| Tudatos Vásárló
Megalapozatlanul ígért fogyást a Gastroyal
A GVH megbírságolta a Gastroyal Food Vendéglátóipari Kft-t, mert nem tudta bizonyítani fogyókúrás ételeinek reklámokban beígért pozitív hatását.
A Gastroyal kereskedelmi kommunikációiban azt állította,
hogy az adott étrend alkalmazásával a fogyasztó meghatározott mértékben
csökkentheti testsúlyát (például 90 nap alatt 15-20 kilogrammot fogyhat). A
társaság figyelmen kívül hagyta, hogy magyar és európai jogszabályok
értelmében a csökkentett energiatartalmú élelmiszer reklámozása semmilyen módon
nem utalhat a használata révén elérhető testtömegcsökkenés mértékére.
Ráadásul a Gastroyal még az állításokra vonatkozó
bizonyítékokat sem nyújtott be. Nem nyújtotta be az egyes fogyasztó étrendek
által elérhető testtömeg-csökkenésre vonatkozó vizsgálat eredményeit, ilyen
vizsgálatot nem is végzett. Az egyes fogyókúrás étrendek vevőinek nemére,
életkorára, testmagasságára, testtömegére, fizikai és szabadidős aktivitására vonatkozó
felmérést nem készített, s nem tudta pontosan meghatározni, hogy az egyes
fogyókúrás étrendeknél megadott testtömeg-csökkenés a fogyasztók milyen hányada
számára érhető el. A Gastroyal által hivatkozott bizonyítékok alkalmatlanok
voltak az állítások igazolására.
elmarasztalta azokat a vállalkozásokat, amelyek az általuk forgalmazott
termékeknek igazolatlanul testsúlycsökkentő hatást tulajdonítottak. Februárban
például két vállalkozás, a Telemarketing Kft. és az Update Zrt is hasonló ügyben
kapott 3-3 millió forint bírságot. A kiemelt figyelem oka, hogy a
testsúlyproblémákkal küzdők az átlagosnál érzékenyebb, kiszolgáltatottabb
fogyasztók, akik erejükön felüli anyagi terheket is hajlandóak vállalni
fogyásuk érdekében. A nekik szóló reklámok esetében a hirdető vállalkozások
felelőssége éppen ezért az átlagosnál nagyobb.
A cég egyes hirdetéseiben azt is állította, hogy az általa
forgalmazott étrendek minden idők nyolc legjobb fogyókúrái közé tartoznak. A
GVH arra a következtetésre jutott, hogy a reklámok üzenete szerint a
vállalkozás által kínált nyolc étrend a leghatásosabb az összes fogyókúrás
étrend közül. Ráadásul ez az állítás a piacon fellelhető összes étrenddel való
összevetést és annak eredményét közvetíti. A piacelsőségi állítás azonban nem
nyert bizonyítást. A Gastroyal még saját kínálata kapcsán sem bizonyította,
hogy a nyolc adott étrend lenne a legjobb.
A 2009. év 16. hetére vonatkozó étlapján a vállalkozás ismét
egy piacelsőségi állítást tett, mert a tavasz legsikeresebb fogyókúrájának
minősítette a Gastroyal Turbó fogyókúrát. A vállalkozás azonban semmilyen
értékelhető bizonyítékot nem terjesztett elő a piacelsőségi állítás kapcsán.
A GVH egy negyedik reklámállítást is kifogásolt. Eszerint a
Gastroyal Turbó fogyókúra „fogyaszt, lúgosít, méregtelenít”. Állítását a
vállalkozás arra alapozta, hogy az étrend algát tartalmaz, ezek hatását az
algákról írt különféle szakcikkek beterjesztésével kívánta alátámasztani. A
becsatolt iratok azonban nem konkrétan a Gastroyal Turbó fogyókúrára
vonatkoztak. Ráadásul a cikkek jelentékeny része ismeretlen szerzőtől és
forrásból származott, így azokat a versenyhatóság figyelmen kívül hagyta. A nem
ismeretlen szerzőtől és forrásból származó iratok pedig nem tekinthetőek
tudományosan megalapozott írásoknak. Az Országos Élelmezés- és
Táplálkozástudományi Intézet szerint nem is állnak rendelkezésre olyan
tudományosan alátámasztott vizsgálati eredmények, adatok, amelyek a Gastroyal
Turbó fogyókúra elkészítéséhez felhasznált algák fogyasztó, lúgosító, vagy
méregtelenítő hatását igazolnák.
A GVH megállapította, hogy a Gastroyal Kft. 2009 márciusa és
júniusa között tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. Emiatt a
vállalkozásnak 10 millió forint bírságot kell fizetnie.
Forrás: GVH
Kép [cc] tobyotter