fbpx

Tarts velünk, legyél tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz hozzánk!

Teszteltük a legnagyobb kávézóláncokat

Teszt legnagyobb kávézóláncok hol fenntartható a kávézás

Teszteltük, hogy áll a fairtrade kávék elterjedtsége a hazai kávézóláncokban. Mutatjuk, hol érdemes kávét inni, mit tud etikusság és fenntarthatóság terén az OMV, a MOL, a Shell, a Lukoil, a McDonald’s, a KFC, a Burger King, a Starbucks, a Cafe Frei, a Coffeeshop Company, a California Coffee, a Tchibo és az Ikea.

2021-ben 5 kávét árusító helyen teszteltünk, és az eredmények nem voltak kifejezetten megnyugtatóak. Emiatt úgy döntöttünk, bővítjük a tesztelt kávézó- és kávét árusító gyorsétteremláncok listáját, hogy átfogóbb és pontosabb képet kapjunk arról, ma Magyarországon mennyire figyelnek oda ezek a helyek a fenntarthatósági szempontokra, például lehet-e méltányos kereskedelemből származó, fairtrade kávét kapni.

Kedvezmény saját bögrére még akad, szeletív szemetes az nincs

A teszt során 13 lánc 20 különböző üzletét hasonlítottuk össze. Figyeltük, árulnak-e független minősítésű kávét és cukrot. A Fairtrade, az UTZ, illetve a Rainforest Alliance védjegyű kávékat kerestük elsősorban, de a saját minősítésű etikus beszerzésből származó kávékra is adtunk pontot. (Ez utóbbiakról fontos tudni, hogy nem ellenőrizhetőek, hiszen saját bevalláson alapulnak.) 

Azért is járt pont, ha kapható az üzletben növényi tej, ha helyben fogyasztás esetén mosható bögrébe, pohárba lehet kérni a kávét, vagy ha elvitel esetén saját pohárba is elkészítik azt. Volt, ahol ilyen esetben még plusz kedvezmény is jár, ami igazán figyelemre méltó ösztönzése a fenntartható hozzáállásnak. Azt is néztük, hány üzletben van kihelyezett szelektív szemetes a vevőtérben. SPOILER: sehol sem volt.

A teljes tesztet itt nézheted meg ingyenesen.

Miért fontos bizonyítottan fenntartható forrásból származó kávét fogyasztani? 

Ha fenntartható forrásból származó kávé, pl. fairtrade kávé mellett tesszük le a voksunkat, nem csak ahhoz járulunk hozzá, hogy a kávéföldeken dolgozókat ne zsákmányolják ki, de abban is támogatjuk a kávétermesztő gazdákat, hogy olyan fajtákat termesszenek, amelyek sikeresen tudnak megküzdeni a klímaváltozás hatásaival.

Kevesebb kávé és csokoládé lesz Európában a klímaváltozás miatt

Egy láncon belül is más a kínálat

Meglepő módon azt találtuk, hogy egy-egy lánchoz tartozó kávézók között is van eltérés. A MOM Parkban található Tchibo kávézóban például kapunk kedvezményt, ha saját elviteles pohárba kérjük a kávét, a Westendben lévő Tchibo kávézóban viszont ez elmaradt. De a folyamatait híresen szigorú szabványok szerint előíró McDonald’s kávézókban sem tapasztaltunk egységes eljárást: van, ahol kapható  növényi tej, van amelyikben nem. Az egyikben kérhettük saját elviteles pohárban kávét, a másikban erre nem volt lehetőség.  

Kifejezetten fairtrade kávét a 20-ból 3 kávézóban kínáltak: 2 Tchibo és egy OMV-Viva kávézóban.

A McDonald’s és a Shell Rainforest Alliance minősítésű kávékkal dolgozik, az Ikea bio/UTZ kávéval, míg a Starbucks saját maga által megfogalmazott etikus beszerzési elvek szerint szerzi be a forgalmazott kávékat. A Cafe Frei szintén önállósította magát és saját maguk által kidolgozott, úgynevezett lelkiismeretes kereskedelmi szempontokat követve vásárolnak kávét. A többi vizsgált helyszín –

a MOL, a Coffeeshop Company, a California Coffee, a Lukoil, KFC és a Burger King – semmilyen módon nem minősített kávét kínál.  

A legtöbb pontot az egyik Ikea áruház, a legkevesebbet (nullát) az egyik Burger King kapta.

Ha a következőkre figyelsz kávézáskor, máris sokat tettél a fenntarthatóságért:

  1. Olyan hely kávézz, ahol mosható pohárban adják a kávét.
  2. Ha útközben gyakran ugrasz be valahova egy elviteles kávéra, kérd saját termoszba, sok helyen már nyitottak erre, érdeme rákérdezni.
  3. Lehetőség szerint arra is figyeljünk, hogy ahol fogyasztunk, ott méltányos kereskedelemből származó kávét használjanak. Igen, lehet, hogy így egy kicsit többet kell majd érte fizetnünk, de cserébe a felelős döntésünkért még sokáig lehetünk kávéfogyasztók. 

A teljes tesztet itt nézheted meg ingyenesen.

Nem mindegy, mit eszel!

Élelmezésünk, élelem beszerzési rendszerünk óriási hatást gyakorol az éghajlatváltozásra, konzerválja a szegénységet, fokozza a természeti környezet pusztulását. Az éghajlatváltozás és globális kizsákmányolás az EU polgárainak a jövővel kapcsolatos aggodalmai között az első helyen áll. Az EU polgáraiként, magánszemélyként a mi felelősségünk is szerepet vállalni a világ előtt álló kihívások megoldásában.

Kövesd a #GoEAThical és az #OurFoodOurFuture hashtaget a Facebookon és az Instagrammon, oszd meg a kampányt másokkal is.

Ne tápláld tovább a kizsákmányolást! A pénzed szavazat!


ökokör háztartászöldítés ofofEz a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-21/C jelű pályázata támogatásával, az Európai Unió #OurFood.OurFuture projektje keretében valósult meg, semmilyen tekintetben nem tükrözi az Európai Unió álláspontját.

Ajánlom másnak

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek

Legfrissebb videók

Greenwashing? Erre figyelj a boltokban!

Greenwashing? Erre figyelj a boltokban!

Ne dőlj be a zöldre festési praktikáknak és a hangzatos marketing szövegeknek! Összegyűjtöttünk néhány tipikus ál-zöld állítást, amik mögött a leggyakrabban nem áll valós fenntarthatósági törekvés. Pörgesd végig, kerüld el őket Te is. Nem igazán tiszta számodra, mit tekinthetünk zöldre festésnek? Itt leírtuk, mi az a greenwashing, a zöldre festés, és mi a baj vele?, itt […]

Még több videó
Ugrás a tudatosvasarlo.hu nyitó oldalára

    Kövesd munkánkat, iratkozz fel híreinkre!
    Bónusz: tippek, tesztek, programok