fbpx

| Tudatos Vásárló

Kevesebb sóval számos haláleset megelőzhető

A magyar gyerekek akár négyszer, míg a felnőttek legalább háromszor több sót fogyasztanak az ajánlott mennyiségnél, holott a magas vérnyomás egyik legfontosabb kockázati tényezője a túlzott sóbevitel.

Hazánkban a férfiak 25%-a, a nők 34%-a hipertóniás. Világszerte az agyvérzések 62%-ának, a szívkoszorúér-betegségek 49%-ának a hátterében magas vérnyomás áll. A szív-és érrendszeri betegségek az összes betegség és a halálozás felét okozzák, a magas vérnyomás több mint 2,5 millió embert érint ma Magyarországon. Ezeknek a betegségeknek a kockázata megfelelő táplálkozással és rendszeres testmozgással jelentősen csökkenthető lenne.

Számos tudományos bizonyíték van arra vonatkozóan, hogy a magas vérnyomás egyik legfontosabb kockázati tényezője a magas só bevitel. Világszerte 7 millió ember hal meg évente a magas vérnyomás következtében. Ezek közül számos haláleset megelőzhető lenne az alacsonyabb sófogyasztással.

Íme néhány recept kevés sót igénylő ételekhez.

A hazai lakosság sóbevitele jelentősen meghaladja a WHO által ajánlott 5 gramm/nap értéket. Európában a napi só bevitel 8-11 gr között van, míg Magyarországon a felnőttek 14-18gr, a gyermekek a napi ajánlott 3 gramm helyett 3,5 – 13,1 gramm között fogyasztanak sót. A sóbevitel nagyobb része a  feldolgozott élelmiszerek fogyasztásából származik, és csak kisebb hányada ered a főzés során hozzáadott sóból vagy az asztali sózásból.

2008-ban Magyarország csatlakozott az Európai Bizottság sócsökkentő keretprogramjához. Ennek részeként hazánk vállalta az élelmiszerek sótartalmának átlagosan 16%-os csökkentését 4 év alatt a széles körben fogyasztott élelmiszercsoportok körében. Figyelembe véve, hogy hazánkban a magas vérnyomás 2,5 millió embert érint, valamint azt a tényt, hogy a szív-és érrendszeri betegségek állnak a halálozási statisztika élén, a lakossági sóbevitel csökkentésének, a STOP SÓ program megvalósításának népegészségügyi jelentősége nem kérdéses.

Mit tehetsz a kevesebb sófogyasztás érdekében?

  • Adj időt az átszokásra. Ne feledd kb. 1 hónap kell, amíg a szervezeted hozzászokik a kevésbé sós ételekhez – ne add fel az elején! Fontos a fokozatosság!
  • Használj kevesebb sót az ételek elkészítéséhez.
  • Helyettesítsd a sót zöldfűszerekkel (pl. bazsalikom, kapor, lestyán, zsálya, oregánó, vasfű stb.).
  • Készíts a megszokottól eltérő ízvilágú ételeket is (savanykás, édeskés jellegű ételek).
  • Egyél kevesebb magas sótartalmú feldolgozott élelmiszert.
  • Kerüld az ételporok és leveskockák használatát!
  • Távolítsd el a sószórót az ebédlőasztalról.
  • Egyél több alacsony sótartalmú élelmiszert (friss gyümölcsöt és zöldséget).
  • Amikor feldolgozott élelmiszert vásárolsz, olvasd el a címkét, és válaszd az alacsonyabb nátrium/sótartalmú változatot.

 

Forrás: ANTSZ

Kép [cc] thegiantvermin

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok