fbpx

| Fogas Krisztina

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Kampány a méltányos és zöld elektronikai termékekért

Már tizenötezren csatlakoztak ahhoz a nemzetközi mozgalomhoz, amely az elektronikai iparban dolgozók sanyarú munkakörülményeinek javításáért és az ágazat zöldítéséért indult. A gyártók kezdik beismerni felelősségüket, de a szervezők szerint még messze a várt fordulat (tovább…)

Köztudott, hogy kedvenc ruhadarabjainkat nagy valószínűséggel éhbérért foglalkoztatott munkások varrták a Távol-Keleten, de azt már kevesebben tudják, hogy divatos laptop- vagy mobilcsodáink előállításáért sokan az egészségükkel, sőt akár az életükkel fizetnek a világ kevésbé szerencsés felén.

2007-ben több nemzetközi szervezet kampányt indított a harmadik világban az elektronikai ipar beszállítóinál tapasztalt embertelen munkakörülmények felszámolásáért. Magyarország a Tudatos Vásárlók Egyesülete révén 2010-ben kapcsolódott a MakeITfair elnevezésű akcióhoz.

 

„Rájöttünk, hogy a hírhedten rossz munkakörülményeiről ismert textilfeldolgozó ipar mellett a márkás elektronikai termékeket gyártó fejlődő országokbeli munkások is nyomorúságos helyzetben vannak” – avat be a kampány indulásának részleteibe Irene Schipper, a holland főszervező, a SOMO (Centre for Research on Multinational Corporations, Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen, Multinacionális Cégek Kutatásának Központja) vezető kutatója. 

 

 

A számítástechnikai és szórakoztató elektronika (angol rövidítéssel: IT) esetében ráadásul a munkások mérgező kémiai anyagokkal dolgoznak, sokszor védőfelszerelés nélkül. „Sokkoló volt megismerni az áldozatok történeteit, különösen hogy az emberek fejében az elektronikai iparhoz egy tiszta, steril kép kötődik. Kiderült, hogy a munkáltatói és környezetvédelmi visszaélések leginkább az alacsony végzettséget igénylő, munkaigényes tevékenységeknél fordulnak elő” – magyarázza Irene Schipper.

 

Ezeket egyelőre főleg Indiában, Kínában, Thaiföldön, a Fülöp-szigeteken, Malajziában, Indonéziában és Mexikóban végeztetik, de a gyártók már az ennél is alacsonyabb munkabérért foglalkoztató Kambodzsa és Vietnam felé kacsingatnak.

 

A holland kutató számára megdöbbentő volt, hogy az olyan világszínvonalú és jól csengő márkanevű cégek, mint a Philips, a HP, a Dell vagy az Apple egészen a közelmúltig nem tettek jelentős erőfeszítéseket a munkakörülmények javítására a beszállítói láncukban. Annak ellenére nem foglalkoztak a kérdéssel, hogy valószínűleg tisztában voltak az uralkodó állapotokkal, és hogy követendő példaként már előttük voltak a ruházati iparban elért eredmények.

 

A kilencvenes évek végére ugyanis az addig hasonlóan rossz feltételek között dolgoztató nagyobb ruházati és sportmárkák elismerték felelősségüket a beszállítói láncban foglalkoztatottak munkakörülményeiért, és nekifogtak a helyzet javításának. Az etikai és méltányossági szempontok figyelembevételéhez persze elengedhetetlen volt a nemzetközi kampányok nyomásgyakorlása.

 

 

Jogtalanság, egészségkárosítás és megfélemlítés a jéghegy csúcsán

 

Ezt a nyomásgyakorló szerepet kívánja betölteni a MakeITfair kampány, amely felelős magatartást szeretne látni az elektronikai ipar legnagyobb márkái részéről, és jelentős javulást a három legsúlyosabb területen. Az egyik az érdekképviseletek, a szakszervezetek nyomorúságos helyzete. A

 

BYD Electronics, a Nokia beszállítója például idén novemberben tömegesen bontott szerződést indiai dolgozóival, miután azok a munkakörülmények javítását és a szakszervezetek elismerését követelték. Félezer munkásnak pedig felajánlották, hogy egy bocsánatkérő levél aláírásáért „cserébe” nem rúgják ki őket. Szintén Indiában a több nagy cégnek is beszállító Foxconn több száz sztrájkoló dolgozóját tartóztatta le a rendőrség, közülük tizenketten októberben szabadultak, két hét börtön után.

