fbpx
kozmetikumok EU-ökocímke EU-Ecolabel

Kozmetikumokra is jön a hiteles zöld minősítés, az EU-ökocímke

Tisztítószereken, tisztálkodószereken ma már egymást érik a hiteles minősítések vagy ál-környezetbarát jelölések. A hamis zöld állítások, önkényesen adott címkék aggasztó gyakorlatának megállítására az EU ez év októberétől kiterjeszti az EU-ökocímke minősítés lehetőségét az összes kozmetikai termékre. A hiteles logó használatát független szervezetek szigorúan ellenőrzik, így ez lehet a megoldás a vásárlóknak, hogy megtalálják a valóban zöld kozmetikumokat.

A vásárlók egyre tudatosabbak a választott termékek környezetre gyakorolt hatása kapcsán és a termékek címkéi jelentősen befolyásolják döntéseiket. Erre reagálva a gyártók egy része igyekszik valóban környezetbarátabb összetevőket használni termékeikben, de ennél egy sokkal egyszerűbb, kevésbé költséges megoldás is kínálkozik a számukra, ha a már meglévő termékeikről igyekeznek zöld állításokat megfogalmazni, és ezeket megjeleníteni a termékeken és a reklámokban. Emiatt a boltok polcait mára ellepték az ellenőrizetlen zöld logók és állítások: 4 kozmetikai termék közül 3 csomagolása valamilyen környezettudatosságra való utalást, jelzést tartalmaz. A kozmetikai termékek esetében használt jelzők, mint például a természetes, tiszta, natúr, bio, környezetbarát, fenntartható, stb. megtévesztő lehet. Ember legyen a talpán, aki ha valóban környezetbarát terméket keres, vásárlóként el tudja dönteni, melyik címkének higgyen. Felmerül a kérdés: hogyan tudjuk vásárlóként eldönteni egy címkéről, hogy valóban környezettudatos terméket takar vagy csupán a gyártó akarja akként eladni?

A zöldre festés avagy zöldre mosás arcai

A gyártóknak azt a megtévesztő tevékenységét, amely során a terméket környezettudatosnak állítják be, holott nem az, zöldre festésnek vagy zöldre mosásnak (angolul greenwashing) hívjuk.

A kozmetikai iparban a zöldre festés gyakorlata észrevehetően erősödött az elmúlt évek során.

Az Európai Bizottság legutóbbi felmérése alapján:

  • a környezettudatosságra utaló állításokat tartalmazó címkék 42%-a hamis vagy megtévesztő az olyan iparágakban, mint pl. a kozmetika, textil gyártás vagy a háztartási gépek.
  • Ráadásul, a környezettudatosságra utaló termékjelzések több mint fele bizonyítottan hiányos információkat közöl,
  • vagy egyszerűen az állítás tudományos vizsgálatokkal nincs alátámasztva.

Az óriás kozmetikai cégek közül a L’Oréal saját skála-rendszert dolgozott ki termékei környezettudatosságra vonatkozó jelölésére. Az ilyen skála-rendszerek nagyon hasznos segítségek tudnak lenni a felhasználóknak, amennyiben az adott szektor területéről származó termékek esetében egységen használják, továbbá maga a rendszer tudományosan megalapozott és terméktől függetlenül került kidolgozásra. A L’Oréal esetében azonban csupán saját termékeit viszonyítja egymáshoz, a saját maga által kidolgozott rendszerében. Az értékelésnél figyelembe veszik például a zuhanyzás okozta környezeti hatásokat, de kihagyják az olyan szempont vizsgálatát, mint a termék emberi szervezetre gyakorolt toxicitása – hozta példaként az Európai Környezetvédelmi Iroda (European Environmental Bureau, EEB) beszámolója.

Mit látunk a terméken?

Hogy néz ki a zöldremosás a gyakorlatban? Mik azok a címkék, logók, állítások, amiket látva gyanakodnunk érdemes? Az ilyen saját-fejlesztésű rendszerek és hasonló célú marketing eszközök előszeretettel élnek a következő eszközökkel:

  1. a képeken előtérbe helyezik a termék vonzó növényi összetevőjét, bármilyen alacsony százalékban is tartlamazza, illetve bármilyen egyéb, esetleg káros összetevőket is tartalmaz,
  2. olyan puha kifejezéseket, a független minősítők által nem hitelesített kifejezéseket használnak, mint tiszta/természetes;
  3. egyre több terméken látható a vegán felirat. A hivatalos vegán logó eredetileg azt jelzi, hogy a termék nem tartalmaz állati eredetű összetevőt sem állati mellékterméket és nem tesztelték állatokon. A minősített, hiteles vegán logók listáját itt láthatjuk. A terméken, legújabban pl. tusfürdőkön, samponokon megjelenő vegán-logók mögött gyakran nincs hiteles minősítés, így például nincs külön megemlítve, hogy a fejlesztés/gyártás során nem tesztelték-e a terméket állatokon.

A gyártók félrevezető gyakorlatának megállítására az egyetlen megoldás a független minősítési rendszerek lehetnek.

Az EU évek óta dolgozik egy szigorú szabályok szerint kidolgozott jelölési rendszeren, amely a vásárlókat és a gyártókat is segíti a környezettudatosságra való átállásban – ez az EU-Ecolabel, azaz az EU-ökocímke. Az EU-ökocímke megmutatja, mely termékek biztonságosak, melyek azok, amelyek nem tartalmaznak az egészségre káros pl. hormonrendszert károsító, allergiát kiváltó összetevőket. Az Eurobarometer által készített felmérés szerint a vásárlók több mint 80%-a bízik az EU-ökocímke jelölésben. Ez a jelölés az elmúlt években a gyártók érdeklődését is felkeltette: a minősített termékek száma 40 ezerről 78 ezerre nőtt. Egy 2021. márciusi statisztika szerint még a Brexit és a Covid-19 pandémia ellenére is nőtt a minősített termékek száma. https://youtu.be/WIIU3c3nCxE

A kozmetikumokra is ráfér az ökocímke

A közelmúltban kutatók, az iparág képviselői és független szervezetek bevonásával felülvizsgálaták az EU-ökocímke minősítés használatát a kozmetikai termékek esetében is az Unióban.

EU-ökocímke a testápolási, szépségápolási termékek közül jelenleg kizárólag a lemosható termékekre, mint például a tusfürdőkre, samponokra, hajbalzsamokra, borotvakrémekre kerülhet.

Kozmetikumok eddig nem kaphattak ilyen minősítést, helyette az észak-európai országok független minősítési rendszerét, a Nordic Ecolabel-t láthattuk kozmetikumokon. Az új szabályozási rendszerbe várhatóan 2021 októberétől kerülnek be a testen maradó termékek, így például arckrémek, testápolók. Új külön EU-ökocímke szabályozást hoznak létre az állatgondozáshoz használt termékek minősítésére. A mikroműanyagokra vonatkozó előírások mellett az új rendszer szigorú feltételeket támaszt a termék élővizekre gyakorolt toxicitásával, biológiailag lebomló minősítésével és a termékhez felhasznált pálmaolaj fenntarthatóságával kapcsolatos előírásokra. Blanca Morales, az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC) és az EEB ökocímke koordinátora szerint a felülvizsgált és a tagállamok által is jóváhagyott minősítési rendszer megfelelő útmutatást fog adni azon vásárlók számára, akiknek fontos a termék környezetre gyakorolt hatása.

Az EU-ökocímke megmutatja azokat a termékeket, amelyek nem tartalmaznak az endokrinrendszert károsító ismert összetevőket, allergiás reakciókat kiváltó alapanyagokat, köztük az erősen mérgező, sem a környezetben, sem az emberi testben le nem bomló perfluor-alkil (PFAS) vegyianyagokat.

Miért kellenek a valóban zöld kozmetikumok?

