fbpx

| Tudatos Vásárló

Már csak a lámpát kapcsoljuk le a Földért

Ha kérdeznek, lelkesen támogatjuk a környezetvédelmet, amint azonban konkrétumokra kerül sor, a lámpa lekapcsolásánál nemigen teszünk többet – derül ki egy friss magyarországi kutatásból.

Egy 2010. május 15. és 30. között 803 személy részvételével elvégzett reprezentatív felmérés alapján a kutatók a magyar társadalmat a fogyasztói tudatosság szempontjából vizsgálták.

Céljuk az volt, hogy meghatározzák, melyek a legnépszerűbb környezettudatos fogyasztási minták a magyar társadalomban, mi befolyásolja ezeket, és a megkérdezettek mennyire rendelkeznek pontos információval környezetükről. Az eredményekről Hofmeister-Tóth Ágnes, a Corvinus Egyetem tanára számolt be 2011 januárjában a Fenntartható Fogyasztásról rendezett konferencián.

Az eredmények értékeléséhez először is tisztáznunk kell, hogy kiket is tekintünk tudatos fogyasztóknak?

A kutatók szerint a társadalom minden olyan tagját, aki, ha teheti, olyan termékeket vásárol, és olyan szolgáltatásokat vesz igénybe, amelyek meggyőződése szerint pozitív vagy legalábbis kevésbé negatív hatással vannak a környezetre. A tapasztalatok alapján ennek a kritériumnak leginkább a városi, magas iskolázottságú, közepes, vagy kifejezetten magas jövedelmű nők felelnek meg.

Ha már meghatároztuk a legtudatosabb fogyasztói csoportot, felmerül a kérdés, hogy mi is számít egyáltalán környezettudatos fogyasztásnak? A kutatók szerint nemcsak az, ha az adott termék környezetkímélőbb variációját vásároljuk. A hulladék újrahasznosítása, a környezetszennyezés elleni tiltakozás, és a tüntetéseken való részvétel szintén a „környezettudatos fogyasztás” egy-egy formája.

A felmérés során kisebbfajta ellentmondásra derült fény, amikor kiderült, hogy bár a megkérdezettek a gyakorlatban többnyire csak a háztartásukhoz kötődő, és főleg költségcsökkentő tevékenységekre hajlandóak a környezetvédelem érdekében, elméleti szinten ennél jóval komplexebb összefogásra szólítanak fel.

Jó példa erre, hogy amikor az általuk legfontosabbnak tartott környezettudatos viselkedési formákról kérdezték őket, több mint 91%-uk az energiafogyasztás visszafogását említette első helyen. Ezt követte a szelektív hulladékgyűjtés, a helyi termékek vásárlása, a tömegközlekedés használata a gépkocsi helyett, végül pedig, hogy a nyaralás helyszíne környezetbarát legyen.

Másrészt, amikor arra kérdeztek rá, hogy a hétköznapokban a környezettudatosság jegyében mit szoktak tenni, kiderült, hogy szinte kizárólag otthoni, pénztárcakímélő erőfeszítésekre hajlandóak. Ezek közül is első helyen áll a lámpa lekapcsolása, ezt követi a saját bevásárlószatyor használata, a vízcsap elzárása, a szelektív hulladékgyűjtés és végül a környezetbarát égők használata.

A kutatók az ökológiai világszemlélet alapján több csoportot különítettek el.

  • A „szkeptikusok” szerint bolygónk megfelelő mennyiségű erőforrással rendelkezik, a baj csak az, hogy az emberiségnek még nincs meg a megfelelő tudása a környezetvédelmi problémák kezeléséhez. A szkeptikusok fogyasztási szokásait a kockázatkerülés és a gazdasági szempontok jellemzik. Szívesen vásárolnak helyi termékeket, és kerülik a szemetelést.
  • Az „érzékenyek” szerint a Föld erőforrásai hamarosan kimerülnek, és az ökológiai egyensúly felbomlása az egyik legnagyobb probléma, amivel szembe kell néznünk. Úgy vélik, hogy ezen már az emberi kreativitás és a technológiai fejlődés sem változtathat. Az „érzékenyek” fogyasztási szokásait elsősorban az egészségügyi megfontolások és közvetlen környezetük megóvása vezérli.
  • Az „egocentrikus nyomulók” a fenti két kategória közötti átmenetet jelentik. Elismerik, hogy bolygónk erőforrásai végesek, de bíznak abban, hogy az emberi tudás segítségével megoldható a probléma. Optimisták. Fogyasztásai döntéseiket sok információ birtokában hozzák meg, és mindig figyelnek arra, hogy a külvilágot értesítsék aktivitásukról.
  • Az „indifferensek” bíznak a technológiai fejlődésben, és szerintük ez megnyugtató megoldásokat hoz majd a környezeti problémákra is. Fogyasztási szokásaikat a kockázatvállalás és az árérzékenység jellemzi.

 

A cikk az EEA and Norway Grants támogatásával, a HU0056 kódszámú, Fenntartható fogyasztás, termelés és kommunikáció projekt keretében jelent meg.

 

Kép [cc] arcaheradel  willpate

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Kövesd munkánkat, iratkozz fel híreinkre!

      Bónusz: tippek, tesztek, programok