 

Az elektronikai szektor másik aggasztó területe a munkakörből fakadó egészségkárosodás és a nem megfelelő munkabiztonság. Az idén novemberben hatalmas botrányt kavart egy huszonkét éves nő halála az indiai Nokia-gyárban, ahol munkagépjavítás közben egy alkatrész rácsapódott a fejére és a nyakára. A Samsung dél-koreai gyárában pedig a dolgozók petícióban kérték munkakörülményeik javítását a vezetéstől, miután az utóbbi években több tucat dolgozónál, főleg fiatal nőknél diagnosztizáltak vérrákot, valószínűleg a gyárban használt mérgező anyagok miatt.

 

Az IT-cégek etikátlan viselkedésének legsötétebb oldala a lelki terror alkalmazása. A Foxconn-nál történt öngyilkosságok okán került napvilágra, hogy a legnagyobb beszállítók agresszív, sok esetben megalázó, szinte katonai módszerekkel szabályozzák a dolgozók minden tevékenységét, beleértve a magánéletüket is.

Mindez valószínűleg csak a jéghegy csúcsa. A MakeITfair kampány elektronikus képeslapokkal, aláírásgyűjtéssel, nyílt levelekkel igyekszik elérni, hogy a vállalatok legalább ismerjék el felelősségüket az ügyben, és dolgozzanak ki körültekintőbb szabályozást.

 

Irene Schipper szerint sajnos a felelősség beismerése egyelőre az egyetlen eredmény. Jóllehet néhány vállalat figyelmét sikerült ráirányítani az iparág etikai kérdéseire, és több cégnél már szigorították is valamelyest a biztonsági, környezetvédelmi előírásokat, a munkakörülmények érdemben szinte sehol sem változtak az elmúlt években. A kutató hangsúlyozza, hogy ezeket az eredményeket is meg kell becsülni. A kampány indulásakor ugyanis még azt is tagadták a cégek, hogy közük lenne ahhoz, milyen körülmények között bányásszák beszállítóik a mobiltelefonokhoz szükséges koltánt a Kongói Demokratikus Köztársaságban.

 

 

Méltányos és zöld mobilt kérnek a fogyasztók 

 

A MakeITfair eddig tizenötezer fogyasztót mozgósított, akik elektronikus levélben vagy kampányképeslapok küldésével kérték a gyártókat méltányos és zöld mobiltelefonok gyártására. Az egyik legnagyobb elektronikai óriás, a Motorola máris vállalta, hogy a dolgozói bérek meghatározásánál a jövőben figyelembe veszi, hogy mennyi az adott országban a létminimum összege. A legtöbb „méltányos és zöld mobiltelefont” kérő képeslap címzettje, a Nokia is hasonló lépéseket kíván tenni.

 

A magyarországi címzettek közül a Telenor nyilatkozott a Tudatos Vásárlónak. Kadlok Nelli, a vállalati kommunikációért felelős munkatársuk elmondta, hogy a vállalat a piacképesség mellett fontosnak tartja a környezetvédelmi és méltányossági elveket és az ezzel kapcsolatos vásárlói visszajelzéseket. Itthon a környezetbarát kínálatért tudnak tenni. A Telenor már korábban is értékesített környezetbarát készülékeket, bár úgy tapasztalták, egyelőre nincs rájuk tömeges igény. „Ennek ellenére a jövőben is szeretnénk árulni a környezetbarát mobilokat, visszajelzést adva ezzel a gyártóknak is, hogy ezekre a készülékekre igenis szükség van a piacon” – számolt be a Telenor munkatársa, amelynek szolgáltatásait ma mintegy 3,6 millióan használják országszerte.

 

Úgy tűnik, hogy az elektronikai szektor etikusabbá tételéért indított mozgalomhoz csatlakozó civileket összeköti a fogyasztói tudatosság újfajta közösségteremtő ereje. „Egyénenként kell tanúságot tennünk arról, hogy az elméleteink vagy elméleti törekvéseink mögött igazi, hús-vér emberek állnak” – fogalmazta meg, miért csatlakozott a mozgalomhoz az egyik magyar résztvevő, aki személyesen jelezte etikai elvárásait telefonszolgáltatójának. A MakeITfair kampány hatékony része lehet egy világszintű társadalmi összefogásnak, amelynek eredményeképp mindenki kezében olyan zöld mobil csörög, amelyhez nem tapad távoli munkások vére-verejtéke.

 

Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 21. számában.

***

Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!
 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás