| Tudatos Vásárló
Követelések elévülése
Közmű díjtartozás, mobil előfizetés hátralék – mit tegyünk, ha a szolgáltató évekkel korábbi követeléssel áll elő?
A Békéltető Testületekhez beérkezett panaszok alapján előfordul, hogy a szolgáltatók évekkel korábbi közmű díjtartozást, utazási pótdíjtartozást vagy mobiltelefon előfizetéshez kapcsolódó tartozást követelnek a fogyasztóktól. Az alábbiakban bemutatunk néhány példát és a legfontosabb tudnivalókat az elévülésről.
Követeléssel kapcsolatos esetek
Már követeléskezelő cég szólította fel a fogyasztót, hogy fizessen meg egy 4 évvel korábbi, gázszolgáltatási tartozást. A fogyasztó már jó ideje nem volt az érintett ingatlan tulajdonosa, mégis tőle követelték a tartozás megfizetését. Ebben az esetben, a Testület közbenjárásával egyezséggel ért véget az ügy és a fogyasztó tartozását törölték.
Egy másik esetben a fogyasztótól évekkel korábban elhunyt édesanyjának közüzemi tartozását követelték. Mint a vizsgálatból kiderült, a lakás önkormányzati tulajdonú volt, nem is a fogyasztó örökölte. A tartozást a szolgáltató a hagyatéki eljárásban sem jelentette be, miközben egy másik tartozást bejelentett – tehát tisztában volt a haláleset tényével és időpontjával. Ebben az esetben is végül törölték az elévült tartozást.
Olyanra is volt példa, hogy a mobilcég a fogyasztótól évekkel korábbi tartozást követelt. Ráadásul csupán SMS-ben értesült a fogyasztó a 65.000 forintos tartozásról. A tartozás részleteit, hogy pontosan miből áll össze ez a tartozás, csak a Testületi eljárásban sikerült tisztázni, a fogyasztónak a cég ügyfélszolgálatán nem tudtak felvilágosítást adni. A követelés egy része számlatartozás volt, melyet az elévülés miatt töröltek. A tartozás másik részét viszont a fogyasztónak meg kellett fizetnie, mert az mobilkészülék vásárlással kapcsolatos tartozás volt és az még nem évült el.
Legfontosabb tudnivalók az elévülésről
-
Az elévüléssel maga a tartozás nem szűnik meg, tehát követelhető, viszont bírósági úton már nem kikényszeríthető, azaz végrehajtani sem lehet.
-
Ha a fogyasztó azonban önkéntesen teljesíti az elévült követelést – mivel a tartozás fennállt – utólag nem követelheti vissza a kifizetett összeget, akkor sem ha utólag kiderül, hogy az már elévült.
-
5 év az elévülési idő általánosságban, de vannak olyan szolgáltatások, melyeknél ez rövidebb
-
2 év az elévülési idő pl. a gáz és villamos energia esetében
-
1 év az elévülési idő az elektronikus hírközlési szolgáltatások esetén
-
Bizonyos események megszakíthatják az elévülési időt, ilyenkor a számítása újraindul – pl. a tartozás elismerése, követelés megegyezéssel történő módosítása, ha az csődeljárásban bejelentésre kerül, vagy bírósági eljárásban érvényesítik.
Mire figyelj, ha régebbi tartozást követelnek tőled?
-
Nézz utána a vitás terület elévülési idejének
-
Ne feledd, ha kifizeted az évekkel korábbi követelést, utólag azt már nem tudod visszakövetelni (még az elévülésre hivatkozva sem)
-
Ha már követeléskezelő céghez került a tartozásod és az fizetési meghagyás kibocsátását kezdeményezi, ellent kell mondanod az elévülésre hivatkozva. Ha nem teszed, a tartozásod végrehajthatóvá válik akár elévült, akár nem.
-
Ha bírósági eljárásba kerülnél, minden esetben hivatkozz az elévülésre, mert a bíróság az hivatalból nem vizsgálja.
-
Ha egy tartozás jogalapjával, törlésével vagy bármilyen más részletével kapcsolatban nem tudsz a vállalkozással megegyezni, kérelmezd a Budapesti Békéltető Testületnél az ügyed kivizsgálását
Forrás: Budapesti Bélétető Testület
Fotó: www.pixabay.com
Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!
Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!
A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.