretlen szerzőtől és forrásból származó iratok pedig nem tekinthetőek
tudományosan megalapozott írásoknak. Az Országos Élelmezés- és
Táplálkozástudományi Intézet szerint nem is állnak rendelkezésre olyan
tudományosan alátámasztott vizsgálati eredmények, adatok, amelyek a Gastroyal
Turbó fogyókúra elkészítéséhez felhasznált algák fogyasztó, lúgosító, vagy
méregtelenítő hatását igazolnák.

A GVH megállapította, hogy a Gastroyal Kft. 2009 márciusa és
júniusa között tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. Emiatt a
vállalkozásnak 10 millió forint bírságot kell fizetnie.

 

Forrás: GVH

Kép [cc] tobyotter

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Kövesd munkánkat, iratkozz fel híreinkre!

      Bónusz: tippek, tesztek, programok