Aki rendszeresen sminkeli magát, annak a tartós szempillaspirálról, alapozóból és rúzsból soha le nem bomló mérgező perfluor-alkil anyagok kerülhetnek a szervezetébe a bőrön, könnycsatornákon vagy a szájon keresztül – derült ki egy nemrég publikált kutatásból. A PFAS rövidítés majdnem 5000 féle vegyi anyagot jelöl. A perfluor-alkil anyagok mesterségesen előállított kémiai anyagok, amelyekbe beletartozik a perfluor-oktánsav (PFOA), a perfluor-oktán-szulfonát (PFOS), a perfluoronánsav (PFNA), perfluor-hexán-szulfonsav (PFHxS) és sok más hasonló vegyület. Bizonyos PFA-k, mint pl. a PFOA és a PFOS, valamint a PFNA és a PFHxS nem bomlanak le sem a környezetben, sem az emberi testben, ezért idővel felhalmozódnak. https://tudatosvasarlo.hu/mergezo-orok-vegyi-anyagokat-talaltak-kozmetikumokban/

Mit gondolnak a vásárlók?

EU-s adatok azt mutatják, hogy a vásárlóknak fontos a környezeti szempont, de nehezen igazodnak el a logó-dömpingben.

  • A vásárlók számításba veszik a környezettudatosságra vonatkozó jelzéseket a vásárlás során hozott döntéseiknél.
  • A megkérdezettek 61%-a szerint nehéz megállapítani, melyik termék valóban környezetbarát.
  • 44%-uk egyenes azt állítja, hogy nem bízik a terméken feltüntetett információkban.

Az Európai Tanács már korábban is tett lépéseket a vásárlók védelmében a gyártók által a környezettudatos jelölésekkel kapcsolatosan elkövetett félrevezetések és visszaélések kapcsán, de az ez irányban meghozott intézkedéseket folytatni szükséges. Az új rendszer előírásait követve létre kell hozni egy megbízható minősítéseket tartalmazó listát, melyek hiteles alapelvek mentén kerülnek kidolgozásra (a rendszer kidolgozásának kritériumai nyilvánosak, független szervezet által hitelsített, tulajdonosokkal lefolytatott tárgyalások) és ezen minősítések használata csak azok számára lenne elérhető, akik valóban megfelelnek a feltételeknek.

Hasonlóan a fentiekhez összegyűjtésre kerülnének azok a logók és jelölések, melyek állításai felszínesek, és nem ellenőrizhetőek, így felfedve a gyártók félrevezető marketing fogásait. Elengedhetetlen egy erős irányítórendszer és egy következetes piaci ellenőrző rendszer felállítása. A környezettudatos jelzők alátámasztásra használt adatokat elérhetővé kell tenni a piacra lépés előtt. A környezettudatos jelzők regisztrálásával létrehozott adatbázis és egy úgynevezett termék igazolvány használata leegyszerűsítené a piaci ellenőrzést, és jelentősen növelné az átláthatóságot.

Az Ecolabel minősítés használatának folyamatos erősítésének részeként az EU növelné a pénzügyi ösztönzőket az iparág számára. További lehetőségek vannak a környezetvédelmi szempontból elsőosztályú termékek minősítésének támogatására, illetve annak kiterjesztésére termékcsoportok és szolgáltatások részére. Az Európai Zöld Megállapodás nem csak egy politikai ütemterv, hanem egy ígéret az európai polgárok számára egy zöldebb életre. “További célratörő kezdeményezéseket várunk az EU intézményeitől, hogy hitegetés helyett, segítsék a polgárok környezettudatos szemléletváltását” – olvasható a több mint 140 környezetvédelemmel foglalkozó európai civil szervezetet tömörítő Európai Környezetvédelmi Iroda oldalán.

 

Ez a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-20/C jelű pályázata keretében készült. A Green&Safe LIFE-styles projektet az Európai Unió LIFE alapja támogatja, az Agrárminisztérium társfinanszírozza. Azonosító: ENV GIE HU000622 Green&Safe LIFE-styles

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás