fbpx

Tarts velünk, legyéla tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz!

Kéne egy jó bicaj!

| Kovács Gyula

Ez a cikk már 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A kerékpározás olyan, mint a biciklizés: nem lehet elfelejteni. De azt is ilyen biztosan tudjuk, milyen bicajt, hol és mennyiért vegyünk? Volcz Zoltánnal, a gyömrői Váltó kerékpárüzlet és –szerviz tulajdonosával beszélgettünk.


Egy jó bringát szeretnék, nem valamiféle drága
sportjelvényt. Milyen legyen?

Ha napi használatra akarunk kerékpárt vásárolni, kétféle
kategória közül érdemes valamelyiket megcélozni. Az egyik a citybike, ami lényegében
egy alapfelszereltségű mountainbike. Semmi extra, viszont van rajta sárvédő és
kosár, esetleg gyerekülés. A gumi ne legyen se túl széles, se túl recés. Előre
nem kell váltó, hátulra is elég valami egyszerű, mondjuk hatfokozatú. Az utóbbi
évek nagy divatja a hátsó kerékagyban, láthatatlanul elhelyezkedő agyváltó.
Nagyon praktikus, megbízható szerkezetek, de nem olcsók, és egy hátsó defekttel
járó gumicserénél nehézséget okozhatnak. Ezzel kapcsolatban el kell mondanom,
hogy pl. Hollandiában nemigen van váltó a bicikliken, és valamikor mi is jól
elvoltunk nélküle… Egyébként a napi városi közlekedésre szánt gépek esetében
nem muszáj és nem is érdemes túl nagy összeget áldozni a biciklire.

Sokan szeretnének hosszabb utakat is megtenni a mindennapi
közlekedésben egyébként jól használható kerékpárjukkal. A nagyobb kerékméretű, gyors és mégis
kényelmes tracking típust pont erre találták ki. Kicsit drágábbak, mint az
előző típus (úgy 30 ezertől indulnak az elfogadhatóak), de akár 100 km-es
túrákat is letekerhetünk velük. Ilyen távnál már megtérül, ha a jó minőségbe
kicsit több pénzt fektetünk.

Bármelyiket is vesszük, van néhány alkatrész, amin nem
szabad spórolni. Ha egy váltó meghibásodik, abból nagy probléma nem lehet, de
amikor a nyolcvankilós terhelésre belőtt átlagabroncs fölmondja a szolgálatot a
telerakott bevásárlókosár, netán a hátul ülő kisgyerek pluszsúlyától, az nagyon
veszélyes lehet. A régi kerékpárok alatt elnyűhetetlen kerék volt, aztán
fölváltotta őket a gyenge minőségű újkori változat. Két-háromezer forintos
árkülönbséggel kapunk duplafalú abroncsot, megéri. A fék legyen V-rendszerű, a
fékkar pedig semmiképp ne műanyag! Fontos még a jó nyereg: nem fogjuk megbánni,
ha ügyesen választjuk ki, és a legkényelmesebb magasságba, illetve pozícióba
állítjuk.

 

Milyen alapkiegészítőkről gondoskodjak?

Zárat mindenképp vegyünk! Az sem árt, ha egy defektes belsőt
ki tudunk cserélni, ehhez nagyon könnyű, praktikus kis szetteket és pumpát
lehet kapni. Ne feledkezzünk meg az első-hátsó világításról sem! A bicikli
esetében szinte fontosabb látszani, mint látni. Jól jön egy kosár is, amibe
pakolhatunk. Ha nagyobb bevásárlásokat tervezünk intézni biciklivel,
biztonságosabb hátulra szereltetni a kosarat.

 

Nagyobb áruházakban látunk néha összteleszkópos, ufóforma
csodagépeket, kihagyhatatlan áron. Ráharapjunk ezekre?

Az olyan első teleszkóp, amiért érdemes egy forintot is
adni, tízezernél kezdődik, és ez a legalsó határ. A hátsó rugóval hasonló a
helyzet. Ezek a csodagépek meg húszezerért kínálják magukat! Tulajdonképpen
nincs rajtuk olyan alkatrész, ami használható lenne. Kerékpározásra
alkalmatlanok, egyetlen céljuk, hogy a több százezer forintos downhill („hegyről
le”) versenygépek küllemét utánozzák – megjegyzem, ez se sikerül.

A jó teleszkóp is csak akkor kap jelentőséget, ha
rendszeresen járunk erdőben, illetve kátyús utakon. Ilyenkor egy első teló jót
tesz a vállnak, a könyöknek, a csuklónak. Egyéb esetben pusztán külcsín,
ráadásul energiát vesz ki a tekerésből. A hátsó teleszkópnak, ha hétköznapi bicajról
beszélünk, semmi értelme.

 

Megvan, hogy mit. De honnan?

Egy olyan eszközre nézve, mint a bicikli, a célhoz rendelt
minőség legyen az elsődleges szempont! Ám az alkatrészek ár-érték aránya
mellett van egy fontos többletszolgáltatás, amit sok boltban, főleg a
bevásárlóközpontokban, illetve a nagy, vegyes sportboltokban nem kapunk meg,
mégpedig a bicaj beállítása. A hanyagul összerakott gép azon túl, hogy
balesetveszélyes, sok bosszúságot okoz, és gyorsabban tönkremegy. Persze
elvihetjük az olcsó, és talán még okosan is kiválasztott bringát beállíttatni
egy szervizbe, de ez pluszköltség. A garancia pedig, ha mégis valami baj lesz,
legtöbbször a vásárlás helyén, lakóhelyünktől valószínűleg távol érvényesíthető.
Ha csak tehetjük, a lakóhely közelében lévő szakkereskedésekből vásároljunk!

 

Neked is van egy ilyen…

A bicikliszervizbe a rendszerváltás után csaptam bele.
Mindig szerettem szerelni, és abban az időszakban pedagógus házaspárként bizony
szükségünk volt valamiféle pluszjövedelemre. Tanárként tíz évig vezettem a kerékpárszakosztályt,
így adott volt az irány és a hozzáértés is. Olyan üzlet, ami pusztán javítással
foglalkozik, csak munka mellett vagy nyugdíj-kiegészítésként képzelhető el.
Boltot nyitottunk hát, és egy bolt, ha talpon akar maradni, rá van kényszerítve
a lassú, de folyamatos növekedésre. Bár javítóműhelyként azokban a téli
hónapokban is hoz némi hasznot, amikor az emberek nem nagyon vesznek kerékpárt,
a fő eltartó tevékenység mégiscsak a kereskedés. Manapság egyre-másra jelennek
meg az újabbnál újabb divatos bringák – ilyen ugratós, olyan BMX, elektromost
bicikli stb. Bármit gondoljak is ezekről, bizony szerepelniük kell a
választékban, mégpedig gazdag szín- és márkaváltozatokban. Nem könnyű,
tulajdonképpen előre menekülünk.

Szerencsére a komolyabb üzletpolitikát folytató gyártók
gondoskodnak arról, hogy ne fajuljon a sok kereskedelmi ágazatot sújtó
„plázásodásig” a jelenség. Ügyelnek arra, hogy adott területen belül ne
lehessen két helyen kapni a termékeiket. Bár ez első hallásra érthetetlennek
tűnik, az eredmény mégis az, hogy ezeken a területeken megéri boltot üzemeltetni,
hiszen nem öli meg egymást a konkurencia. Ezek a gyártók sokszor nem is adják
el termékeiket nagyáruházaknak, és a szakboltoktól megkövetelik az ajánlott
árak alkalmazását. Teszik ezt azért, hogy ne alakuljon ki nyomott áras verseny
és a kereskedő tisztes árréshez jusson, így a szerviz, mint minőségi
szolgáltatás, megbízható marad, és a jövője is stabil. (Az árverseny kimaradó
forintjait csak itt lehetne behozni.) Egyébként a vegyes profilú, nagy
sportboltok, illetve bevásárlóközpontok sem azt a jól átgondolt választékot,
sem azt a szakértelmet nem tudják hozni, amit egy jobb szakkereskedés – nem
beszélve a személyes jelleg hiányáról.

 

Tour de Gyömrő?

A biciklis „közélet” helyi szervezése egy másik vonal. Volt
valamikor itt egy Tour de Gyömrő elnevezésű, népszerűnek induló helyi
próbálkozás. A versenyre egész sokan beneveztek, köztük én is, de a következő
évben elhalt a dolog. Ezt szerettem volna életre kelteni, és úgy tűnik
sikerült. Mára ez a minden év júniusában megrendezésre kerülő verseny
hagyományosnak mondható. Rengeteg a résztvevő; több kategóriában, sőt műfajban,
különböző korcsoportokban indulnak. A szükséges pénz előteremtését egy
alapítvány, a Helló Gyömrő tereli intézményes mederbe. Ebben olyan
sikeres, hogy a fennmaradó pénzt a szervezet a kultúrára, környezetvédelemre,
gyermekegészségügyre és tehetséggondozásra fordítja. Talán nem nagyképűség, ha
a sikerek sorában említem a város biciklis szakosztályának megalakulását. A
csapat indul a Tour de Hongrie-n, és egyik tagjukat beválasztották a válogatott
keretbe. És persze nagyon sok gyerek, sőt felnőtt vált bicajossá, ami itt
persze nem egy tulajdonviszonyt jelent…

 


Ennyi tapasztalattal a hátad mögött biztos tudsz még valami
speckó fűszert a boldog bringás receptjéhez!

A jó biciklizés páratlan élmény, de nem csak a gépen múlik.
Akkor szereti meg valaki igazán, ha nem kapcsolódik a tekeréshez olyan
kellemetlen „szuvenír”, mint pl. a napokig tartó izomláz vagy egy feltört ülep
emléke. Sokan elveszítik a kedvüket már az elején, hiába a kitűnő kerékpár.
Türelemre és fokozatosságra van szükség! Arra, hogy a 30 km-es túráról ne az
inkvizíció vallatóeszközei, hanem egy kellemes, szemlélődő utazás jusson utólag
eszünkbe.

 

 


Megjelent a Tudatos Vásárló
magazin
11. számában.


Kép [cc] Michael

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek