fbpx

Tarts velünk, legyél tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz hozzánk!

Könnyebben kivehetők és cserélhetők lesznek az akkumulátorok az EU-ban

Könnyebben cserélhető akkumulátorok jönnek

Az Európai Parlament és a Tanács ideiglenes megállapodásra jutott az akkumulátorokra vonatkozó uniós szabályok felülvizsgálatáról, valamint a technológiai fejlődés és a jövőbeli kihívások figyelembevételéről. Az akkumulátorok könnyebben kivehetők és cserélhetők lesznek, a fogyasztók jobban tájékozódhatnak.

Mi várható a szigorítástól?

  • Szigorúbb fenntarthatósági, teljesítmény- és címkézési követelmények
  • Átvilágítási politika a társadalmi és környezeti kockázatok kezelésére
  • Szigorúbb célkitűzések a hulladékgyűjtésre, az újrafeldolgozás hatékonyságára és az anyagvisszanyerésre

Az elfogadott szabályok az akkumulátorok teljes életciklusára kiterjednek majd, a tervezéstől az élettartamuk végéig, és az EU-ban értékesített valamennyi akkumulátortípusra vonatkoznak:

– hordozható akkumulátorok
– SLI-akkumulátorok (amelyek a járművek indításához, világításához vagy gyújtásához szolgáltatnak energiát)
– könnyű közlekedési eszközök akkumulátorai (amelyek a kerekes járművek, például elektromos robogók és kerékpárok vontatásához biztosítanak energiát)
– elektromos járművek akkumulátorai
– ipari akkumulátorok

A tárgyaló felek megállapodtak az akkumulátorok fenntarthatóbbá, nagyobb teljesítményűvé és tartósabbá tételére vonatkozó szigorúbb követelményekről.

A megállapodás értelmében a 2 kWh-nál nagyobb kapacitású EV-akkumulátorok, LMT-akkumulátorok és újratölthető ipari akkumulátorok esetében kötelező lesz a szén-dioxid-kibocsátásról szóló nyilatkozat és címke.

3,5 évvel a jogszabály hatálybalépése után a készülékekben lévő hordozható akkumulátorokat úgy kell megtervezni, hogy a fogyasztók maguk is könnyen kivehessék és kicserélhessék azokat.

A fogyasztók jobb tájékoztatása érdekében az akkumulátorokon címkék és QR-kódok lesznek elhelyezve, amelyeken a kapacitásukra, teljesítményükre, tartósságukra, kémiai összetételükre vonatkozó információk, valamint a “szelektív gyűjtés” szimbólum szerepel. Az LMT-akkumulátoroknak, a 2 kWh-nál nagyobb kapacitású ipari akkumulátoroknak és az elektromos járművek akkumulátorainak “digitális akkumulátorútlevéllel” is rendelkezniük kell, amely tartalmazza az akkumulátortípusra vonatkozó információkat, valamint az egyes akkumulátorokra és azok használatára vonatkozó egyedi információkat.

A megállapodás előzménye, hogy 2020 decemberében a Bizottság javaslatot terjesztett elő az akkumulátorokról és a hulladékelemekről szóló rendeletre. A javaslat célja a belső piac működésének megerősítése, a körforgásos gazdaság előmozdítása, valamint a környezeti és társadalmi hatások csökkentése az akkumulátorok életciklusának valamennyi szakaszában. A kezdeményezés szorosan kapcsolódik az európai Zöld Megállapodáshoz, a körforgásos gazdaságra vonatkozó cselekvési tervhez és az új ipari stratégiához.

Átvilágítási politika bevezetése

A megállapodás értelmében a kkv-k kivételével az uniós piacon akkumulátorokat forgalomba hozó valamennyi gazdasági szereplőnek ki kell dolgoznia és végre kell hajtania egy, a nemzetközi szabványokkal összhangban lévő, úgynevezett “átvilágítási politikát”, amely a nyersanyagok és másodlagos nyersanyagok beszerzésével, feldolgozásával és kereskedelmével kapcsolatos társadalmi és környezeti kockázatok kezelésére irányul.

A rendelet által előirányzott egyéb intézkedések:

  • A begyűjtési célértékek 2023-ig 45%, 2027-ig 63% és 2030-ig 73% a hordozható akkumulátorok esetében, 2028-ig 51% és 2031-ig 61% az LMT-akkumulátorok esetében;
  • A gyártási és fogyasztói hulladékból visszanyert kobalt (16%), ólom (85%), lítium (6%) és nikkel (6%) minimális szintjét újra fel kell használni az új akkumulátorokban;
  • Minden hulladék LMT, EV, SLI és ipari akkumulátort a végfelhasználók számára díjmentesen be kell gyűjteni, függetlenül azok jellegétől, kémiai összetételétől, állapotától, márkájától vagy eredetétől;
  • A Bizottság 2030. december 31-ig megvizsgálja, hogy fokozatosan fel kell-e függeszteni az általános használatú, nem újratölthető hordozható elemek használatát.

“Most először van olyan körforgásos gazdasági jogszabályunk, amely a termék teljes életciklusára kiterjed – ez a megközelítés a környezet és a gazdaság szempontjából egyaránt előnyös. Olyan intézkedésekről állapodtunk meg, amelyek nagyban szolgálják a fogyasztók érdekeit: az akkumulátorok jól működnek, biztonságosabbak és könnyebben eltávolíthatók lesznek. Általános célunk egy erősebb uniós újrafeldolgozó ipar kiépítése, különösen a lítium esetében, valamint egy versenyképes ipari ágazat kiépítése, amely az elkövetkező évtizedekben kulcsfontosságú kontinensünk energetikai átállása és stratégiai autonómiája szempontjából. Ezek az intézkedések mércévé válhatnak az egész globális akkumulátorpiac számára” – értékelte Az eredményt az előadó Achille Variati (Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetsége, Olaszország).

A Parlamentnek és a Tanácsnak hivatalosan jóvá kell hagynia a megállapodást, mielőtt az hatályba léphet.


FV-19 pályázat logoEz a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-22-19-C jelű pályázata támogatásával készült.

Ajánlom másnak

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek

Legfrissebb videók

Greenwashing? Erre figyelj a boltokban!

Greenwashing? Erre figyelj a boltokban!

Ne dőlj be a zöldre festési praktikáknak és a hangzatos marketing szövegeknek! Összegyűjtöttünk néhány tipikus ál-zöld állítást, amik mögött a leggyakrabban nem áll valós fenntarthatósági törekvés. Pörgesd végig, kerüld el őket Te is. Nem igazán tiszta számodra, mit tekinthetünk zöldre festésnek? Itt leírtuk, mi az a greenwashing, a zöldre festés, és mi a baj vele?, itt […]

Még több videó
Ugrás a tudatosvasarlo.hu nyitó oldalára

    Kövesd munkánkat, iratkozz fel híreinkre!
    Bónusz: tippek, tesztek, programok