
| Tudatos Vásárló
Közlekedés a városban
„A közlekedés vagy megteremti, vagy lehetetlenné teszi egy város fenntarthatóságát.”
[Richard Rogers, építész]
A mobilitás mindig is kulcsfontosságú, örökös változásban és fejlődésben levő jellemzője volt az emberi tevékenységeknek. Az emberiség történelme folyamán a közlekedési módok száma megsokszorozódott, kapacitásuk és erejük megnőtt, természetesen a sebesség is nagyobb lett, és az utazások átlagos hossza is megnőtt (fejenként megnégyszereződött!).
A Világbank adatai szerint 2010-ben 816 millió motoros közlekedési eszköz lesz világszerte (szemben az 1990-es 580 millióval). Váltsunk az előrejelzésekről a tényekre: 2002-ben a személyautók gyártása új rekordot döntött – 41,01 millió autó készült, ami 3 %-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ha továbbra is ilyen ütemben folytatjuk a gyártást, a vártnál szinte biztosan korábban elérjük a 2010-re jósolt szintet!
A PriceWaterhouseCoopers AUTOFACTS (2003) című globális autóipari előrejelzése szerint 2002 és 2010 között mintegy 9,2 millió járművel többet gyártanak évente, amely 16,6%-os növekedést jelent összességében. A növekedés legalább fele a távol-keleti országokban megy végbe.
Az „Autómentes Nap” lényege, hogy kijelöltek egy napot az évben – szeptember 22-ét – amikor felkérik a kezdeményezésben részt vevő települések lakosságát, hogy ne használja az autóját, hanem szálljon biciklire vagy térjen át a tömegközlekedésre. Az „Autómentes Nap”-on évről évre több ezer város vesz részt, több mint 40 országból.
A szimbolikus nap célja, hogy ráébressze az embereket, hogy lehet élni autó nélkül is, és hogy megmutassa a város másik, autók nélküli arcát: amikor kevesebb a szmog, a zaj, gördülékenyebb a tömegközlekedés és több teret kapnak a társadalmi kezdeményezések.
Az „Autómentes Nap”-ból kinőtt „Európai Mobilitási Hét” ennél is átfogóbb célokat fogalmazott meg. Kezdeményezői azt szeretnék, hogy erősödjék a párbeszéd, kialakuljon a partnerség, a bizalom valamennyi érintett: így a civilszervezetek, a lakosság, az önkormányzatok és a tömegközlekedési vállalatok között. Emellett célja elősegíteni ezek együttműködését a környezetileg, társadalmilag és gazdaságilag is fenntartható városi közlekedés kialakítása érdekében.
Az „Autómentes Nap” és az „Európai Mobilitási Hét” szervezésében több szervezet is részt vesz, melyek listája az esemény előtti hetekben megtalálható:www.22september.org, www.mobility-week.org www.levego.hu, www.kerosz.hu, www.vbb.hu, www.criticalmass.hu
A világ autóinak 80%-a az emberiség 20%-ának tulajdonában van, többnyire a gazdagabb országokban. Csak Kanadában és az USA-ban 2003-ban közel 155 millió személyautó száguldott az utakon.
Komoly problémát jelent továbbá, hogy a szénmonoxid-kibocsátás kritikus szintű szennyezettséget eredményez a városokban, az utakon pedig folyamatos torlódást okoz a közlekedési eszközök hatalmas tömege. Becslések szerint a bangkoki sofőrök átlagosan évi 44 napot töltenek dugóba szorulva. 1997-ben az amerikai autók és kisteherautók összesen 291 tonnás szén-dioxidot és -monoxidot kibocsátása meghaladta – csupán néhány országét leszámítva – a világ összes többi országának teljes együttes kibocsátását. Ráadásul az általánosan használt üzemanyagok, a benzin és a gázolaj, nem kifogyhatatlanok.
Az autótól való függőség mindannyiunkat lustává tett: a nagyvárosokban minden harmadik 8 km-nél rövidebb utat autóval tesznek meg. Motoros közlekedési eszközeink természetesen a modern életmód nélkülözhetetlen kellékei, de felelősebb használatuk jelentős javulást hozhat: tisztább, egészségesebb városokat, amelyekben biztonságosabb az élet. A rövid autóutak nagyban hozzájárulnak a légszennyezettséghez: egy 5 km-es út személyenként 10-szer több széndioxid- kibocsátást eredményez, mint egy buszút, és 25-ször többet a vonatútnál.
Néhány jó tipp
Dugók, szennyezett levegő, zaj… városaink egyre lakhatatlanabbakká válnak. Mit tehetünk?
– Gyalogolj, biciklizz, görkorcsolyázz vagy gördeszkázz. A bicikli energiahatékonyság szempontjából a legjobb közlekedési eszköz – a kerékpározó energiájának 80%-a mozgási energiává alakul. A bringa nemcsak gyors, de edzésnek sem utolsó.
– Oszd meg az autód, amikor csak tudod. Az osztott gépkocsihasználat azt jelenti, hogy többen használnak egy autót; a „közös autóflotta” (KAF) esetén pedig egy csoport használ közösen egy vagy több autót, és az emberek megszervezik egymás közt az autó(k) használatát. Mindkét megoldás csökkenti a közúti forgalmat, az egy utasra jutó benzin- és energiafelhasználást, a levegőszennyezést, és a később hulladékká váló használt autók számát.
– Ha csak ritkán van szükséged autóra, bérelj egyet.
– Tömegközlekedés. A vonatok és a buszok általában zöldebb választást jelentenek, hiszen mivel több embert szállítanak, arányaiban kevésbé szennyezőek, és kevesebb energiát fogyasztanak utasonként.
– Vásárolj „zöld” motoros járműveket, és tartsd őket jó karban. Mielőtt vásárolsz, vizsgáld meg autód, motorod vagy biciklid energiahatékonyságát, szennyezési adatait (ma már az autóreklámokban is közzéteszik), tudd meg, hogy működik-e ólmozatlan benzinnel, és hogy mekkora a várható élettartama.
– Vezess óvatosan. Ne gyorsíts és fékezz hirtelen. Az agresszív vezetés sokkal több benzint fogyaszt, és magasabb kibocsátást eredményez. Ha több mint 30 másodpercig várakozol, kapcsold ki a motort. Ne várj túl sokat, mielőtt sebességet váltanál.
A cikk eredetije a youthXchange című kiadványban olvasható.