| Tudatos Vásárló
Lidl: marketingből ötös, de hol a fairplay?
A Lidl-nek fontos a méltányos kereskedelem és a fenntarthatatóság – legalábbis a szavak szintjén. Azonban a távoli országokban a láncnak beszállító gyümölcsültetvényeken embertelen munkakörülmények uralkodnak – állítja az Oxfam. A Lidl belement a tárgyalásokba.
A 2016 június végén nemzetközi civil szervezetek ecuadori és costa ricai jogvédő aktivistákkal együtt átadták az első 10.000 aláírást, amelyben a Méltényos gyümölcsöt! nevű nemzetközi petícióhoz csatlakozó fogyasztók arra kérik a Lidl szupermarketláncot, hogy működjön valóban felelős vállalatként. A petíció előzménye, hogy az Oxfam terepi kutatásai során embertelen munkakörülményeket talált egy Lidl-nek beszállító ültetvényen. Az ott dolgozó munkások közül egy, például ezt állította: “az ananászipar rabszolgái vagyunk. Azt csinálnak velünk, amit akarnak. Kirúgnak, csak azért, hogy aztán sokkal rosszabb feltételekkel visszafoglalkoztassanak”.
Úgy tűnik a petíció átadása nem volt sikertelen. A szupermarketlánc nyitott a párbeszédre az Oxfam helyi jogvédő partnerszervezetével a Lidl egyik (Finca Once nevű) cost ricai beszállítójánál előforduló munkáltatói jogsértésekkel kapcsolatban. Csak remélni lehet, hogy a folyamat nem reked meg a párbeszéd szintjén, és a problémák felvetését nem retorziók, hanem tényleges változások követik.
Ugyanakkor aggályos, hogy a párbeszéd során a Lidl nem kötelezte el magát amellett, hogy az ecuadori beszállítóinál érvényesíttesse a szakszervezeti jogokat, ami fontos lenne azért, hogy megvédje a szakszervezethez csatlakozott munkásokat az attrocitásoktól – áll az Oxfam összefoglalójában.
Az átláthatóság terén is van még hova fejlődni: ahhoz hogy a fogyasztók és a jogvédő szervezetek számára valóban ellenőrizhető legyen, hogy mi áll a jól csengő reklám hátterében, a Lidl-nek átláthatóvá kellene tennie a beszállítói láncát.
A Méltányos gyümölcsöt! kampány nemzetközi petíciójának követelései a Lidl-től
-
Fizessenek méltányos árat az összes gyümölcs, így a banán és ananász, beszállítóiknak, különösen a kisebb gazdaságoknak!
-
Biztosítsák, hogy minden, a Lidl-ben kapható gyümölcsöket termesztő munkás fizetése elérje a létminimumot!
-
Biztosítsák, hogy a gyümölcstermelő munkások biztonságos és emberhez méltó körülmények között dolgozhassanak, és ne legyenek kitéve mérgező vegyszereknek!
-
Biztosítsák a gyümölcstermelő munkások jogát a szakszervezeti érdekvédelemhez.
A Lidl vállalati felelőssége a termőföldtől az üzletek polcáig és még tovább is terjed. A méltányos felvásárlási ár, az emberi- és munkajogok tiszteletben tartása alapvető a Lidl által is fontosnak tartott fenntartható fejlődés és társadalmi felelősségvállalás szempontjából – emlékeztet a felhívás.
Miért van szükség erre?
A szupermarketek déligyümölcsökért fizetett felvásárlási ára sokszor nem fedezi a fenntartható termelés valós költségeit. A láncoknak legalább a Fairtrade minimumárat ki kellene fizetniük a gyümölcsökért. Ha a szupermarketek nem fizetnek fenntartható árat, az egyet jelent a munkások kizsákmányolásával, az alacsony bérekkel, a bizonytalan munkával, a szakszervezeti érdekvédelemre és a kollektív tárgyalásokra vonatkozó jogok korlátozásával.
A nyomott árak akadályozzák, hogy a termelők környezetvédelmi beruházásokba fektessenek. A méltányos, fenntartható ár a környezetvédelem szempontjából is elengedhetetlen.
A Méltányos gyümölcsöt! kampány azt szeretné elérni, hogy minden termelő méltányos és fenntartható árat kapjon a termékéért. Különösen a kistermelők, akiknek éppúgy joguk van a méltó életkörülményekhez. Ehhez az szükséges, hogy termékeik eljussanak a piacra és a szupermarketek az ő árujukat is átvegyék, természetesen méltányos áron, és ne csak a nagyobb termelőktől szerezzenek be.
Támogatod a nemzetközi petíció követeléseit? Akkor csatlakozz Te is aláírásoddal.
Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!
Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!
A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.
Ezt a projektet az Európai Unió finanszírozza