fbpx

| Dan Welsh, Ethical Consumer

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Le tudunk számolni a zöldre mosással, mielőtt még az számol le velünk?

Az Exxon Mobil Angliában új televíziós reklámkampánnyal jelentkezett. Az ebben felbukkanó szélturbinák azt sejtetik, hogy a társaság tiszta energiatechnológiákra összpontosít. Az atom-óriás EDF internetes reklám animációját kísérő dal pedig a világba kiáltja: „Zöld vagyok, és ez jó. Oly gyönyörű!” Úgy tűnik, elmos minket a zöldre mosás.

Nagy-Britanniában 2006 szeptembere és 2007 augusztusa között
vállalatok 17 millió fontot költöttek olyan kifejezéseket tartalmazó reklámokra
mint a „szén-dioxid”, „elemi szén”, „környezeti”, „kibocsátás”, „újrafeldolgozás”.
Ez harminckétszeres növekedést jelent a „zöld” reklámok terén 2003 óta. A fenntartható
fejlődés kommunikációjára szakosodott Futerra
mégis arra jutott egy friss kutatásában,
hogy az Egyesült Királyság legnagyobb reklámcégeinek egyike sem rendelkezik az
alkalmazottaik számára szükséges képzéssel vagy irányelvekkel arra nézve,
melyek a megalapozott környezetvédelmi állítások.

De az Egyesült Királyság legfontosabb – évente 6,77 milliárd
fontnyi reklámhelyet és időt értékesítő – sajtóorgánumai és adói közül egyik sem
fektetett le a környezetvédelemmel kapcsolatos állításokra vonatkozó irányelveket.
A Futerra által megkérdezett 39, médiafelületet és megjelenési lehetőséget nyújtó
cég közül mindössze 3 értékesítési csoport hallott már a zöldre mosásról.

Mindezek alapján tehát talán már nem is meglepő, hogy a brit reklámfelügyelet (Advertising Standards
Authority, ASA) közleménye
szerint a környezetvédelemmel kapcsolatos állítások több mint duplájára nőttek
2007-ben.

De miért is olyan felháborító a zöldre mosás, amikor úgyis a
régi jó, egyértelműen nem fenntartható terméket ajánló reklámok bombáznak
minket egyfolytában?

 

Zöld cinizmus

A piackutatási eredmények azt sugallják, hogy a közvélemény
általában cinikusan tekint a környezetvédelemmel kapcsolatos vállalati állításokra.
Néhány felmérés azt mutatja, hogy az Egyesült Királyságban és az Egyesült
Államokban 10 emberből 9 egyaránt szkeptikus a vállalatok és a kormányok részéről
elhangzott, környezettel kapcsolatos állításokat illetően is.

A British Telecommunications idei tanulmánya
szerint az embereknek csupán 3%-a gondolja azt, hogy az üzleti vállalkozások őszinték,
amikor azt hangoztatják, hogy nagyobb felelősséget vállalnak a környezetért
vagy a társadalomért, míg egyharmaduk azt állítja, hogy a cégek jelentősen felnagyítják
azt, amit valójában tesznek.

Miközben páran ezt rendben lévőnek látják a vállalati
beszámolók tükrében, a veszély abban rejlik, hogy az általános cinizmus
kiterjed minden környezetvédelmi dologra, és az igaz állításokat a félrevezető
kijelentésekkel együtt elutasítják majd. A Futerra szavaival élve: azzal, hogy
megrendíti a környezetvédelmi állításokkal kapcsolatos bizalmat a
fogyasztókban, „a zöldre mosás azt is aláássa, hogy az üzleti világ alapjaiban
váljon környezetbarátabbá”.

 

A zöldre mosás halála

Szerencsére a környezetvédelmi kijelentésekkel dobálódzó cégek
minden korábbinál erősebb felügyelet alatt állnak. Civil szervezetek egyre
nagyobb sikerrel leplezik le a zöldre mosást, a világszerte érvénybe lépő
reklámszabályozások pedig szigorúan büntetik a hamis környezetvédelmi állításokat.
Chris Smith, az ASA elnöke a testületet „még tevékenyebb” megközelítés mellett
kötelezte el.

Az Egyesült Államok, Franciaország és Ausztrália a
közelmúltban egyaránt szigorított szabályozásán, Norvégia fogyasztóvédelmi
ügyekkel foglalkozó ombudsmanja nemrégiben pedig megtiltotta a „zöld”, „tiszta”
vagy „környezetbarát” szavak használatát autóhirdetésekben. „Az autók a
környezet szempontjából semmi jót nem tehetnek, legfeljebb kevésbé károsak,
mint a többi” – jelentette
ki
.

Azzal, hogy az aktivisták már a zöldre mosás pillanatában képesek
rajtaütni, a reklám- és marketingipar komoly figyelmeztetést kapott. A kétes
céges ügyletek elleni kampánysikereknek komoly sajtóvisszhangjuk van, és a zöldre
mosásról szóló hírek száma a hétszeresére nőtt az Egyesült Királyságban 2005 és
2007 között. Chris Arnold, a BrandRepublic.com
etikus marketing szakértője szerint: „A marketingrészlegekre egyre erősödő
nyomás nehezedik, nehogy befeketítsék cégük hírnevét rövid lejáratú zöldremosó-kampányaikkal.”

A marketinges szakma Adweek
magazinja nemrég arra intette a profitszerzés céljából a zöld marketinghez
forduló cégeket, hogy „vegyék észre: a cégellenes érzület zavaros árja ellen
úsznak… a zöldre mosás kifejezést a világon már mindenhol ismerik.”

A Nielsen Online piackutatói a közelmúltban arra jutottak,
hogy a zöldre mosás „megbukott cégstratégia”, és arra ösztönözték a cégeket,
hogy ehelyett az átláthatóságra és a megegyezésre törekedjenek. Ahogy a zöld
marketing guruja, John Grant megfogalmazta: „Senki nem tehet salátát a hentes kirakatába,
mondván, éppen most válik vegetáriánussá”.

 

Civil szervezetek – Zöldre Mosók 1:0

Az Egyesült Királyságban az ASA csak akkor léphet fel egyes
reklámok ellen, ha panasz érkezik ellenük – akár egyénektől, akár kampánycsoportoktól.
A reklámokat azonban nemcsak hogy betilthatják, ami a zöldre mosóknak igen
sokba kerül, de a szabályzás olyan üzenetek nyilvánossá tételét is lehetővé
teszi, amelyek homlokegyenest különböznek a zöldre mosók szándékaival.

Két újabb keletű győzelem:

  • Az ASA elrendelte, hogy a British Gas ne hirdethesse az egyik
    kibocsátást „ellensúlyozó” tarifáját „Zéró karbon” néven, mivel a gázhasználat
    „mindig szénkibocsátással jár”.
  • A Lexus RX400h SUV (terepjáró) reklámja nemrégiben a
    következő kísérő szöveggel futott: „Nagy teljesítmény, alacsony kibocsátás, zéró
    bűntudat.” Az ASA szerint a „zéró bűntudat azt sugallta, hogy az autó
    környezetbarát, [és…] a főcím nagy valószínűséggel félrevezeti az embereket”.

 

Megjelent az Ethical Consumer 2008. szeptember-októberi
számában. Lefordítva és közzétéve a kiadó engedélyével. Fordította Veszprémi
Krisztina.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás