fbpx

| Kövécs Gábor

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Már más feliratozású napkrémeknek kéne lennie a piacon

Az EU-ban július eleje óta elvileg már új feliratozást, címkézést kellene viselnie számos lakossági fogyasztási cikknek. A jelek szerint azonban az ipar – nevezetesen az élelmiszer- és a kozmetikai ipar – nem eddig, hanem inkább ezután hajtja végre a vásárlók tájékoztatásával szemben elvárt módosításokat.

Nem véletlen, hogy július második hetének elején, amikor egész Európa nyaralni készül vagy már nyaral is, megszólalt a fogyasztói ügyek brüsszeli biztosa, Meglena Kuneva. Elsősorban a napvédőknél tapasztalt megtévesztő reklámozás ellen szólalt fel.

Kuneva nyilatkozata szerint tilos olyan napvédő szert árulni, amelyik azt hirdeti magáról, hogy 100%-os védelmet nyújt. A nap elleni hatékony védelmünk több tényezőtől függ, és a naptej, -krém, -olaj ezek közül csak az egyik tényező – húzta alá a biztos.

A címkézésen továbbra is az SPF, azaz a napvédő faktorszám lesz a döntő, ugyanakkor a feltüntetett érték mellett szerepeltetni kell azt is, hogy gyenge, közepes vagy erős védelemben részesítik-e használójukat. Egy 15-25 SPF-es napkrém közepes védelmet jelent.

Az SPF azt mutatja meg, hogy az adott fényvédőszer használatával mennyivel tovább maradhatunk a napon. De ez az információ az UVB sugárzásra vonatkozik, és nem a veszélyesebb UVA sugarakra.

A jövőben a napozószereken ábrának is kell lennie, amely felhív a veszélyekre – kicsit úgy, miként a cigarettás dobozokon a keretes szövegek.

 

Forrás: Associated Press

Képek [cc] Luke Montague, Gemma Longman

 

Reagálás

Murányi István, a Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség (KOZMOS) főtitkára 2007. július 18-án eljuttatta szerkesztőségünknek a KOZMOS hírünk tartalmával, és az Európai Unió napvédőket érintő ajánlásával kapcsolatos állásfoglalását. Ebből idézünk:

1. Az ajánlás, mint a neve is mutatja nem kötelező. Ennek ellenére a napozó termékekben érdekelt tagcégeink önként vállalják az ajánlás követelményeinek betartását 2008-tól folyamatosan.

2. Az ajánlás 2006. szeptemberében került kiadásra. Szeptemberben a legtöbb napozó termék csomagolása, összetétele kész vagy véglegesített, ezért a követelmények 2007-ben még nem voltak tarthatók, így ebben az évben a piacon vegyesen lesznek olyan termékek, amik feliratozásukban követik, illetve még nem az ajánlást. Ennek ellenére a piacon jelenleg kapható termékek megfelelnek a fogyasztói elvárásoknak és a termékek feliratozása sem félrevezető.

3. Az emberi egészséget érintő UVA és UVB sugárzások ellen a legtöbb modern napozószer védelmet nyújt. A faktorszám ettől függetlenül azt mutatja meg, hogy mennyivel nő meg a leégésig napon eltölthető időpont napozószer nélkül illetve annak használatával.

4. Mivel az ajánlás az európai ipar közreműködésével készült, mi is egyetértünk azokkal a mondatokkal, amelyeket nem illetve ellenkezőleg ajánlott feltüntetni. Ezért számomra érthetetlen, hogy a cikkekben miért nem mutatják be ezeket a mondatokat. Ugyancsak támogatjuk azt is, hogy csak a napozószerek alkalmazása nem elég a megfelelő védelemhez.

5. Az EU Bizottság valóban szeretett volna piktogramokat bevezetni, azonban ezek a fenti mondatokhoz kapcsolódtak volna, amik a napozási szokásokról szól. Tehát a dohánytermékekkel történő összehasonlítás erős túlzás. A Bizottság a piktogramok bevezetését és a kapcsolódó reklámkampányt elhalasztotta, mert túl későn dolgozták ki a jeleket ahhoz, hogy még ebben az évben alkalmazni lehetett volna azokat. 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás