Kihez fordulj? Kommunikáció a közösségi gazdaságokban
Légy a részese! Közösségépítés programunk a közösségi gazdaságok tagjainak szól és azoknak, akiket érdekel ez a helyi élelmiszerbeszerzési lehetőség. Tizenkét részes cikksorozatunkban nekik mutatjuk be a közösségi gazdaságok működését és sajátosságait. Ebben a részben a közösségen belüli kommunikációval foglalkozunk.
A közösségi mezőgazdálkodás bizalomra épül, ezért az őszinte párbeszéd kulcsfontosságú eleme. A kommunikáció sokszor egyoldalú (pl. ha fizetési emlékeztetőt vagy hírlevelet kapsz), de olyan is előfordul, amikor fontos, hogy visszajelzést adj, vagy válaszolj (pl. az évvégi értékelésnél). Benned is számos kérdés felmerülhet, amit meg kell beszélned – a gazdával, a szervezőkkel, vagy a tagokkal.
Íme néhány helyzet és lehetséges megoldása, amivel találkozhatsz egy közösségi gazdaság tagjaként.
1.Pénzügyek
Technikai problémák miatt nem tudod átutalni a szokásos átalánydíjat.
TIPP: Küldj e-mailt a szervezőknek vagy a gazdának, és egyeztesd a banki adatokat!
2. Átadás
Megbetegszel vagy szabadságra mésés nem tudod átvenni a részesedésed.
TIPP: Írj a csoportba, küldj e-mailtegy másik tagnak vagy beszélj a szervezőkkel!
3. Minőség
A múlt heti retek fás volt.
TIPP: Beszélj személyesen a gazdával, és őszintén oszd meg a tapasztalataidat.
4. Ismeretlen zöldség
Pak choi-t kaptál, és fogalmad sincs, hogyan készítsd el
TIPP: Írj a csoportba és kérdezd meg a többi tagot, ők mit készítenek belőle.
5. Esemény szervezése
Sok paradicsomot kaptatok, szeretnél befőzést szervezni más tagokkal.
TIPP: Írj e-mailt a többieknek az ötletedről, vagy írj a szervezőknek!
6. Másik közösségi gazdaság keresése
Egy barátod szeretne csatlakozni egy közösségi gazdasághoz, de a tiéd már nem fogad új tagokat.
TIPP: Nézd meg a Tudatos Vásárlók weboldalát és keress olyan gazdaságot, ami a közelében ad át!
Néhány további tipp a hatékony kommunikációhoz:
- Amikor csatlakozol, kérdezd meg, hol találhatod a legfontosabb információkat!
- Tartsd be a kommunikáció alapvető szabályait – pl. ha valamit kérni szeretnél a gazdától, ne az e-mail csoportba írj, hanem közvetlenül neki!
- Légy proaktív és adj (építő jellegű) visszajelzést! Ha kérdésed van, tedd fel, ha problémád van, beszéld meg!
A Food & More projektet az Európai Bizottság támogatta. A projekt tartalma nem szükségszerűen tükrözi az Európai Bizottság nézeteit.